Osnova sekce
-
Vítejte v Moodlu kurzu vzdělávací politiky.
Měli byste mít zapsán kurz JSB039 nebo JSB524 nebo JSB781 (kurzy se vyskytují pod různými kódy v různých studijních plánech, do budoucna snad budou sloučeny). Ujistěte, že jste zapsaní i zde v Moodle kurzu, jako hosté uvidíte část obsahu, ale nebudete moci plnit aktivity.
Máte-li nějaké nejistoty a nejasnosti týkající se kurzu, snažte se jich zbavit. Doporučujeme přitom tuto posloupnost úkonů:1. Podívejte se do sylabu kurzu a prohlédněte materiály zde v Moodle.2. Pokud to nepomůže, zeptejte se spolužáků nebo zde ve fóru.3. Pokud nepomůže ani to (a nebo to spěchá a nebo to nechcete probírat ve fóru), napište email s dotazem výukovým asistentům Danielu Saifrtovi (75980687@fsv.cuni.cz) nebo Natálii Kopecké (54108555@fsv.cuni.cz) nebo se zeptejte vyučující po hodině.4. Maily vyučující pište prosím jen ve chvíli, kdy předchozí cesty selžou nebo nejsou z nějakého důvodu vhodné - je vás vážně hodně. Moc děkuji za pochopení :-) -
-
- Vyberte si jednu z forem závěrečné práce specifikovaných níže (po rozkliku nadpisu). Tato může být individuální nebo týmová.
- Finální práci odevzdejte do Moodle do 28. 5. 2024 (1. termín)
- 11. 6. 2024 (2. termín) nebo do 2. 7. 2024 (3. termín).
- Dbejte na základní kulturu – dokument vhodně pojmenujte, podepište, číslujte strany, text strukturujte do odstavců, používejte nadpisy, jednotně formátujte, používejte odborný jazyk a styl, před odevzdání si text přečtěte a opravte chyby a překlepy.
- Uvádějte všechny využívané zdroje, korektně je citujte (doporučujeme držet se normy ISO 690).
- V případě nejistoty konzultujte s výukovými asistenty nebo garantkou, u některých variant je konzultace silně doporučena.
-
Pokud jste zvolili některou z týmových forem závěrečné práce, vytvořte si prosím skupinu, ať svou práci můžete odevzdat jen jednou a my ji můžeme jen jednou hodnotit. Maximální počet členů je nastaven na 5, nicméně ctěte maximální počty členů skupiny u jednotlivých forem závěrečné práce.
-
Termín: úterý, 28. května 2024, 23.59
Sem nahrávejte své závěrečné práce v prvním termínu (28. 5. 2024). Pojmenovávejte prosím práce svým příjmením a uvádějte v názvu zvolenou variantu (např. mouralova_akce). Díky.
Specifikace jednotlivých forem závěrečné práce je zde.
-
Termín: úterý, 28. května 2024, 23.59
Sem nahrávejte své týmové závěrečné práce v prvním termínu (28. 5. 2024). Před odevzdáním vytvořte skupinu, a pak práci odevzdejte jen jednou (odevzdá se za všechny členy a zpětná vazba a body se také objeví všem členům). Do názvu práce prosím uvádějte svá příjemní a zvolenou variantu (např. mouralova_kopecka_video). Specifikace jednotlivých forem závěrečné práce je zde.
-
Termín: úterý, 11. června 2024, 23.59
-
Termín: úterý, 11. června 2024, 23.59
-
Termín: úterý, 2. července 2024, 23.59
-
Termín: úterý, 2. července 2024, 23.59
-
-
-
Zavřeno: pátek, 22. března 2024, 23.59
Smyslem první samostatné práce je seznámit se s některými zdroji dat a informací o vzdělávacím systému v ČR. Práce má formu "testu" se 3 věcnými otevřenými otázkami, z nichž každá se zaměřuje na nějaký úhel pohledu na střední školství a na data, k němu dostupná. Délka těchto odpovědí by měla být přibližně 100-300 slov, úplně stačí odpovědi v bodech. Všechny informace zdrojujte, odkazujte na zdroje přímo u odpovědí (doporučuji harvardský styl, tj. ve formě příjmení/jméno instituce a letopočet). Kromě toho jsou v testu dvě doplňkové otázky: ve čtvrté vás prosím o stručnou reflexi samostatné práce a v páté uveďte seznam všech využitých zdrojů.
Doporučujeme pro jistotu vypracovávat mimo Moodle, a pak vložit najednou.
-
-
-
Zavřeno: neděle, 7. dubna 2024, 23.59
-
Podívejte se na jeden díl ze seriálu České televize Ochránce - pro plnění úkolu je vhodný třeba díl 3 Andílek nebo díl 5 Džungle před tabulí, ale můžete si vybrat i jiný.
