Osnova sekce
-
Vítejte v Moodlu kurzu vzdělávací politiky.
Měli byste mít zapsán kurz JSB039 nebo JSB524 nebo JSB781 (kurzy se vyskytují pod různými kódy v různých studijních plánech, do budoucna snad budou sloučeny). Ujistěte, že jste zapsaní i zde v Moodle kurzu, jako hosté uvidíte část obsahu, ale nebudete moci plnit aktivity.
Máte-li nějaké nejistoty a nejasnosti týkající se kurzu, snažte se jich zbavit. Doporučujeme přitom tuto posloupnost úkonů:1. Podívejte se do sylabu kurzu a prohlédněte materiály zde v Moodle.2. Pokud to nepomůže, zeptejte se spolužáků nebo zde ve fóru.3. Pokud nepomůže ani to (a nebo to spěchá a nebo to nechcete probírat ve fóru), napište email s dotazem výukovým asistentům Danielu Saifrtovi (75980687@fsv.cuni.cz) nebo Natálii Kopecké (54108555@fsv.cuni.cz) nebo se zeptejte vyučující po hodině.4. Maily vyučující pište prosím jen ve chvíli, kdy předchozí cesty selžou nebo nejsou z nějakého důvodu vhodné - je vás vážně hodně. Moc děkuji za pochopení :-) -
-
- Vyberte si jednu z forem závěrečné práce specifikovaných níže (po rozkliku nadpisu). Tato může být individuální nebo týmová.
- Finální práci odevzdejte do Moodle do 28. 5. 2025 (1. termín), 11. 6. 2025 (2. termín) nebo do 2. 7. 2025 (3. termín).
- Dbejte na základní kulturu – dokument vhodně pojmenujte, podepište, číslujte strany, text strukturujte do odstavců, používejte nadpisy, jednotně formátujte, používejte odborný jazyk a styl, před odevzdání si text přečtěte a opravte chyby a překlepy.
- Uvádějte všechny využívané zdroje, korektně je citujte (doporučujeme držet se normy ISO 690).
- V případě nejistoty konzultujte s výukovými asistenty nebo garantkou, u některých variant je konzultace silně doporučena.
-
Pokud jste zvolili některou z týmových forem závěrečné práce, vytvořte si prosím skupinu, ať svou práci můžete odevzdat jen jednou a my ji můžeme jen jednou hodnotit. Maximální počet členů je nastaven na 5, nicméně ctěte maximální počty členů skupiny u jednotlivých forem závěrečné práce.
-
Termín: středa, 28. května 2025, 23.59
Sem nahrávejte své závěrečné práce v prvním termínu (28. 5. 2025). Pojmenovávejte prosím práce svým příjmením a uvádějte v názvu zvolenou variantu (např. mouralova_akce). Díky.
Specifikace jednotlivých forem závěrečné práce je zde.
-
Termín: středa, 28. května 2025, 22.25
Sem nahrávejte své týmové závěrečné práce v prvním termínu (28. 5. 2025). Před odevzdáním vytvořte skupinu, a pak práci odevzdejte jen jednou (odevzdá se za všechny členy a zpětná vazba a body se také objeví všem členům). Do názvu práce prosím uvádějte svá příjemní a zvolenou variantu (např. saifrt_kopecka_video). Specifikace jednotlivých forem závěrečné práce je zde.
-
-
-
Termín: sobota, 31. května 2025, 23.59
Vyberte si českou střední školu poskytující maturitní vzdělávání alespoň v jednom oboru (např. tu, jež jste sami navštěvovali, navštěvuje někdo z rodiny nebo je blízká vašemu bydlišti) a zjistěte o ní následující informace z dostupných datových zdrojů. Odpovědi mohou být v bodech, nezapomeňte řádně zdrojovat, při použití nástrojů AI přesně specifikujte nástroj a úlohu, pro níž jste jej využili. Odhadovaná časová náročnost práce 2-3 hodiny.
