Model ekonomického trhu a teorie racionální volby

Model ekonomického trhu je jedním ze tří teoretických modelů v současné sociologii náboženství vysvětlujících změny náboženství v moderní společnosti. Přístup k náboženství pomocí modelu ekonomického trhu je součástí tzv. teorie racionální volby. Nejvýznačnějším zástupcem modelu ekonomického trhu je americký sociolog Rodney Stark (nar. 1934). Stark publikoval více než 30 monografií, na některých spolupracoval s jinými autory. V roce 1987 publikoval s Williamem Simsem Bainbridgem knihu A Theory of Religion nabízející model pro vysvětlení, proč se lidé stávají stoupenci nějakého náboženství a co je vede k volbě členství v církví, sektě nebo kultu. Stark věnoval řadu publikací ranému křesťanství (např. The rise of Christianity: a sociologist reconsiders history z roku 1996) a různým aspektům dějin křesťanství (např. The Triumph of Christianity. How The Jesus Movement Became The World’s Largest Religion z roku 2011). 

Klasickým textem pro výklad  modelu ekonomického trhu je monografie Acts of Faith z roku 2000, kterou Stark publikoval s Rogerem Finkem. Řadu Starkových argumentů relevantních (či provokativních) i pro religionistické diskuze shrnuje jeden z jeho posledních textů,  monografie Why God? Explaining Religious Phenomena z roku 2017. (K publikacím viz bibliografii a webové stránky R. Starka.)

Základní charakteristika přístupu k problematice sekularizace

Stark a Finke se vymezují vůči tezi, že náboženská přesvědčení a jednání jsou nejstabilnější tehdy, když je jim přiznáván (politicky, společensky) garantovaný status. Podle Starka a Finkeho se naopak úroveň religiozity zvyšuje se stupněm náboženské plurality a díky konkurenci, kterou tato pluralita vyvolává mezi různými náboženskými organizacemi a společenstvími. Oproti tomu monopol nějaké náboženské formy vede k tomu, že ti co náboženství nabízejí, neusilují o zlepšení své nabídky. Soutěživost mezi různými nabídkami náboženství vede k větší starostlivosti, péči, snaze o věřící.

Model ekonomického trhu - základní struktura výkladu

1. Seznámení s přístupem a autory

2. Teorie racionálního jednání

3. Náboženský pluralismus a sekularizace

4. Kritika

 

Naposledy změněno: pondělí, 23. listopadu 2020, 16.11