Osnova témat

  • O kurzu - základní informace, organizace

    Vítejte v kurzu Úvod do akademické práce, který má být jakousi branou do vysokoškolského studia společenských věd!

    V kurzu se budeme věnovat řadě obecných akademických dovedností, které potřebujete pro úspěšné studium (nejen) na Institutech sociologických a politologických studií. Využijete je v mnoha dalších kurzech, při psaní seminárních prací, čtení povinné četby, ale budeme se věnovat i obecnějším aspektům "přežití na VŠ". Pro některé z vás, zvlášť pokud už máte nějakou vysokoškolskou zkušenost, bude asi něco opakováním, ale aspoň si zde ověříte, že umíte vše, co se očekává.

    Kontakt na garantku a hlavní vyučující: Magdalena Mouralová

    Kontakt na výukové asistenty: Lucie Lemonová, Jan Hlaváč

    Termíny plánovaných setkání (může být upravováno)

    30. 9. 2021

    11:00 - 12:20

    Úvodní hodina prezenčně i online (https://cesnet.zoom.us/j/94362541258)

    Základní představení kurzu (najdete i v sylabu a Moodle) a zodpovězení dotazů k organizaci kurzu, studijním povinnostem.

    Nesestříhaný a neupravovaný záznam úvodní hodiny najdete zde

    7. 10. 2021

    11:00 - 12:20

    Studium na vysoké škole a jeho specifika, očekávání od VŠ studia a od kurzu, základní akademické dovednosti - prezenčně i online (https://cesnet.zoom.us/j/94362541258)

    14. 10. 11.00-12:00, prezenčně

    21. 10. 11.00-12:00, prezenčně

    15. 10. 8:15 - 9:15 online v zoom

    22. 10. 8:15 - 9:15 online v zoom 

    Seminář 1 prezenčně nebo online (https://cesnet.zoom.us/j/94362541258), každý se účastní jednoho termínu, zapisování na semináře zde 

    4. 11. 2021

    Webinář v zoom (https://cesnet.zoom.us/j/94362541258) - zacházení se zdroji, citace, plagiátorství

    11. 11. 11.00-12:00, prezenčně

    18. 11. 11.00-12:00, prezenčně

    12. 11. 8:15 - 9:15 online v zoom

    19. 11. 8:15 - 9:15 online v zoom

    Seminář 2 v Zoom nebo prezenčně; každý se účastní jednoho termínu, přihlášení na termíny zde

    2. 12. 2021

    10. 12. 2020

    14:00 - 15:20

    Webinář v zoom (https://cesnet.zoom.us/j/94362541258) s možností prezenční přítomnosti k aktivitám rozšiřujícím studium – výjezdy, pomvěd, výuková asistence, studentské spolky a aktivity

    16. 12. 2020

    14:00 - 15:20

    Skupinová konzultace v zoom (https://cesnet.zoom.us/j/94362541258k ukončování kurzu

    Odkaz na kurz v SIS

  • B - Doplňkové aktivity

    Doplňkové aktivity (B) vás mají podpořit v zapojení do vysokoškolského života a v lepším zvládání studia. Pro absolvování kurzu je nutné splnit alespoň tři z nich, nicméně vřele doporučujeme jich splnit více - snažili jsme se, aby byly zajímavé a užitečné a mnohé z nich zvládnete do půl hodiny.

    Další doplňkové aktivity mohou být přidávány i v průběhu semestru, pokud se vyskytne nějaká potřeba nebo příležitost.

    Při problematickém plnění povinných částí kurzu (A) může být jednotlivým studujícím navýšen počet doplňkových aktivit nutných k absolvování kurzu nebo zadána konkrétní doplňková aktivita jako náhradní povinnost. Nicméně toto není nijak nárokovatelné, základem je dobře plnit povinnosti A.

    Aktivity je možno plnit do 31. ledna, není-li u aktivity uvedeno jinak.