1. Základní charakteristika školy - jméno, zřizovatel, velikost (počet žáků, tříd, velikost učitelského sboru), realizované studijní obory, region. Charakterizujte region (můžete využít např. https://mapavzdelavani.cz/) a obory (můžete využít např. https://www.vzdelavanivdatech.cz/sekceSS1.php). Okomentujte očekávanou skladbu žáků i pedagogů vyplývající z daných charakteristik.
2. Vedení školy - jméno ředitele a délka jeho působení, kdy probíhal konkurz a kolik bylo uchazečů, jaký byl a je program (vize školy) ředitele. Kdo jsou členové školské rady. Využijte web školy a zřizovatele. Okomentujte, jak snadno jste se k informacím dostali a zda vás něco překvapilo (může se stát, že se k některým informacím vůbec nedostanete).
3. Dokumenty školy - školní vzdělávací program, školní řád, výroční zpráva, případně další. Dostanete se k nim? Co v nich základně je? Překvapilo vás něco? (nemusíte číst detailně, jen prolistujte).
4. Hodnocení školy - najděte nejnovější inspekční zprávu a prohlídněte si ji. Jak je škola hodnocena, jaké jsou výtky a doporučení? Shoduje se to s jiným hodnocení (vyjádření zřizovatele, studentů a absolventů, vaše osobní zkušenost...) a s odhadovanou charakteristikou školy?
5. Přijímací zkoušky a maturity. Jaký je zájem o školu a jací studenti se tam hlásí? Jak dopadají studenti u státní části maturit? Využijte dat z portálu Vzdělávání v datech. Okomentujte data. Jak jsou na tom v porovnání s jinými školami v regionu i v celé republice? Odpovídá to vašim očekáváním?
-
-
Vzdělávací politika jako politics - pohledy bývalých ministrů školstvíPoslechněte si jeden díl podcastu 9 let natvrdo s bývalými ministry/němi školství (epizody 32-36) a odpovězte na následující otázky. Odpovědi mohou být v bodech, jde nám o přemýšlení, ne o reprezentativní text. Odkazujte na konkrétní místa rozhovoru (čas) a na další zdroje, v případě využití nástrojů AI přesně specifikujte úlohy, s nimiž vám pomohla. Dokument odevzdejte ve formátu docx nebo pdf. Orientační odhad časové náročnosti je 2-3 hodiny včetně poslechu.1. Charakterizujte stručně ministra/yni a období. Co se dělo v období ministrování, jaké byly hlavní agendy vzdělávací politiky, které se v té době řešily. Kromě rozhovoru můžete využít další zdroje (mediální výstupy, parlamentní záznamy, wikipedie ;-), nezapomeňte řádně odkazovat.2. Porovnejte témata a problémy se současností. Co už je passé, co se stále řeší? Opět můžete pro porovnání využít další zdroje.3. Identifikujte tři dimenze politiky. Kde v rozhovoru se mluví o politics (vyjednávání, politické boje), kde o policy (věčný obsah politiky) a kde o polity (institucionální rámec)? Najděte alespoň 6 příkladů, snažte se o alespoň jeden z každé dimenze.4. Analyzujte argumentaci a její opory. O co se opíralo rozhodování v ministerské pozici? Jaké typy argumentační opor využívá?Odkazuje ministr/yně na ideologii, tradici, osobní zkušenost, lidskoprávní hodnoty, ekonomické či politické cíle...
-
Otevřené: pondělí, 14. dubna 2025, 00.00Termín: sobota, 31. května 2025, 23.59
Poslechněte si jeden díl podcastu 9 let natvrdo s bývalými ministry/němi školství (epizody 32-36):
1. Charakterizujte stručně ministra/yni a období.2. Porovnejte témata a problémy se současností.3. Identifikujte tři dimenze politiky.4. Analyzujte argumentaci a její opory.(detailnější pokyny při otevření zadání)
-
-
-
Zavřeno: pondělí, 28. dubna 2025, 22.25
Nezisková organizace EDUin vydává každoročně audit českého vzdělávacího systému. Ten poslední za rok 2024 byl zveřejněn na začátku března a sestává z několika analytických studií (na stránce jsou i studie z loňského roku). Podobné studie byly vytvořeny i v předchozích třech letech.
