Section outline
-
Vítejte v Moodlu kurzu vzdělávací politiky.
Měli byste mít zapsán kurz JSB039 nebo JSB524 nebo JSB781 (kurzy se vyskytují pod různými kódy v různých studijních plánech, do budoucna snad budou sloučeny). Ujistěte, že jste zapsaní i zde v Moodle kurzu, jako hosté uvidíte část obsahu, ale nebudete moci plnit aktivity.
Máte-li nějaké nejistoty a nejasnosti týkající se kurzu, snažte se jich zbavit. Doporučujeme přitom tuto posloupnost úkonů:1. Podívejte se do sylabu kurzu a prohlédněte materiály zde v Moodle.2. Pokud to nepomůže, zeptejte se spolužáků nebo zde ve fóru.3. Pokud nepomůže ani to (a nebo to spěchá a nebo to nechcete probírat ve fóru), napište email s dotazem výukovým asistentům Danielu Saifrtovi (75980687@fsv.cuni.cz) nebo Natálii Kopecké (54108555@fsv.cuni.cz) nebo se zeptejte vyučující po hodině.4. Maily vyučující pište prosím jen ve chvíli, kdy předchozí cesty selžou nebo nejsou z nějakého důvodu vhodné - je vás vážně hodně. Moc děkuji za pochopení :-) -
-
- Vyberte si jednu z forem závěrečné práce specifikovaných níže (po rozkliku nadpisu). Tato může být individuální nebo týmová.
- Finální práci odevzdejte do Moodle do 28. 5. 2025 (1. termín), 11. 6. 2025 (2. termín) nebo do 2. 7. 2025 (3. termín).
- Dbejte na základní kulturu – dokument vhodně pojmenujte, podepište, číslujte strany, text strukturujte do odstavců, používejte nadpisy, jednotně formátujte, používejte odborný jazyk a styl, před odevzdání si text přečtěte a opravte chyby a překlepy.
- Uvádějte všechny využívané zdroje, korektně je citujte (doporučujeme držet se normy ISO 690).
- V případě nejistoty konzultujte s výukovými asistenty nebo garantkou, u některých variant je konzultace silně doporučena.
-
-
-
Closed: Monday, 28 April 2025, 10:25 PM
Nezisková organizace EDUin vydává každoročně audit českého vzdělávacího systému. Ten poslední za rok 2024 byl zveřejněn na začátku března a sestává z několika analytických studií (na stránce jsou i studie z loňského roku). Podobné studie byly vytvořeny i v předchozích třech letech.
V této práci bude pracovat primárně s texty studií, bude třeba, abyste si přečetli alespoň tři z nich. Můžete vybírat ze všech pěti posledních ročníků (před tím měl audit jinou podobu). U některých analýz je i možnost poslouchat jako podcast, ale pro plnění úkolů bude stejně asi třeba jít alespoň trochu do textu. (U jednotlivých úloh si vyzkoušíte některé techniky kritického čtení - RWCT, které můžete využít i obecněji při jiném čtení textů nejen na VŠ).
-
Zadání ve stejném znění jako u otázek v testu, jen v textové formě.
-
-
- Seznámení se studijními povinnostmi a organizací kurzu.
- Co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání?
- Mapování zkušeností a zájmů studujících.
-
Due: Wednesday, 19 February 2025, 9:30 AM
Napište vymezení vzdělávací politiky podle vaší skupinky.
Mohou vám pomoci následující otázky: Kam patří? Co vše je její součástí? Od čeho je dobré ji odlišit? Jak různě lze na pojem nahlížet?
-
Due: Wednesday, 19 February 2025, 9:30 AM
Čím byste se chtěli v rámci kurzu zabývat? Co vás pálí? O čem chcete vědět víc?
-
- Jak se učíme?
- Co ovlivňuje výsledky vzdělávání?
- případová studie: Jak na vzdělávání dopadala pandemie covid-19?
-
Closed: Wednesday, 26 February 2025, 9:30 AM
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Co je typické pro české vzdělávání?
V čem se lišíme od jiných zemí?
Jak se systém vyvíjel?
