Úkol 8 - Indexace článků
Termín pro vypracování tohoto úkolu je do 2. 12. 2024 17:00. Úkol vyžaduje provést následující úkony:
Proveďte obsahovou analýzu zadaných článků a vyjádřete jejich obsah
a) prekoordinovaně výrazem/výrokem přirozeného jazyka (např. rentabilita pěstování jahod v Podkrkonoší)
b) postkoordinovaně / analyticky výrazy přirozeného jazyka - každé dílčí téma oddělte pomlčkou (např. jahody - pěstitelství - rentabilita - Podkrkonoší)
c) postkoordinovaně termíny národních věcných autorit NK ČR, https://autority.nkp.cz/vecne-autority/ (např. ph117955 jahodník, ph183358 pěstování rostlin, ph504384 ekonomická efektivnost, ge430121 Krkonošské podhůří (Česko))
d) prekoordinované nebo postkoordinované třídníky DDT - zvolte si podle vlastních preferencí (např. postkoordinovaně 634.75 Strawberries, 338.16 Agriculture. Production efficiency, -437.1 Bohemia)
e) prekoordinované nebo postkoordinované třídníky MDT - zvolte si podle vlastních preferencí (např. prekoordinovaně 631.584:634.75:338.486.4 (234.572) nebo postkoordinovaně 634.75 Jahodník, 631.584 Intenzivní pěstování rostlin, 338.486.4 Obchodní politika. Finační analýzy. Produktivita. Rentabilita, (234.572) Krkonoše)
Snažte se o dosažení úplnosti indexování podle ČSN ISO 5963, tj. aplikujte fasety uvedené v bodu 6.1 normy:
- Zabývá se dokument předmětem nějaké činnosti?
- Obsahuje předmět nějaký činný pojem (např. činnost, operace, proces)?
- Je předmět činnosti identifikován?
- Zabývá se dokument nositelem činnosti?
- Odkazuje se na zvláštní prostředky k provádění činnosti (např. zvláštní nástroje, techniky nebo metody)?
- Byly tyto faktory hodnoceny v kontextu konkrétního umístění nebo prostředí?
- Jsou stanoveny nějaké závislé nebo nezávislé proměnné?
- Bylo o tématu pojednáno z nějakého speciálního hlediska, které se obvykle nespojuje s oborem výzkumu (např. sociologický výzkum náboženství)?
Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963).
Doporučený postup tvorby třídníků Deweyho desetinného třídění (DDT):
1. Najděte si termín a jeho třídník v relativním indexu (svazek 4)
2. Podívejte se na nalezenou třídu a její kontext do hierarchického uspořádání ve svazku 1, 2 nebo 3
Použijte 20. vydání Deweyho desetinného třídění:
DEWEY, Melvil, devised. Dewey decimal classification and relative index. Ed. By John Philipp COMAROMI, Julianne BEALL, Winton E. MATTHEWS, Jr., Gregory R. NEW. Ed. 20. Albany (N.Y.): Forest Press, 1989. 4 sv. ISBN 0-910608-37-7 (soubor). ISBN 978-0-910608-37-4 (soubor).
Digitalizovaná verze je dostupná z:
http://archive.org/details/deweydecimalcla01dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla02dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla03dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla04dewe
Instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v DDT najdete v 1. svazku 20. vydání:
Number building, s. xl-xliv. Dostupné z: http://archive.org/details/deweydecimalcla01dewe.
Doporučený postup tvorby třídníků Mezinárodního desetinného třídění (MDT):
1. Najděte si termín a jeho třídník pomocí textového vyhledávání
2. Podívejte se na nalezenou třídu a její kontext do hierarchického uspořádání
Instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v MDT najdete zde:
MDT: praktický průvodce [online]. Dostupné z: http://cz.udc-hub.com/cs/intro.php.
České MDT online je dostupné z: http://cz.udc-hub.com/
uživatelské jméno: ruk
heslo: uNIVERZITNImdt1
Jestliže v tabulkách nenajdete třídník DDT nebo MDT odpovídající vámi určenému pojmu, zkuste ho vyjádřit
a) kombinací existujících tříd (tj. syntagmaticky)
b) začleněním do obecnější třídy (tj. paradigmaticky)
Tipy:
Seznamte se s pokyny vydavatelství Emerald pro tvorbu autorských klíčových slov (dostupné z: https://emeraldgrouppublishing.com/how-to/authoring-editing-reviewing/make-your-research-easy-find-seo#keywords).
Vyzkoušejte, zda a jak vám s řešením této úlohy dokáže pomoci ChatGPT, Copilot nebo Gemini.
Stav | Diskuse | Zahájil/-a | Poslední příspěvek | Odpovědi | Akce |
---|---|---|---|---|---|
Zamčeno
|
|
|
12 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
13 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
13 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
16 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
18 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
13 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
0 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
15 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
11 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
12 |
|
|
Zamčeno
|
|
|
13 |
|
|
|
|
0 |
|