V této práci bude pracovat primárně s texty studií, bude třeba, abyste si přečetli alespoň tři z nich. Můžete vybírat ze všech pěti posledních ročníků (před tím měl audit jinou podobu). U některých analýz je i možnost poslouchat jako podcast, ale pro plnění úkolů bude stejně asi třeba jít alespoň trochu do textu. (U jednotlivých úloh si vyzkoušíte některé techniky kritického čtení - RWCT, které můžete využít i obecněji při jiném čtení textů nejen na VŠ).
-
Zadání ve stejném znění jako u otázek v testu, jen v textové formě.
-
-
- Seznámení se studijními povinnostmi a organizací kurzu.
- Co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání?
- Mapování zkušeností a zájmů studujících.
-
Termín: středa, 19. února 2025, 09.30
Napište vymezení vzdělávací politiky podle vaší skupinky.
Mohou vám pomoci následující otázky: Kam patří? Co vše je její součástí? Od čeho je dobré ji odlišit? Jak různě lze na pojem nahlížet?
-
Termín: středa, 19. února 2025, 09.30
Čím byste se chtěli v rámci kurzu zabývat? Co vás pálí? O čem chcete vědět víc?
-
- Jak se učíme?
- Co ovlivňuje výsledky vzdělávání?
- případová studie: Jak na vzdělávání dopadala pandemie covid-19?
-
Zavřeno: středa, 26. února 2025, 09.30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Co je typické pro české vzdělávání?
V čem se lišíme od jiných zemí?
Jak se systém vyvíjel?
-
Zavřeno: středa, 5. března 2025, 09.30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Otevřené: středa, 5. března 2025, 08.06Termín: středa, 5. března 2025, 11.15
-
-
- Kam chceme směřovat? (cíle)
- Co nám pomůže se tam dostat? (nástroje)
-
Otevřeno: středa, 12. března 2025, 09.30Zavřeno: středa, 12. března 2025, 11.15
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
-
Podívejte se na kus záznamu loňského představení Auditu vzdělávacího systému, kde mluví náměstek ministra školství Jiří Nantl. Jde nám zejména o dvouminutovou pasáž začínající přibližně v čase 1:14:21 (
), ale doporučujeme si pustit trochu delší úsek, abyste chytali kontext. Jiří Nantl mluví asi od času 1:12:35, předtím asi 4 minuty přibližně v čase 1:00:20-1:04:30.Do fóra napište, zda s Jiřím Nantlem souhlasíte či ne a co z jeho postřehu podle Vás plyne pro vzdělávací politiku, případně dotazy, které vás na základě toho napadají.
-
- Role zřizovatelů
- Ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
-
Prohlédněte si studii Topit a svítit dávno nestačí, která mapuje inspirativní praxi spolupráce mezi obcemi a řediteli jimi zřizovaných škol. Přečtěte text k alespoň k jedné z oblastí spolupráce (První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura; Ve škole musí být řídící učitel; Základem dobrých vztahů je otevřenost a důvěra; Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera; Sdílená strategie je polovina úspěchu; Skrze školu pomáhat komunitě) a vztáhněte ji ke své zkušenosti. Jak spolupráce v této oblasti vypadá u vás v obci? Napadají vás další příklady fungující spolupráce nebo naopak víte o nějakém nefunkčním nastavení? Napište do fóra krátkou reakci a otázky, které vás k tématu napadají.
-
Otevřeno: středa, 26. března 2025, 09.30
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
- Role učitelů ve vzdělávání.
