1) ocekavani pred samotnou maturitou byla vetsi nez po ni. Mel jsem ocekavani te "velke tezke zkousky" (coz nakonec i castecne byla), nicmene po maturite jsem zjistil, ze ta vetsi zkouska zacina po ni. Take jsem cekal vesti pocit satisfakce, ale ve vysledku se dostavil spis pocit prazdnoty.
2) maturita plni spise overovaci formalni cile - overeni znalosti dle konkretnich predmetu, u ceskeho jazkya je testovani o neco komplexnejsi - analytocla prace s textem a zdroji, vetsi duraz na vlastni mysleni (takovou funkci plni didakticke testy). Myslim, ze vetsi duraz by mohl byt spise na mysleni jako takove, nez na odprezentovani memorovanych znalosti (tak jsem to mel ja u odborne maturity), nicmene urcita uroven schopnosti naucit se neco mi take prinde dulezita, pripadne u CJ nutnost precist urcite mnozstvi knih (coz je samo o sobe dobre, zaroven je treba se ptat, jak se s cetbou pracuje ve skole pred maturitou)