    • Vytvořit příspěvky ve fóru: 1 Získat nějakou známku

      Fórum je pro vás. Můžete zakládat nová vlákna, odpovídat, komentovat.

      Pro splnění aktivity je třeba, aby byl váš příspěvek uznán vyučujícími jako smysluplný, relevantní a užitečný i pro ostatní.

    • Zobrazit Vytvořit příspěvky ve fóru: 1

      Představte se stručně spolužákům/čkám a vyučujícím. Napište nám, co vás zajímá a baví, proč jste se rozhodla pro dané studium, co od něj očekáváte a co byste chtěl/a dělat v budoucnu. Bude také skvělé, když si k profilu v Moodle nahrajete fotku, ať se lépe poznáváme.

      Po odeslání odpovědi uvidíte i odpovědi ostatních. 

    • Zobrazit Získat nějakou známku

      Doplňte pojmy a zjistěte, jak dobře se orientujete na vysoké škole.

    • Zobrazit Vytvořit odpověď

      Udělejte si test učebních stylů dostupný na adrese https://www.webtools.ncsu.edu/learningstyles/

      Napište stručnou reflexi jako online text přímo k úkolu (orientačně 200 slov). Reflektujte, jak se vám test dělal, co vám vyšlo a zda vás to překvapilo, co z toho pro vás plyne.

    • Vytvořit příspěvky ve fóru: 1 Získat nějakou známku

      Přečetli jste zajímavý článek, studii, knihu relevantní pro studovaný obor? Doporučte ji ostatním. Stručně shrňte obsah (cíle, hlavní závěry a způsob, jak se k nim autoři dobrali) a zdůvodněte, čím vás text zaujal a proč jej ostatním doporučujete. Příspěvek by měl obsahovat odkaz na text a kompletní bibliografický záznam. Těším se na vaše tipy!

    • Zaznamenávejte si, kdy vám jde a nejde práce do školy (čtení, učení, psaní).

      Každý má svoji stránku, na níž může průběžně přidávat záznamy. U každého záznamu napište datum, co jste dělali, jak vám to šlo a jaké byly okolnosti. Smyslem deníku je, abyste si uvědomili, které věci vám v práci pomáhají a které spíše brání a uměli si lépe nastavit podmínky tak, aby vám práce šla.

      Činnost si můžete označit jako splněnou, pokud budete mít alespoň 7 záznamů z různých dnů. Aby to mělo smysl, vyzkoušejte různá nastavení (pracujte sami, s někým, doma, v knihovně, v kavárně, ráno, večer...) .

    • Vytvořit příspěvky ve fóru: 1 Získat nějakou známku

      Sociální a akademická integrace je jedním z faktorů, který výrazně ovlivňuje studijní úspěšnost. Místo razítek se pochlubte do fóra aktivitami, které integraci podporují. Tedy např.

      • účastí na nějaké studentské akci, např. Miroslavy, Politologického klubu či jiné studentské organizace,
      • účastí na osobní (individuální) konzultaci u někoho z vyučujících (i dálkové),
      • účastí ve volbách do akademického senátu ,
      • účastí na odborné akci nad rámec výuky, např. na besedě, konferenci, kulatém stolu, webináři apod. (i online)
      • účastí na politické, dobrovolnické či jiné činnosti vysokoškoláků,
      • společnou návštěvou hospody, kavárny, výletem apod. s nějakými spolužáky,
      • pokud jste se spolužáky vedli zapálenou diskusi o nějakém odborném tématu,
      • pokud jste se se spolužáky společně učili,
      • jiné podobné aktivity podporující sociální a akademickou integraci.

      U aktivit prosím dejte odkaz (je-li to možné) a napište dvě věty o tom, jaké to bylo. Pro splnění aktivity je potřeba popsat 5 podobných aktivit (od začátku semestru do konce ledna).

    • Koukněte se na záznam přednášky M. Vraného a O. Havlíčka z cyklu Večery na FF UK a zodpovězte následující tři otázky.