- Co vše o učitelích víme a jak vzdělávací politika může ovlivňovat práci učitele?
-
Otevřeno: středa, 2. dubna 2025, 07.56Zavřeno: středa, 2. dubna 2025, 11.26
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Zavřeno: čtvrtek, 3. dubna 2025, 07.56
Podívejte se alespoň na pět medailonků představující finalisty ceny Global Teacher Prize z posledních let (2023, 2022, 2021) - vždy rozklikněte jméno a poté odkaz na dvouminutový videomedailonek).
Pak odpovězte následující otázky. -
TALIS je velké mezinárodní šetření učitelů a ředitelů, které OECD organizuje každých 5 let. Poslední vlna proběhla v roce 2018 a výsledky z ní jsou zveřejněny velmi čerstvě. Doporučuji k prohlédnutí, abyste si udělali obrázek o
-
- Role studentů, žáků a rodičů
- Účast na vzdělávání
- Vzdělávací aspirace a reprodukce vzdělávacích nerovností
- Výběr školy/vzdělávací dráhy (choice) a jeho determinanty
- Participace na vzdělávání (voice) a její podoby
- Postoje studentů, žáků a rodičů ke vzdělávání
-
Otevřeno: úterý, 8. dubna 2025, 08.00Zavřeno: středa, 9. dubna 2025, 09.30
Podívejte se na dvě krátká videa z dílny české televize.
Na co se zeptat ve škole: https://edu.ceskatelevize.cz/video/16439-na-co-se-zeptat-ve-skole
Lepší škola. Díl. 11. O příkazech (ale lze i jiný z dané série): https://decko.ceskatelevize.cz/lepsi-skola
Reflektujte videa z hlediska zacílení, obsahu a role ve veřejném prostoru (odpovězte na následující otázky).
-
Otevřeno: středa, 9. dubna 2025, 09.30Zavřeno: středa, 9. dubna 2025, 11.18
-
- Cíle vzdělávání a posuzování jejich plnění.
- Kdo, co a proč hodnotí?
- Hodnocení žáků, učitelů, škol, metod a programů, systému.
-
Termín: čtvrtek, 10. dubna 2025, 09.30
Přečtěte si následující vymezení několika pojmů souvisejících se školním hodnocením žáků a napište příklady sumativního, formativního a diagnostického hodnocení, s nimiž jste se setkali během své vzdělávací dráhy.
- Hodnocení je výrok o hodnotě hodnoceného jevu. Při hodnocení vždy porovnáváme, přičemž výkon může být vztahován k cílům (standard, kritéria), výkonům ostatních (soutěž) nebo předešlému stavu (zlepšení).
- Popisná zpětná vazba neobsahuje hodnotící složku, ale vyjadřuje, co vidíme nebo slyšíme. Aby byla užitečná, musí být konkrétní a vztahovat se ke složkám výkonu, které jsou specifikovány v cílech.
- Diagnostické hodnocení se využívá na začátku učícího procesu a slouží k rozhodování o podobě výuky (metodách, obsahu, cílech).
- Formativní hodnocení se užívá v průběhu učení a pomáhá žákům ve volbě dalších kroků k dosažení cílů, tedy k jejich dalšímu učení. Je založeno na důkazech o dosaženém výkonu, typicky popisu výkonu vztaženém ke kritériím.
- Sumativní hodnocení shrnuje výsledek učení k určitému okamžiku. Může mít podobu slovního hodnocení, známky či bodů. Využívá se na konci učení a vyjadřuje míru osvojení určitého učiva, znalosti, dovednosti.
- Výkon žáka může hodnotit pedagog (učitelské hodnocení), sám žák (sebehodnocení) nebo třeba jeho spolužáci (vrstevnické hodnocení).
-
Vystoupení psycholožky Jany Nováčkové na TEDx Prague v roce 2011, patnáctiminutové video.
