Topic outline
-
Vítejte v Moodlu kurzu vzdělávací politiky.
Měli byste mít zapsán kurz JSB039 nebo JSB524 (kurzy se nijak neliší, jen se vyskytují pod různými kódy v různých studijních plánech, do budoucna snad budou sloučeny). Ujistěte, že jste zapsaní i zde v Moodle kurzu (menu vlevo), jako hosté uvidíte část obsahu, ale nebudete moci plnit aktivity.
Máte-li nějaké nejistoty a nejasnosti týkající se kurzu, snažte se jich zbavit. Doporučujeme přitom tuto posloupnost úkonů:1. Podívejte se do sylabu kurzu a prohlédněte materiály zde v Moodle.2. Pokud to nepomůže, zeptejte se spolužáků nebo zde ve fóru.3. Pokud nepomůže ani to (a nebo to spěchá a nebo to nechcete probírat ve fóru), napište email s dotazem výukovému asistentovi Jáchymu Neradovi (65791201@fsv.cuni.cz ) nebo se zeptejte vyučující před online hodinou (vždy bude k dispozici již v 10:30 pro konzultace ke kurzu).4. Maily vyučující pište prosím jen ve chvíli, kdy předchozí cesty selžou nebo nejsou z nějakého důvodu vhodné. Moc díky :-)-
Signup sheet
-
- Seznámení se studijními povinnostmi a organizací kurzu
- Co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání?
-
- Jak se učíme?
- Co ovlivňuje výsledky vzdělávání?
- Co je to vzdělávací politika?
-
Due: Wednesday, 23 February 2022, 11:00 AM
Podívejte se (poslechněte si) na slavnou TEDTalk sira Kena Robinsona z roku 2013 How to escape education’s death valley (má to 18 minut) a napište do fóra, co vás v něm zaujalo a k jakým otázkám vás vyprovokovalo (stačí jedna).
-
- Řízení regionálního školství
- Role MŠMT a jiných aktérů
-
- Zdroje informací o školách
- Řízení a hodnocení školy
- Škola a její okolí
Pro širší kontext je možné využít údaje ze Statistického informačního systému Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Obsahuje detailní pohled na tzv. výkonové ukazatele (tj. počty škol, žáků, absolventů a učitelů, počty zařízení a jejich výkony včetně počtů učitelů) za příslušný školní rok, a to jak v globálních číslech, tak ve členění podle zřizovatele, oborů vzdělání/studia, jednotlivých oblastí a krajů. V ročence jsou navíc uplatněny různé pohledy na školství
-
Opened: Tuesday, 8 March 2022, 5:24 PMClosed: Sunday, 20 March 2022, 11:59 PM
Vyberte si jednu českou základní školu, která je vám nějak blízká (chodili jste do ní, chodí tam někdo z rodiny, je to spádová škola pro vaše současné bydliště…) a pokuste se o škole zjistit různorodé informace týkající se jejich charakteristik, řízení a spravování, hodnocení a prostředí (jednotlivé okruhy rozepsány u jednotlivých otázek i s možnými zdroji). Snažte se pokrýt co nejvíce z uvedených okruhů, pokud nějaké informace nedohledáte, uveďte i tuto skutečnost.
Každá oblast má svou otázku v testu, odpověď u každé oblasti by měla mít rozsah přibližně 400-800 znaků. Může mít formu souvislého textu i být jen v bodech.
Všechny informace zdrojujte (odkazujte na zdroje přímo u odpovědí). Seznam zdrojů uveďte v poslední otázce.
Doporučujeme vypracovávat mimo Moodle, a pak vložit najednou.
-
Dokument OECD umožňující dle dílčích indikátorů sledovat vzdělávací systém napříč světem
-
5. Jaká je role obcí v českém vzdělávacím systému a co vlastně dělají ředitelé? (16. 3., zoom, Jakub Černý)
- Role zřizovatelů
- Ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
-
Due: Wednesday, 16 March 2022, 11:00 AM
Přečtěte si krátký anglický text The Learning-centered principal (4 strany) o tom, co by měl dělat dobrý ředitel a do fóra sdílejte, co vás v textu zaujalo nebo k jaké otázce vás četba vyprovokovala (odpovědi ostatních jsou viditelné až po nahrání příspěvku).
-
-
Closed: Sunday, 3 April 2022, 11:59 PM
V současné době dochází k tzv. velké revizi Rámcového vzdělávací programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). 21. 3. 2022 byl zveřejněn dokument vytyčující hlavní směry plánované revize (https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/hlavni-smery-revize-rvp-zv.pdf). V samostatné práci budete s tímto dokumentem pracovat a můžete se i zapojit do jeho připomínkování.
