Prohlédněte si studii Topit a svítit dávno nestačí, která mapuje inspirativní praxi spolupráce mezi obcemi a řediteli jimi zřizovaných škol. Přečtěte text k alespoň k jedné z oblastí spolupráce (První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura; Ve škole musí být řídící učitel; Základem dobrých vztahů je otevřenost a důvěra; Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera; Sdílená strategie je polovina úspěchu; Skrze školu pomáhat komunitě) a vztáhněte ji ke své zkušenosti. Jak spolupráce v této oblasti vypadá u vás v obci? Napadají vás další příklady fungující spolupráce nebo naopak víte o nějakém nefunkčním nastavení? Napište do fóra krátkou reakci a otázky, které vás k tématu napadají.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Jakým způsobem může zřizovatel podporovat lepší spolupráci mezi školami a zdravotními službami?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Jakým způsobem lze zajistit propojenost školy s neformálními organizacemi, aby se zlepšila efektivita výuky?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Zaměřila jsem se na infrastrukturu v mé obci. Zřizovatelé se zaměřují na digitalizaci vzdělání a na realizaci výzkumných infrastruktur. Důležitým tématem je také modernizace škol, tím pádem jejich přestavba a výstavba. Také je cílem lepší využívání zdrojů a propojení výuky.
Například v sousední obci vytvořili společný strategický plán pro školství a na jeho základě rozdělují rozpočet mezi školy tak, aby postupně všechny dosáhly podobné úrovně vybavenosti. U nás bohužel chybí jasná strategie a investice často závisí na momentálním vedení obce, což podle mě vede k nerovnoměrnému rozvoji.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Vybrala jsem si část „Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera“, konkrétně tu část kde zmiňují výběr ředitele. Studie zdůrazňuje, že zřizovatel by měl přistupovat k výběru ředitele odpovědně a vnímat školu jako odbornou instituci. V mém rodném městě nastala taková situace, že místní vedení dosadilo na pozici ředitele osobu pouze ze svých politických zájmů a to i přesto že mezi kandidáty byli lidé s více zkušenostmi. Dopadem pak byla velká ztráta důvěry veřejnosti a špatná atmosféra na škole. Jak by tedy šlo zajistit, aby výběr ředitelů nebyl ovlivněn politickými zájmy, ale odborností?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Po mém odchodu ze ZŠ se vedení ujala nová ředitelka, která začala v této oblasti aktivně působit. Dnes na vesnici často slýchám, že se škola více zapojuje do komunitních aktivit a získává pozitivní ohlasy.
Jaká dnes existuje spolupráce mezi dětskými domovy a školami, aby tak školy "neškatulkovala" do kategorie segregované?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Někdy to ale nefunguje ideálně, protože školám se nedostává potřebné modernizace a občas zřizovatelé na některé potřeby škol zapomínají. Mě by zajímalo, jak to vypadá v jiných obcích?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Zaměřila jsem se na oblast - ve škole musí být řídící učitel. Myslím si, že ředitelé by neměli byt tak přetěžováni administrativou (tak jako tomu bohužel bylo i u nás na gymnáziu) aby se mohli více věnovat pedagogickému leadershipu (a mohli tak zvyšovat kvalitu výuky).
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Zaujala mě pasáž o investic do lidí. Myslím si, že je důležité vzdělávat a rozvíjet i nepedagogické pracovníky, protože i oni vytvářejí pro školu zázemí, které je důležité. Z vlastní zkušenosti vím, že u mně na základní škole byly problémy s kuchyní, kdy byl nedostatek kuchařů nebo kuchařek. Souhlasím tedy s dokumentem v tom, že by se měly zvýšit platy a celková podpora a dobrá nabídka by také neměly opomíjeny
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Zaměřila jsem se na část: Sdílená strategie je polovina úspěchu. V naší městské části podle mě rozhodně funguje nějaké společné směřóvání vzdělávacích institucí. Je zde kvalitní infrastruktura knihoven, muzeí, spolků i škol. Co mi zde však chybí je spolupráce zřizovatelů a škol.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Nicméně kladla bych větší důraz na podporu nepedagogických pracovníků hlavně co se psychologů či kuchařů týká. Na 2.stupni naší školy se často řešily kázeňské problémy či výtržnictví většího charakteru, morálka byla na nízké úrovni a obzvláště mladší žáci se kolikrát báli do některých prostor chodit, proto bych určitě zlepšila spolupráci s psychology či výchovnými poradci ve škole a možná zavedla i nějaké preventivní programy ve třídách.