-
Zvukový záznam a zápis z diskuse EDUpointu o formativním hodnocení jako nástroji pro lepší učení
-
Hodnocení + aktuální otázky vzdělávací politiky (maturity a studentské hodnocení kurzů) - 23. 4. 2025
Práce na hodině - analýza a návrh studentského hodnocení
1) Popište současné nastavení studentského hodnocení kurzů na FSV UK (jak to vidíte vy jako studenti)
- kdo, kdy, co dělá - musí dělat (má povinnost), měl by dělat, může dělat (má možnost), reálně dělá;
- problémy, které vidíte (co by kdo měl dělat jinak, kde náklady převyšují výnosy...)
2) Níže jsou možné cíle, ke kterým má studentské hodnocení sloužit nyní nebo ke kterým by mohlo sloužit. Zhodnoťte, zda je funkční pro plnění daného cíle současné nastavení, navrhněte možné úpravy nastavení (případně i úplně jiný nástroj), diskutujte náklady a rizika a případně i možnosti podpory, aby se rizika snížila. Pokuste se to udělat alespoň pro 5 cílů dle vašeho výběru.
1.Přispět k upevňování akademického prostředí zlepšováním vzdělávací činnosti na univerzitě a ke zdokonalování přípravy, organizace, obsahu, průběhu a návaznosti studia ve studijních programech.
2.Poskytnout akademické obci zpětnou vazbu ke kvalitě vzdělávací činnosti.
3.Poskytnout podklady pro zajišťování a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací činnosti (např. pro hodnocení studijních programů podle pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity).
4.Poskytnout vedení fakulty zpětnou vazbu k podmínkám studia.5.Poskytnout (anonymní) ZV od studujících k vyučujícím.6.Poskytnout informace o konkrétních předmětech (a) dalším studujícím, (b) vedení fakulty.7.Učit studující poskytovat zpětnou vazbu.8.Kontrolovat / hodnotit vyučujících ze strany (a) vedoucích kateder, (b) vedení fakulty, (c) garantů předmětů a programů.9.Podpořit konstruktivní komunikaci mezi studujícími a vyučujícími o kvalitě vzdělávacího procesu.10.Rozvíjet sebehodnocení studujících.-
Termín: středa, 23. dubna 2025, 09.30
Podívejte se na stránky Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a osvěžte si / seznamte se s podobou maturitní zkoušky.
- Vzpomeňte si na svoji maturitu / ukončení středoškolského vzdělání. Co pro vás znamenala? Co jste od ní čekali Vy a Vaše okolí? Jak to ve výsledku vypadalo?
- Zamyslete se nad cíli maturitní zkoušky. Jaké cíle dnešní česká maturita plní? Jaké jiné cíle by maturita (zkouška na konci střední školy) mohla plnit (plnila v minulosti, plní v jiných zemích, přišlo by vám dobré, aby plnila)?
Odpovědi spolužáků uvidíte až po zaslání té vlastní.
-
-
Zavřeno: středa, 30. dubna 2025, 11.26
Vyplňte své přemýšlení během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Otevřeno: úterý, 29. dubna 2025, 08.11Zavřeno: středa, 30. dubna 2025, 09.30
Pracujte s prohlížečkou dat DataPAQ, konkrétně s ukazateli účasti dětí ve věku 3-5 let na vzdělávání a odchody dětí na víceletá gymnázia.
Odpovězte následující dvě otázky.
-
-
Co se aktuálně řeší v české vzdělávací politice - jak ne/snadno se mění školský zákon(7. 5. 2025, Magdalena Mouralová)
Na hodině se budeme věnovat změnám školského zákona a hledání politické shody. Budeme se bavit jednak o aktuální novele ŠZ, ale ukážeme si vývoj konkrétního nastavení na tématu vzdělávání žáků se SVP/inkluze/společném vzdělávání a ne/shody na něm.
-
Otevřeno: úterý, 29. dubna 2025, 08.11Zavřeno: středa, 7. května 2025, 09.30
-