      1. Co Vás zaujalo či překvapilo? Napište alespoň 3 body.
      2. Co jste se v přednášce naučil/a, co si z ní odnášíte do dalšího (nejen akademického) života a je pro Vás užitečné? Napište alespoň 2 body.
      3. Je něco, co byste ohledně přednášky chtěli vzkázat spolužákům nebo vyučující?

    • Vytvořit příspěvky ve fóru: 1 Získat nějakou známku

      Vaše studium je regulováno řadou předpisů. Projděte si některé z nich a do fóra napište tři informace, které vás v nich zaujaly nebo překvapily nebo je záhodno na ně upozornit spolužáky, kteří o nich pravděpodobně nevědí. U informace odkazujte na konkrétní místo v dokumentech. Samozřejmě se také ptejte, pokud něčemu nerozumíte.

      Snažte se neopakovat postřehy předchůdců, tj. kdo aktivitu udělá dříve, má to snazší.

      Důležité dokumenty:

    • Každý z vás může požádat své spolužáky o pomoc s jazykovou korekturou a nahrát sem pracovní verzi svého textu (ať už na tento či jiný předmět) v editovatelném formátu. 

      Kdokoliv jiný se může přihlásit ke korekturám (odpovědí ve fóru), text pečlivě projít a v režimu změn opravit jazyk (pravopis, slovník, větnou skladbu). Dokument se zaznamenanými změnami do 48 hodin od přihlášení ke korekturám zase nahrát do fóra. 

      Aktivita je splněna po nahrání opraveného textu.

      Využití jazykové korektury doporučujeme zejména všem studujícím, jejichž mateřštinou není čeština (ale přesto v ní mají napsat text), nicméně mohou o ni zažádat i rodilí mluvčí, kteří vědí, že čeština není jejich silnou stránkou. Případné korektory/ky však prosím, aby přednostně odbavovali práce nerodilých mluvčí.

    • Zobrazit Vytvořit odpověď
      Popište, jak probíhal váš semestr v hybridním režimu. Co pro vás bylo těžké, co se vám líbilo, o vás štvalo? Jak jste se cítili, z čeho jste měli obavy, z čeho radost, co vás bavilo, co nabíjelo a co vyčerpávalo? Jak jste si organizovali práci, jak se lišil přístup v různých kurzech?
      Napište minimálně 1 normostranu reflexe.
    • Zobrazit Vytvořit odpověď Získat nějakou známku

      Vyberte si libovolné téma kurzu a vytvořte e-learningovou pomůcku. Může se jednat o video (např. pomocí https://www.powtoon.com/) nebo nějakou výukovou aplikaci (např. pomocí https://learningapps.org/). Vybírejte ideálně látku, k níž pomůcka v kurzu zatím neexistuje nebo k ní máte výhrady.

      Za tuto aktivitu je možné získat i více "bodů" za doplňkové aktivity. Odvíjí se od užitečnosti a propracovanosti aktivit/y.

    • Zobrazit Vytvořit příspěvky ve fóru: 1 Získat nějakou známku

      Navštivte osobně alespoň tři budovy FSV (v příp. demografů může být nějaká z nich i PřF) a projděte si je. V každé z nich si udělejte alespoň 1 fotku něčeho, co Vás zaujalo, pobavilo, překvapilo...

      Fotky sem nahrajte jako přílohu příspěvku a přidejte k nim i k celé návštěvě stručný komentář.

      Aktivitu doporučujeme plnit v malých skupinkách (dvojicích, trojicích, čtveřicích), bude to zábavnější a ještě se socializujete. Jen pak pořiďte odpovídající počet fotek.

    • Zobrazit Vytvořit příspěvky ve fóru: 1 Získat nějakou známku
    • Zobrazit Získat nějakou známku Získat požadovanou známku

      Tato doplňková aktivita je povinná pro všechny, kteří se dopustili chyb v práci se zdroji. Využijte materiály v rámci modulu A3.