-
Closed: Wednesday, 5 March 2025, 9:30 AM
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Opened: Wednesday, 5 March 2025, 8:06 AMDue: Wednesday, 5 March 2025, 11:15 AM
-
-
- Kam chceme směřovat? (cíle)
- Co nám pomůže se tam dostat? (nástroje)
-
Opened: Wednesday, 12 March 2025, 9:30 AMClosed: Wednesday, 12 March 2025, 11:15 AM
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
-
Podívejte se na kus záznamu loňského představení Auditu vzdělávacího systému, kde mluví náměstek ministra školství Jiří Nantl. Jde nám zejména o dvouminutovou pasáž začínající přibližně v čase 1:14:21 (
), ale doporučujeme si pustit trochu delší úsek, abyste chytali kontext. Jiří Nantl mluví asi od času 1:12:35, předtím asi 4 minuty přibližně v čase 1:00:20-1:04:30.Do fóra napište, zda s Jiřím Nantlem souhlasíte či ne a co z jeho postřehu podle Vás plyne pro vzdělávací politiku, případně dotazy, které vás na základě toho napadají.
-
- Role zřizovatelů
- Ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
-
Prohlédněte si studii Topit a svítit dávno nestačí, která mapuje inspirativní praxi spolupráce mezi obcemi a řediteli jimi zřizovaných škol. Přečtěte text k alespoň k jedné z oblastí spolupráce (První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura; Ve škole musí být řídící učitel; Základem dobrých vztahů je otevřenost a důvěra; Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera; Sdílená strategie je polovina úspěchu; Skrze školu pomáhat komunitě) a vztáhněte ji ke své zkušenosti. Jak spolupráce v této oblasti vypadá u vás v obci? Napadají vás další příklady fungující spolupráce nebo naopak víte o nějakém nefunkčním nastavení? Napište do fóra krátkou reakci a otázky, které vás k tématu napadají.
-
Opened: Wednesday, 26 March 2025, 9:30 AM
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
- Role učitelů ve vzdělávání.
- Co vše o učitelích víme a jak vzdělávací politika může ovlivňovat práci učitele?
-
Opened: Wednesday, 2 April 2025, 7:56 AMClosed: Wednesday, 2 April 2025, 11:26 AM
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Closed: Thursday, 3 April 2025, 7:56 AM
Podívejte se alespoň na pět medailonků představující finalisty ceny Global Teacher Prize z posledních let (2023, 2022, 2021) - vždy rozklikněte jméno a poté odkaz na dvouminutový videomedailonek).
Pak odpovězte následující otázky. -
TALIS je velké mezinárodní šetření učitelů a ředitelů, které OECD organizuje každých 5 let. Poslední vlna proběhla v roce 2018 a výsledky z ní jsou zveřejněny velmi čerstvě. Doporučuji k prohlédnutí, abyste si udělali obrázek o
-
- Role studentů, žáků a rodičů
- Účast na vzdělávání
- Vzdělávací aspirace a reprodukce vzdělávacích nerovností
- Výběr školy/vzdělávací dráhy (choice) a jeho determinanty
- Participace na vzdělávání (voice) a její podoby
- Postoje studentů, žáků a rodičů ke vzdělávání
-
Opened: Tuesday, 8 April 2025, 8:00 AMClosed: Wednesday, 9 April 2025, 9:30 AM
Podívejte se na dvě krátká videa z dílny české televize.
Na co se zeptat ve škole: https://edu.ceskatelevize.cz/video/16439-na-co-se-zeptat-ve-skole
Lepší škola. Díl. 11. O příkazech (ale lze i jiný z dané série): https://decko.ceskatelevize.cz/lepsi-skola
Reflektujte videa z hlediska zacílení, obsahu a role ve veřejném prostoru (odpovězte na následující otázky).
-
Opened: Wednesday, 9 April 2025, 9:30 AMClosed: Wednesday, 9 April 2025, 11:18 AM
-
- Cíle vzdělávání a posuzování jejich plnění.
- Kdo, co a proč hodnotí?
- Hodnocení žáků, učitelů, škol, metod a programů, systému.
-
Due: Thursday, 10 April 2025, 9:30 AM
Přečtěte si následující vymezení několika pojmů souvisejících se školním hodnocením žáků a napište příklady sumativního, formativního a diagnostického hodnocení, s nimiž jste se setkali během své vzdělávací dráhy.
- Hodnocení je výrok o hodnotě hodnoceného jevu. Při hodnocení vždy porovnáváme, přičemž výkon může být vztahován k cílům (standard, kritéria), výkonům ostatních (soutěž) nebo předešlému stavu (zlepšení).
- Popisná zpětná vazba neobsahuje hodnotící složku, ale vyjadřuje, co vidíme nebo slyšíme. Aby byla užitečná, musí být konkrétní a vztahovat se ke složkám výkonu, které jsou specifikovány v cílech.
