Sylabus kurzu
1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost.
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami.
Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla
- Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)
- Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)
Vs.
- Hromadné kontakty
- Individuální
Studium školní dokumentace
Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem
a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace
Popis a analýza videa
Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.
Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.)
b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa
c) Individuální kontakty
Pravidla komunikace s rodiči (viz materiál)
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči
5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (viz materiály ke kazuistikám
- zápis a přijímací řízení do školy
- nesouhlas s hodnocením žáka,
- absence,
- ničení majetku,
- sociální problémy,
- nevhodné chování.
6. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (viz materiál k motivačnímu rozhovoru)
7. Rešerše vybraných odborných textů