Aplikace analytického rámce veřejné politiky
"U vybraného aktuálního problému vzdělávací politiky v ČR identifikujte cíle, nástroje, instituce a aktéry a ve vztahu k nim diskutujte podobu společenské debaty o problému a navrhovaná řešení."
Tak zní jedna ze státnicových otázek v bakalářských programech SOSP i PVP, kterou si v této samostatné práci zkuste vypracovat (úloha je aplikací pohledu vzdělávací politiky a rozhodně dává smysl i pro ty, kteří jsou z jiných programů).
- Vyberte si aktuální jev české vzdělávací politiky. Mělo by se jednat o jev, který má potenciál problému, tedy je někým za porblém považován, realita je v rozporu s nějakými společenskými hodnotami/cíli (alespoň podle někoho je v nepořádku, je toho málo, moc, někdo je tím poškozen...). Příklady použitelných problémů jsou spádová turistika, existence segregovaných škol, selektivita vzdělávacího systému, nesoulad JPZ/maturit a RVP, příliš rozsáhlé/omezené kurikulum, nedostatečná kvalita učitelů, nedostatek pedagogických lídrů, ne/kompetence zřizovatelů, roztříštěnost řízení, velké vzdělanostní rozdíly ve výsledcích žáků, nedostatek míst na školách, (ne)funkčnost maturit/JPZ/inkluze/jiného nástroje, struktura středního vzdělávání, nefunkčnost hodnocení žáků; nejasný systém hodnocení pedagogů/škol; zapojení do předškolního vzdělávání; studijní neúspěšnost na VŠ a mnohé další.
- Stručně popište jev - kdo, co, kolik, jak se to mění, vyvíjí. Snažte se být v této části neutrální a věcní. Využijte evidenci, data ze statistických ročenek školství, ČŠI... (1-2 odstavce)
- Popište stručně institucionální zakotvení, zákonnou úpravu (1 odstavec).
- V čem spočívá problematičnost. Pokuste se identifikovat hodnoty, které se jevu/problému týkají, s kterými jsou v rozporu nebo jich dosahuje nedostatečnost. Pokud je to možné odkazujte na normy a deklarace (školský zákon, listina základních práv a svobod). Určete, pro koho je jev problematický, na koho dopadá, kdo na tom tratí, kdo si na to stěžuje - ideálně doložte. Z hodnot zkuste odvodit nějaký cíl nebo cíle - o co by se mělo usilovat v souvislosti s fenoménem. (1 odstavec)
- Popište konkrétní nástroj či nástroje, který/é jev ovlivňují nebo se o to snaží. Může se jednat o politiky, které problém způsobují, nebo naopak ty, které se jej snaží řešit (nebo oboje). Pokuste se identifikovat proklamovaný cíl alespoň u jednoho z nástrojů, využijte důvodových zpráv a prohlášení tvůrců politik. Nástroj zkuste zařadit do typologie (ekonomický, regulatorní, informační). (1 odstavec)
- Identifikujte zainteresované aktéry - ty, na něž situace nebo politika dopadá, ty, kteří jsou za politiku nebo situaci odpovědni, tvoří politiku, rozhodují nebo politiku realizují, ale i ty, kteří se k tomu vyjadřují. Pokuste se nastínit, jaká je jejich role, jaké mají možnosti situaci ovlivnit, jaké jsou jejich postoje (alespoň u jednoho doložte postoj prohlášeními, průzkumy, mediálními výstupy...). (1-3 odstavce)
- Jak vidíte situaci do budoucna? Co je pravděpodobný vývoj a za jakých podmínek? (1 odstavec)
Úloha má mnoho různých řešení a lze ji pojmout i velmi důkladně. Jde nám o vaše zamyšlení a pokus o analytické uchopení. Vše stačí stručně - rozsah na 2 strany, nízké počty hodin práce.
Při plnění úkolu můžete využít i nástroje AI, ale pokud to budete dělat, tak přiložte konverzaci. Dobře zkontrolujte text a reflektujte výstup, i svou práci.