- Diagnostické hodnocení se využívá na začátku učícího procesu a slouží k rozhodování o podobě výuky (metodách, obsahu, cílech).
- Formativní hodnocení se užívá v průběhu učení a pomáhá žákům ve volbě dalších kroků k dosažení cílů, tedy k jejich dalšímu učení. Je založeno na důkazech o dosaženém výkonu, typicky popisu výkonu vztaženém ke kritériím.
- Sumativní hodnocení shrnuje výsledek učení k určitému okamžiku. Může mít podobu slovního hodnocení, známky či bodů. Využívá se na konci učení a vyjadřuje míru osvojení určitého učiva, znalosti, dovednosti.
- Výkon žáka může hodnotit pedagog (učitelské hodnocení), sám žák (sebehodnocení) nebo třeba jeho spolužáci (vrstevnické hodnocení).
-
Vystoupení psycholožky Jany Nováčkové na TEDx Prague v roce 2011, patnáctiminutové video.
-
Zvukový záznam a zápis z diskuse EDUpointu o formativním hodnocení jako nástroji pro lepší učení
-
Hodnocení + aktuální otázky vzdělávací politiky (maturity a studentské hodnocení kurzů) - 23. 4. 2025
Práce na hodině - analýza a návrh studentského hodnocení
1) Popište současné nastavení studentského hodnocení kurzů na FSV UK (jak to vidíte vy jako studenti)
- kdo, kdy, co dělá - musí dělat (má povinnost), měl by dělat, může dělat (má možnost), reálně dělá;
- problémy, které vidíte (co by kdo měl dělat jinak, kde náklady převyšují výnosy...)
2) Níže jsou možné cíle, ke kterým má studentské hodnocení sloužit nyní nebo ke kterým by mohlo sloužit. Zhodnoťte, zda je funkční pro plnění daného cíle současné nastavení, navrhněte možné úpravy nastavení (případně i úplně jiný nástroj), diskutujte náklady a rizika a případně i možnosti podpory, aby se rizika snížila. Pokuste se to udělat alespoň pro 5 cílů dle vašeho výběru.
1.Přispět k upevňování akademického prostředí zlepšováním vzdělávací činnosti na univerzitě a ke zdokonalování přípravy, organizace, obsahu, průběhu a návaznosti studia ve studijních programech.
2.Poskytnout akademické obci zpětnou vazbu ke kvalitě vzdělávací činnosti.
3.Poskytnout podklady pro zajišťování a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací činnosti (např. pro hodnocení studijních programů podle pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity).
4.Poskytnout vedení fakulty zpětnou vazbu k podmínkám studia.5.Poskytnout (anonymní) ZV od studujících k vyučujícím.6.Poskytnout informace o konkrétních předmětech (a) dalším studujícím, (b) vedení fakulty.7.Učit studující poskytovat zpětnou vazbu.8.Kontrolovat / hodnotit vyučujících ze strany (a) vedoucích kateder, (b) vedení fakulty, (c) garantů předmětů a programů.9.Podpořit konstruktivní komunikaci mezi studujícími a vyučujícími o kvalitě vzdělávacího procesu.10.Rozvíjet sebehodnocení studujících.-
Due: Wednesday, 23 April 2025, 9:30 AM
Podívejte se na stránky Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a osvěžte si / seznamte se s podobou maturitní zkoušky.
- Vzpomeňte si na svoji maturitu / ukončení středoškolského vzdělání. Co pro vás znamenala? Co jste od ní čekali Vy a Vaše okolí? Jak to ve výsledku vypadalo?
- Zamyslete se nad cíli maturitní zkoušky. Jaké cíle dnešní česká maturita plní? Jaké jiné cíle by maturita (zkouška na konci střední školy) mohla plnit (plnila v minulosti, plní v jiných zemích, přišlo by vám dobré, aby plnila)?
Odpovědi spolužáků uvidíte až po zaslání té vlastní.
-
-
Closed: Wednesday, 30 April 2025, 11:26 AM
Vyplňte své přemýšlení během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Opened: Tuesday, 29 April 2025, 8:11 AMClosed: Wednesday, 30 April 2025, 9:30 AM
Pracujte s prohlížečkou dat DataPAQ, konkrétně s ukazateli účasti dětí ve věku 3-5 let na vzdělávání a odchody dětí na víceletá gymnázia.
Odpovězte následující dvě otázky.
-