Osnova sekce
-
Jakub Grygar (grygar@fsv.cuni.cz)
úterý, 9:30 - 10:50
B 216Anotace
Kurz nabízí hloubkovou diskuzi vybraných otázek propojování teorie a praxe etnografického výzkumu. Navazuje na metodologické kurzy Kvalitativní metodologie a Praktika z kvalitativního výzkumu a rozvíjí obsah kursů Dějiny sociální antropologie a současná sociální antropologie. Kurs rozvíjí kritické myšlení, schopnost studujících diskutovat o odborných otázkách (a to i v psané podobě) i kriticky reflektovat vědeckou argumentaci antropologických textů. Svým charakterem kurs představuje diskusní seminář založen na detailním čtení zadaných antropologických textů.
Cílem semináře je umožnit studentům nahlédnout ty procesy antropologického výzkumu, které bývají většinou v textových nebo obrazových reprezentacích řešení výzkumného problému skryté či obtížně identifikovatelné. Při čtení odborných textů před námi často defilují problém, terén, data, výzkumník a jeho informátoři ve zvláštní vzájemné zapouzdřenosti. Vnitřně bezrozporný obraz reality-výzkumu-a-reprezentace, s nímž se setkáváme jako čtenáři antropologických textů, však neodpovídá mnohoznačné a vrstevnaté skutečnosti. Tento obraz je výsledkem „systematických purifikací“ (Latour) prováděných jak při samotném výzkumu, tak při jeho následném zpracování. Seminář chce na tyto skutečnosti upozornit. Diskuse vybraných výzkumů s jejich realizátory má pak studentům umožnit vidět antropologický výzkumu jako otevřený proces. Důraz je kladen na rozvoj teoretické citlivosti a schopností vedení argumentace.
Přihlášení se k referátům(odkaz zatím nefunkční; zápis bude otevřen 4. 10. 2024, 8:00) -
Uvedení do kursu
-
Etnografie a etnografování
Povinná četba
INGOLD, Tim. 2007. Anthropology is NOT Ethnography. Proceedings of the British Academy. 154: 69-92.
NADEL, Laura. 2011. Ethnography as Theory. HAU: Journal of Ethnographic Theory 1 (1): 211–219.Doporučená četba
AHMAD, Irfan (ed.). 2021. Anthropology and Ethnography Are Not Equivalent: Reorienting Anthropology for the Future. London: Berghan Books.
HAMMERSLEY, Martin. 2014. Reading Ethnographic Research: A Critical Guide. London: Routledge.
HAMMERSLEY, Martin - ATKINSON, Peter. 2007. Ethnography: Principles in Practice, Third Edition. Abingdon: Routledge.
GRYGAR, Jakub. 2016. Děvušky a cigarety. O hranicích, migraci a moci. Praha: SLON. Str. 17 - 42.
STOCKELOVÁ, Tereza - ABU GHOSH, Yasar. 2014. Etnografie: Improvizace v teoriii a terénní praxi. Praha: Slon. -
Konstrukce terénu. Případová studie. Max Gluckman, Michael Burawoy
Povinná četba
OKELY, Judith. 2012. Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. London, N.Y.: Berg. Str. 1 - 26.Doporučená četba
FALZON, Marc-Anthony (ed.). 2003. Multi-Sited Ethnography: Theor, Praxis and Locality in Contemporary Research. London: Routledge. Str. 1-25; 271-282.
KUPER, Adam. 2002. Anthropology and Anthropologists: The Modern British School. London, N. Y.: Routledge. Str. 135-155.
MACMILLAN, HUGH. 2024. Max Gluckman. New York, Oxford: Berghan.Doporučené video
Karen Sykes: Case Study Method in Anthropology, přednáška -
Vstup do terénu. Etnografická "data". Výzkumnická situovanost. Meadová vs. Freeman
Povinná četba
MEAD, Margaret. 1961 [1928]. Coming of Age in Samoa. A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilization. N.Y.: William Morrow & Company. Str. 1-13; 74-85.
OKELY, Judith. 2012. Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. London, N.Y.: Berg. Str. 27-47.Doporučená četba
FREEMAN, Derek. 1983. Margaret Mead and Samoa. The Making and Unmaking of an Anthropological Myth. Cambridge: Harvard University Press.
SHANKMAN, Paul. 2009. The Trashing of Margaret Mead: Anatomy of Anthropological Controversy. Madison: The University of Wisconsin Press.
NEWMAN, Louise M. 1996. Coming of Age, but Not in Samoa: Reflections on Margaret Mead's Legacy for Western Liberal Feminism. American Quarterly, 48(2):. 233-272.
WORSLEY, Peter M. 1957. Margaret Mead: Science or Science Fiction?: Reflections of a British Anthropologist. Science & Society, 21(2): 122-134.Doporučené video
Doporučený podcast
Margret Mead & Mary Douglas. BBC 4: Thinking Allowed -
Státní svátek, výuka se nekoná
-
Etnografický film
Povinný film
Zajatci bílého boha (2008; rež. Tomáš Ryška). Film je dostupný na youtube.com.Doporučená četba
Nichols, Bill. 2022. Úvod do dokumentárního filmu. NAMU: Praha.
Na hodinu si připravte odpovědi na následující otázky:- Jaké výrazové prostředky používá autor pro zvýšení přesvědčivosti svých tvrzení?
- Jak autor ve filmu pracuje se svou vlastní výzkumnickou situovaností?
- Objevují se ve filmu nějaké kulturní předpojatosti ("bias") autora? Pokud ano, jaké? Pokud ne, proč?
-
"Být zasažen": Trauma v etnografickém výzkumu
Jaroslav Klepal (IMS FSV UK / FHS UK)
Anotace: V přednášce se prostřednictvím reflexe terénního výzkumu mezi traumatizovanými válečnými veterány v Bosně a Hercegoviny zaměříme na problematiku dělání etnografie v kontextu násilí a sociálního utrpení a na dopady, které taková etnografie může s sebou nést pro osobu výzkumníka/výzkumničky. Etnografie může bolet, problémy v terénu mohou výzkumníka/výzkumničku hluboce ranit a jen zřídka má výzkumník/výzkumnička etnografování pevně ve svých rukou.Doporučená četbaBECKETT, G. 2019. Staying with the Feeling: Trauma, Humility, and Care in Ethnographic Fieldwork. Anthrodendum.
KLEPAL, Jaroslav. 2014. Autocenzura. In Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Ed. STOCKELOVÁ, Tereza - ABU GHOSH, Yasar, Praha: Slon. -
Vytváření dat
referáty:
- Marie Ambrožová: ANDERSON, Ruben. 2014. Illegality, Inc.
- Denisa Gabriela Barello: FAVRET-SAADA, Jeanne. 1980 [1977]. Deadly Words. Witchcraft in the Bocage
- Veronika Jiroutová: OBROVSKÁ, Jana. 2018. Roma Identity and Ritual in the Classroom
- Lucie Molíková: STEWART, Michael. 2005. Čas Cikánů
Povinná četba
OKELY, Judith. 2012. Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. London, N.Y.: Berg. Str. 125-155.