Termín dokončení: 7. dubna 2023, 23:59
-
-
-
Zavřeno: neděle, 28. dubna 2024, 23.59
Nezisková organizace EDUin vydává každoročně audit českého vzdělávacího systému. Ten poslední za rok 2023 byl zveřejněn na začátku března 2024 a sestává ze sedmi analytických studií. Podobné studie byly vytvořeny i v předchozích třech letech.
V této práci bude pracovat primárně s texty studií, bude třeba, abyste si přečetli alespoň tři z nich. Můžete vybírat ze všech čtyř posledních ročníků (před tím měl audit jinou podobu). U některých analýz je i možnost poslouchat jako podcast, ale pro plnění úkolů bude stejně asi třeba jít alespoň trochu do textu. (U jednotlivých úloh si vyzkoušíte některé techniky kritického čtení - RWCT, které můžete využít i obecněji při jiném čtení textů nejen na VŠ).
-
Zadání ve stejném znění jako u otázek v testu, jen v textové formě.
-
-
- Aplikace rámce vzdělávací politiky na vybraný problém
-
Termín: úterý, 28. května 2024, 23.59
-
- Seznámení se studijními povinnostmi a organizací kurzu.
- Co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání?
- Mapování zkušeností a zájmů studujících.
-
Otevřeno: středa, 21. února 2024, 09.35
-
- Jak se učíme?
- Co ovlivňuje výsledky vzdělávání?
- případová studie: Jak na vzdělávání dopadala pandemie covid-19?
-
Zavřeno: středa, 28. února 2024, 09.30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Otevřeno: středa, 28. února 2024, 09.30Zavřeno: středa, 28. února 2024, 11.00
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Co je typické pro české vzdělávání?
V čem se lišíme od jiných zemí?
Jak se systém vyvíjel?
-
Zavřeno: středa, 6. března 2024, 09.30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Otevřené: středa, 6. března 2024, 09.40Termín: středa, 6. března 2024, 11.00
-
-
- Kam chceme směřovat? (cíle)
- Co nám pomůže se tam dostat? (nástroje)
-
Otevřeno: středa, 13. března 2024, 09.30Zavřeno: středa, 13. března 2024, 11.00
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
- Role zřizovatelů
- Ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
-
Prohlédněte si studii Topit a svítit dávno nestačí, která mapuje inspirativní praxi spolupráce mezi obcemi a řediteli jimi zřizovaných škol. Přečtěte text k alespoň k jedné z oblastí spolupráce (První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura; Ve škole musí být řídící učitel; Základem dobrých vztahů je otevřenost a důvěra; Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera; Sdílená strategie je polovina úspěchu; Skrze školu pomáhat komunitě) a vztáhněte ji ke své zkušenosti. Jak spolupráce v této oblasti vypadá u vás v obci? Napadají vás další příklady fungující spolupráce nebo naopak víte o nějakém nefunkčním nastavení? Napište do fóra krátkou reakci a otázky, které vás k tématu napadají.
-
Zavřeno: středa, 20. března 2024, 11.00
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
- nerovnosti a vzdělávání (vzdělávání jako nástroj reprodukce elit / vzdělávání jako výtah...)
- regionální a strukturální nerovnosti
- mechanismy reprodukce nerovností
- příklady dobré praxe snižování nerovností
-
Zavřeno: středa, 27. března 2024, 09.30
Pracujte s prohlížečkou dat DataPAQ, konkrétně s ukazateli účasti dětí ve věku 3-5 let na vzdělávání a odchody dětí na víceletá gymnázia.
Odpovězte následující dvě otázky.
-
Zavřeno: středa, 27. března 2024, 11.00
Vyplňte své přemýšlení během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
- Role učitelů ve vzdělávání.
- Co vše o učitelích víme a jak vzdělávací politika může ovlivňovat práci učitele?
-
Otevřeno: středa, 3. dubna 2024, 09.30Zavřeno: středa, 3. dubna 2024, 11.00
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Zavřeno: středa, 3. dubna 2024, 09.30
Podívejte se alespoň na pět medailonků představující finalisty ceny Global Teacher Prize z posledních let (2023, 2022, 2021) - vždy rozklikněte jméno a poté odkaz na dvouminutový videomedailonek).
Pak odpovězte následující otázky. -
TALIS je velké mezinárodní šetření učitelů a ředitelů, které OECD organizuje každých 5 let. Poslední vlna proběhla v roce 2018 a výsledky z ní jsou zveřejněny velmi čerstvě. Doporučuji k prohlédnutí, abyste si udělali obrázek o
-
- Cíle vzdělávání a posuzování jejich plnění.
