Komunikace učitele s rodiči
Osnova sekce
-
Výukové materiály byly vytvořeny v rámci řešení projektu:
Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK
Registrační č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965 -
-
Úkol: Třídní schůzka
(dále jen TS)
- úkol pro 3 – 4 studenty
Navštivte společně jednu třídní schůzku (TS) vybrané třídy a zpracujte společně písemný záznam strukturovaného pozorování zaměřeného na různé formy komunikace (verbální i neverbální) probíhající během TS a obsah TS.
Před zahájením TS, bude-li to možné, se sejděte s třídním učitelem a zjistěte si, jak se na třídní schůzku připravuje:
- kdy a jakým způsobem předává informace rodičům ohledně konání TS, v jakém předstihu
- kde získává informace, které bude rodičům sdělovat,
- jak ovlivňuje termín konání TS (začátek škol. roku, konec škol. roku …) obsah sdělovaných informací
- jak spolupracuje s dalšími učiteli, vedením školy nebo poradenskými pracovníky školy (výchovný poradce, školní psycholog, preventista …) na přípravě TS
- jaké má očekávání ohledně průběhu TS, jaké jsou cíle
Před třídní schůzkou si rozdělte úkoly, kdo z vás se zaměří na jakou formu komunikace. Připravte si záznamové archy, během pozorování si zapisujte poznámky ohledně toho, co se v průběhu třídní schůzky děje (obsah sdělení učitele, reakce rodičů, dotazy a připomínky rodičů, účast dalších učitelů, zástupců rodičovských sdružení …), vše se pokuste zaznamenávat v celém kontextu průběhu komunikace. Pokuste se zachytit případné „problémové chování“ rodičů během schůzky a reakci učitele na ně.
Po ukončení TS si domluvte s třídním učitelem schůzku (nejlépe do 3 dnů, aby nevyprchaly vzpomínky na průběh TS). Veďte s ním rozhovor na tato témata a zjistěte od něj případně další podrobnosti k průběhu TS:
- naplnění cílů, splněná očekávání
- „problémové chování“ rodičů
- administrativní výstupy TS – archivace
- respektování autority učitele a dodržování školních pravidel rodiči
- časová náročnost přípravy a realizace TS
- přesah TS do práce třídního učitele se žáky
- …… dle vlastních námětů
Záznamy z TS zaměřené na různé formy komunikace spolu s rozborem získaných informací a závěrů společného hodnocení ve skupině odevzdáte v písemné podobě za celou skupinu.
-
-
Jednotlivé případové situace ze školního prostředí (ničení školního majetku, nesouhlas s hodnocením, přijímání ke vzdělávání, ...) se budou řešit během seminářů. Splnění tohoto úkolu je možné pouze vaším aktivním zapojením do hledání řešení na semináři.