Osnova sekce

  • Všichni musíte absolvovat 5 aktivit z následujících možností, dvě z nich lze absolvovat na hodinách (3. 10. a 7. 11.), ostatní jsou zadány v Moodle (i když některé je nutno plnit naživo jinde).

    • Napište zde jako odpověď, jaké doplňkové aktivity jste si vybrali a proč (na kterou se těšíte, kterou potřebujete, která je pro vás výzva, kde se (snad) hodně naučíte...

      Budu ráda, když se k odpovědi vrátíte a doplníte ji, pokud v průběhu semestru změníte názor.

    • V této aktivitě si ohledáte pojem kritické myšlení a čtení a vyzkoušíte si některé úlohy, které se vážou na kritické čtení (např. uvědomit si kontext zdroje, shrnovat text, posuzovat využitelnost textu, identifikovat typ argumentační opory a konfrontovat tvrzení z textů). Pokud si u těchto úloh nejste jisti, hodně doporučujeme zvolit právě tuto aktivitu, může vám pomoci ve studiu. 

      Aktivita má podobu interaktivního modulu a vyžaduje delší soustředěný čas (spíš u počítače než u mobilu), doporučujeme mít vyhrazené alespoň 2 hodiny.

    • V testu si ověříte, zda rozumíte zásadám správného citování a umíte vytvořit správné bibliografické odkazy dle zadání. Jako zdroj informací a podporu můžete využít příručku pro studující UK nebo manuál z MUNI či řadu jiných zdrojů.

    • Vaše studium je regulováno řadou předpisů, je fajn se v nich orientovat a tušit, co smí, musí a mohou studující, vyučující, garanti ad. Projděte si alespoň dva z nich a do fóra napište tři informace, které vás v nich zaujaly nebo překvapily nebo je záhodno na ně upozornit spolužáky, kteří o nich pravděpodobně nevědí. U informace odkazujte na konkrétní místo v dokumentech. Samozřejmě se také ptejte, pokud něčemu nerozumíte.

      Snažte se neopakovat postřehy předchůdců, tj. kdo aktivitu udělá dříve, má to snazší.

      Důležité dokumenty:

    • Záznam přednášky M. Vraného a O. Havlíčka z cyklu Večery na FF UK je úvodem do kritického myšlení nejen pro akademickou práci. Zhlédněte ji a zodpovězte tři otázky do fóra.

    • Sociální a akademická integrace je jedním z faktorů, který výrazně ovlivňuje studijní úspěšnost. Tato aktivita vás mám povzbudit k účasti na studentských akcích nebo odborných akcích. .

      • účastí na nějaké studentské akci, např. Miroslavy, Politologického klubu či jiné studentské organizace,
      • účastí na osobní (individuální) konzultaci u někoho z vyučujících,
      • účastí ve volbách do akademického senátu,
      • účastí na odborné akci nad rámec výuky, např. na besedě, konferenci, kulatém stolu, webináři apod. 
      • účastí na politické, dobrovolnické či jiné činnosti vysokoškoláků,
      • společná  činnost se spolužáky nad rámec výuky (hospoda, výlet, společné učení...).

      U aktivit prosím dejte odkaz (je-li to možné) a napište dvě věty o tom, jaké to bylo. Pro splnění aktivity je potřeba popsat 5 podobných aktivit (od začátku semestru do konce ledna) alespoň ze tří kategorií.

    • Tato aktivita slouží k posílení sociální a akademické integrace, posílení pocitu sounáležitosti s univerzitou a fakultou a snížení nejistoty s zapojení. Navštivte v malé skupince (dvojice, trojice, čtveřice) osobně alespoň tři budovy UK (jiné než Jinonice), alespoň jedna z nich by měl být jinou budovou FSV a projděte si je. V každé z nich si udělejte alespoň 1 fotku (na osobu) něčeho, co Vás zaujalo, pobavilo, překvapilo...

      Fotky sem nahrajte jako přílohu příspěvku a přidejte k nim i k celé návštěvě stručný komentář. Zdůvodněte výběr, napište, co je v budově pro vás užitečného (co se tam odehrává, kdo tam úřaduje...).

    • Je důležité, aby vás bavil předmět vašeho studia. Sdílejte se ostatními, co zajímavého jste přečetli. Doporučte ostatním zajímavý článek, knihu, studii. Velmi stručně ji představte, ale zejména zdůvodněte, čím vás text zaujal a proč jej ostatním doporučujete. Příspěvek by měl obsahovat odkaz na text a kompletní bibliografický záznam. Těším se na vaše tipy!

    • Tato aktivita vám má pomoci si uvědomit, za jakých okolností se vám pracuje dobře a za jakých hůře. 

      Každý si může založit svou stránku, na níž může průběžně přidávat záznamy. Pište si sem, jak vám jde a nejde práce do školy (čtení, učení, psaní). U každého záznamu napište datum, co jste dělali, jak vám to šlo a jaké byly okolnosti. Smyslem deníku je, abyste si uvědomili, které věci vám v práci pomáhají a které spíše brání a uměli si lépe nastavit podmínky tak, aby vám práce šla.

      Aktivitu si můžete označit jako splněnou, pokud budete mít alespoň 7 záznamů z různých dnů (moodle protokoluje data editace, tedy je nutné skutečně zapisovat v sedmi různých dnech). Aby to mělo smysl, vyzkoušejte různá nastavení (pracujte sami, s někým, doma, v knihovně, v kavárně, ráno, večer...) .

    • Tato aktivita vám pomůže zjistit, jakým stylem se učíte.

      Udělejte si test učebních stylů dostupný na adrese https://www.webtools.ncsu.edu/learningstyles/ Napište stručnou reflexi jako online text přímo k úkolu (orientačně 200 slov). Reflektujte, jak se vám test dělal, co vám vyšlo a zda vás to překvapilo a zejména co z toho pro vás plyne.

    • Jaké techniky aktivního čtení jste vyzkoušeli a na jaké texty? Jaké to bylo? Co vám to přineslo, bylo to užitečné? Co se vám líbilo a co vás štvalo? 

      Prosím odpověď alespoň 200 slov, můžete přiložit dokumenty, fotky poznámek či pod..

    • Podklad pro e-learning k prostudování. 

    • Tato aktivita bude probíhat v prvním týdnu v listopadu částečně přímo na hodině.

    • Pokud se v jakékoliv dovednosti, kterou se snaží pokrýt kurz UAP, cítíte velmi zdatně, můžete nabídnout spolužákům své služby - pomoc. Např. s jazykovou korekturou, formální úpravou, zacházením s odbornými databázemi nebo AI nástroji. Aktivita je uznána, pokud zde bude zveřejněna nabídka, která bude někým využita a shledána jako užitečná.

    • Vyberte si libovolné téma kurzu a vytvořte e-learningovou pomůcku. Může se jednat o video nebo nějakou výukovou hru/aplikaci. Vybírejte ideálně látku, k níž pomůcka v kurzu zatím neexistuje nebo k ní máte výhrady.

      Po dohodě s vyučující je možné plnit aktivitu i ve skupině.

    • V aktivitě budete rozvíjet kritické myšlení, specificky posuzování argumentů a aplikaci obecného popisu fenoménu na konkrétní situaci. 

      Projděte si dokument s argumentačními fauly a snažte se je identifikovat ve veřejném prostoru. Najděte 5 situací, kde došlo k "faulování", měl byste najít příklady alespoň 3 různých faulů, ideálně aktuálních (alespoň některé z nich). Můžete uvádět do fóra postupně.