Projděte si dokument, nemusíte jej číst podrobně úplně celý (i když to rozhodně není na škodu 😊) a s jeho využitím vyřešte následující úlohy.
-
Každá škola si připravuje svůj vlastní školní vzdělávací program, který ale musí být v souladu s obecněji formulovaným rámcovým vzdělávacím programem pro daný obor a stupeň vzdělávání. V příloze se můžete podívat, jak vypadá RVP pro gymnázia. Uvidíte, že závazný obsah učiva je formulován relativně obecně a konkrétní náplň učivat je tedy do značné míry na školách samotných.
-
-
- Role učitelů ve vzdělávání
- Co vše o učitelích víme a jak vzdělávací politika může ovlivňovat práci učitele?
-
Due: Wednesday, 30 March 2022, 11:00 AM
Podívejte se na video představující finalisty některého z ročníků Global Teacher Prize (vyberte si jen jeden ročník, videa z let 2018 a 2019 mají do 20 minut, video z roku 2020 je trochu delší, za rok 2021 neexistuje společné video, ale jen jednotlivé malé videomedailonky, kde budete mít více znělek).
Který z nominovaných učitelů vás zaujal a čím?
,,, 2021 -
TALIS je velké mezinárodní šetření učitelů a ředitelů, které OECD organizuje každých 5 let. Poslední vlna proběhla v roce 2018 a výsledky z ní jsou zveřejněny velmi čerstvě. Doporučuji k prohlédnutí, abyste si udělali obrázek o
-
8. Samostatná práce č. 3, Problémy českého vzdělávání - Audit vzdělávacího systému (6. 4., e-learning a zoom pro zájemce)
-
Opened: Wednesday, 9 March 2022, 12:22 AMClosed: Monday, 18 April 2022, 11:59 PM
Organizace EDUin vydává každoročně audit českého vzdělávacího systému. Ten poslední byl zveřejněn na konci března a sestává z pěti analytických studií:
-
Zadání ve stejném znění jako u otázek v testu, jen v textové formě.
-
-
- Cíle vzdělávání a posuzování jejich plnění
- Kdo, co a proč hodnotí
- Hodnocení žáků, učitelů, škol, metod a programů, systému
-
Due: Wednesday, 13 April 2022, 11:00 AM
Přečtěte si následující vymezení několika pojmů souvisejících se školním hodnocením žáků a napište příklady sumativního, formativního a diagnostického hodnocení, s nimiž jste se setkali během své vzdělávací dráhy.
- Hodnocení je výrok o hodnotě hodnoceného jevu. Při hodnocení vždy porovnáváme, přičemž výkon může být vztahován k cílům (standard, kritéria), výkonům ostatních (soutěž) nebo předešlému stavu (zlepšení).
- Popisná zpětná vazba neobsahuje hodnotící složku, ale vyjadřuje, co vidíme nebo slyšíme. Aby byla užitečná, musí být konkrétní a vztahovat se ke složkám výkonu, které jsou specifikovány v cílech.
- Diagnostické hodnocení se využívá na začátku učícího procesu a slouží k rozhodování o podobě výuky (metodách, obsahu, cílech).
- Formativní hodnocení se užívá v průběhu učení a pomáhá žákům ve volbě dalších kroků k dosažení cílů, tedy k jejich dalšímu učení. Je založeno na důkazech o dosaženém výkonu, typicky popisu výkonu vztaženém ke kritériím.
- Sumativní hodnocení shrnuje výsledek učení k určitému okamžiku. Může mít podobu slovního hodnocení, známky či bodů. Využívá se na konci učení a vyjadřuje míru osvojení určitého učiva, znalosti, dovednosti.
- Výkon žáka může hodnotit pedagog (učitelské hodnocení), sám žák (sebehodnocení) nebo třeba jeho spolužáci (vrstevnické hodnocení).
-
Vystoupení psycholožky Jany Nováčkové na TEDx Prague v roce 2011, patnáctiminutové video.
-
Zvukový záznam a zápis z diskuse EDUpointu o formativním hodnocení jako nástroji pro lepší učení
-
-
Opened: Wednesday, 20 April 2022, 10:18 AMClosed: Sunday, 1 May 2022, 11:59 PM
-
-
- Nástroje vzdělávací politiky
-
Closed: Wednesday, 27 April 2022, 11:05 AM
Napište prosím bez přípravy a vyhledávání odpovědi na následující tři otázky týkající se vybraných nástrojů vzdělávací politiky, které budeme diskutovat na hodině 27. 4. (nehodnotíme nijak správnost, jde nám o zjištění vašeho předporozumění tématu)
-
File
-
Od 1.1. 2020 došlo k výrazné změně ve financování škol. V příloze prezentace MŠMT z minulého roku.