- Kdo, co a proč hodnotí?
- Hodnocení žáků, učitelů, škol, metod a programů, systému.
-
Termín: středa, 10. dubna 2024, 09.30
Přečtěte si následující vymezení několika pojmů souvisejících se školním hodnocením žáků a napište příklady sumativního, formativního a diagnostického hodnocení, s nimiž jste se setkali během své vzdělávací dráhy.
- Hodnocení je výrok o hodnotě hodnoceného jevu. Při hodnocení vždy porovnáváme, přičemž výkon může být vztahován k cílům (standard, kritéria), výkonům ostatních (soutěž) nebo předešlému stavu (zlepšení).
- Popisná zpětná vazba neobsahuje hodnotící složku, ale vyjadřuje, co vidíme nebo slyšíme. Aby byla užitečná, musí být konkrétní a vztahovat se ke složkám výkonu, které jsou specifikovány v cílech.
- Diagnostické hodnocení se využívá na začátku učícího procesu a slouží k rozhodování o podobě výuky (metodách, obsahu, cílech).
- Formativní hodnocení se užívá v průběhu učení a pomáhá žákům ve volbě dalších kroků k dosažení cílů, tedy k jejich dalšímu učení. Je založeno na důkazech o dosaženém výkonu, typicky popisu výkonu vztaženém ke kritériím.
- Sumativní hodnocení shrnuje výsledek učení k určitému okamžiku. Může mít podobu slovního hodnocení, známky či bodů. Využívá se na konci učení a vyjadřuje míru osvojení určitého učiva, znalosti, dovednosti.
- Výkon žáka může hodnotit pedagog (učitelské hodnocení), sám žák (sebehodnocení) nebo třeba jeho spolužáci (vrstevnické hodnocení).
-
Vystoupení psycholožky Jany Nováčkové na TEDx Prague v roce 2011, patnáctiminutové video.
-
Zvukový záznam a zápis z diskuse EDUpointu o formativním hodnocení jako nástroji pro lepší učení
-
- Role studentů, žáků a rodičů
- Účast na vzdělávání
- Vzdělávací aspirace a reprodukce vzdělávacích nerovností
- Výběr školy/vzdělávací dráhy (choice) a jeho determinanty
- Participace na vzdělávání (voice) a její podoby
- Postoje studentů, žáků a rodičů ke vzdělávání
-
Zavřeno: středa, 17. dubna 2024, 09.30
Podívejte se na dvě krátká videa z dílny české televize, které překlenují téma minulé hodiny (hodnocení) a téma té následující (rodiče a žáci jako aktéři vzdělávání).
Známky nebo slovní hodnocení:
Lepší škola. Díl. 1. O srovnávání (ale lze i jiný): https://decko.ceskatelevize.cz/lepsi-skola
Reflektujte videa z hlediska zacílení, obsahu a role ve veřejném prostoru (odpovězte na následující otázky).
-
12. Vzdělávání a vzdělávací politika jako předmět výzkumu (24. 4. 2024, Magdalena Mouralová + Anna Zelinková a Petra Holečková)
- Co vše nás může zajímat na vzdělávání a vzdělávací politice jako společenské vědce?
- Jaká data máme k dispozici, s čím vším se dá pracovat?
- Jak si klást výzkumné otázky?
- Jak vypadají konkrétní výzkumy z oblasti vzdělávací politiky?
- Jak se dělá velké mezinárodní šetření - př. PIAAC?
-
Termín: středa, 24. dubna 2024, 09.30Na hodině 24. dubna se budeme věnovat zkoumání vzdělávací politiky. Zkuste před hodinou formulovat 3 výzkumné otázky nějak zaměřené na vzdělávací politiku nebo vzdělávání, alespoň jednu z nich zaměřte na kompetence nebo vzdělanostní zkušenost a postoje dospělých.Dobrá výzkumná otázka- by se měla ptát na něco, co není úplně triviální, co nevíme, kde máme nejistotu, kde očekáváme něco zajímavého, nějakou heterogenitu, rozpor, souvislost...,- by měla být zodpověditelná pomocí výzkumu, k jejímu zodpovězení by měla pomoci data (různého charakteru), která jsou k dispozici nebo je reálné je sebrat,- by měla být formulována raději jako doplňovací (tedy ne ano/ne), můžete se ptát JAK, PROČ, KDO apod.
-
- Shrnutí, systémový pohled na vzdělávání a vzdělávací politiku
- Reflexe semestru
- Shrnutí, systémový pohled na vzdělávání a vzdělávací politiku