Robert Ranulph Marett
V navázání na Tylora a v kritické pozici vůči němu formuloval teorii o původu náboženství jeho žák a dlouholetý spolupracovník Robert Ranulph Marett. Podle Maretta je původem náboženství víra, že svět a život v něm ovlivňují síly, které je třeba uctívat, respektovat. Svou teorii označoval snad s úcty k Tylorovi jako pre-animismus (pre-animistic religion), nebo (animatismus < animatus lat. oživený — vše je oživeno). Někdy je Marettova teorie označována jako dynamismus. Marett navázal na výzkumy anglického misionáře Roberta Henry Codringtona (1830-1922), jenž během svého pobytu na ostrově Norfolk v Melanésii pozoroval, že zdejší domorodci věří v nějakou moc či sílu (mana), spatřovanou stejně v přírodních úkazech, různých zvířatech i v člověku. Marett zobecnil Codringtonova pozorování. Termín pre-animistické náboženství, později dynamismus, užívá jako souhrnný termín pro uctívání neosobních sil. Ačkoli je Marett považován za badatele, který usiloval o odkrytí počátků náboženství v lidských dějinách starších než Tylorův animismus, jak upozornil H. G. Kippenberg, zaměřoval Marett svou argumentaci na psychologii náboženství.
Stručná biografie
- 1866 ostrov Jersey — 1943 Oxford
- studium filosofie a klasických jazyků v Oxfordu
- stejně jako Frazer posun od klasické filologie k antropologii/etnologii
- dlouholetá spolupráce s Tylorem
- 1899 přednáška Preanimistic religion
- 1910 University reader in Social anthropology
- po 1. sv válce už jen rozpracovává svá témata pro širší publikum
- „klasik přechodu“ od evoluční k funkcionalistické etnologii, od individuální psychologie k sociální psychologii
Pro nás relevantní díla
Codrington, Robert Henry, The Melanesians, Oxford 1891.
Marett, Robert Ranulph, The Threshold of Religion, London 1909, 21914.
Marett, Robert Ranulph, Anthropology 1912.
Struktura výkladu
- Codringtonova pozorování
- Marettovo pojetí náboženství a náboženské zkušenosti
- formule mana/tabu
- vývoj náboženství
- recepce dynamismu v religionistice, etnologii a sociologii
Vymezení, s nimiž pracujeme
„Mana“ dle Codringtona
„Veškerý úspěch a prospěch jsou následkem prospěšného užití tohoto mana; každé zlo, jež se děje, je zapříčiněno tím, že duchové, přízraky či lidé užili tuto moc ke škodlivým účelům. V každém případě však tato moc působí pouze pod vedením a kontrolou nějaké osoby – živého člověka, přízraku nebo ducha.“
(Codrington, Robert Henry, art. „Melanesians“, in: Hastings, James (ed.), The Encyklopedia of Religion and Ethics, Vol. 8, 1915, 529—538, 520)
Doporučená četba
Marett, Robert Ranulph, "The Tabu-Mana formula as a minimum definition of religion" (odkaz v Moodle)
Rozšiřující četba
Marett, Robert Ranulph, „Pre-Animistic Religion“, in: týž: The Threshold of Religion, London 1909, 21914, 1–29.