Více se dozvíte například zde:
-
12. Dopady krizí na vzdělávání v ČR - co nám přinesl (a vzal) covid, co před námi stojí s integrací dětí z Ukrajiny (4. 5., zoom, Magdalena Mouralová)
-
Pokuste se formulovat dva problémy vzdělávací politiky související se současnou přítomností uprchlíků z Ukrajiny v ČR.
Formulace veřejněpolitického problému by měla (1) obsahovat nějaký nedostatek v porovnání se žádoucím stavem / ideálem, který se (2) týká systému nebo jeho části či nějaké dostatečně velké skupiny lidí a (3) jehož řešení vyžaduje veřejnou intervenci (rozhodnutí na úrovni státu nebo jeho součástí nebo veřejných institucí, zacházení s veřejnými zdroji...)
Různí aktéři většinou definují různé problémy různým způsobem a boj o formulaci a vymezení problémů je součástí politiky (politics). Neexistují tedy jediné správné a universální formulace problémů, ale spíše vítězné nebo úspěšné formulace problémů.
Příklad pro lepší pochopení. V rámci tématu inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bychom tak mohli formulovat např. následující problémy:
- Nízká připravenost učitelů na práci s heterogenní skupinou žáků.
- Slabá podpora politiky inkluze ze strany veřejnosti / pedagogů.
- Nedostatečný rozvoj potenciálu dětí s konkrétní vzdělávací potřebou (např. mimořádně nadaných dětí, dětí s vývojovou dysfázií)
- Nerovný přístup ke vzdělání žáků se sociálním a kulturním znevýhodnění v některých lokalitách (existence segregovaných škol a tříd, v nichž převládají romští žáci a žáci s dalším sociálním/kulturním/jazykovým znevýhodněním)
Naopak nevhodnými formulacemi by byly např.
- škodlivá inkluze (příliš obecné, není jasné v čem je přesně problém, komu a jak škodí)
- vzdělávání žáků s mentálním handicapem (neobsahuje nedostatek, není jasné co je problémem)
- nevhodný přístup konkrétního učitele (příliš specifické, netýká se systému nebo velké skupiny)
- žáci s konkrétním hendikepem zatěžují vzdělávací systém (nelze řešit veřejněpolitickou intervencí v našem hodnotovém řádu)
-
- Aplikace rámce vzdělávací politiky na vybraný problém
-
Due: Sunday, 22 May 2022, 11:59 PM
-
- Co vzdělávání přináší jednotlivcům a společnosti?
- Co kurz vzdělávací politiky přinesl vám?
- Shrnutí, systémový pohled na vzdělávání a vzdělávací politiku; analytický rámec II
- Reflexe semestru
-
-
- Vyberte si jednu z forem závěrečné práce specifikovaných níže (po rozkliku nadpisu). Tato může být individuální nebo týmová.
- U všech variant doporučujeme konzultovat záměr s vyučujícími, a to do konce dubna.
- Finální práci odevzdejte do Moodle do 27. 5. 2022 (1. termín)
17. 6. 2022 (2. termín) nebo do 1. 7. 2022 (3. termín). - Dbejte na základní kulturu – dokument vhodně pojmenujte, podepište, číslujte strany, text strukturujte do odstavců, používejte nadpisy, jednotně formátujte, používejte odborný jazyk a styl, před odevzdání si text přečtěte a opravte chyby a překlepy.
- Uvádějte všechny využívané zdroje, korektně je citujte (doporučujeme držet se normy ISO 690).
-
Group self-selection
Pokud jste zvolili některou z týmových forem závěrečné práce, vytvořte si prosím skupinu, ať svou práci můžete odevzdat jen jednou a my ji můžeme jen jednou hodnotit. Maximální počet členů je nastaven na 5, což je maximální počet členů u výukového videa/hry. U jiných typů týmových závěrečných prací je povolená velikost skupiny menší - ctěte to prosím.
-
Opened: Friday, 9 April 2021, 12:30 PMDue: Friday, 27 May 2022, 11:59 PM
Sem nahrávejte své závěrečné práce v prvním termínu (27. 5. 2022). Pojmenovávejte prosím práce svým příjmením a uvádějte v názvu zvolenou variantu (např. mouralova_akce). Díky.
Specifikace jednotlivých forem závěrečné práce je zde.
-
Opened: Friday, 9 April 2021, 12:30 PMDue: Friday, 27 May 2022, 11:59 PM
-
Due: Friday, 17 June 2022, 11:59 PM
-
Due: Friday, 17 June 2022, 11:59 PM
-
Due: Friday, 1 July 2022, 11:59 PM
-
Due: Friday, 1 July 2022, 11:59 PM
-