Přejít k hlavnímu obsahu
DL 1
  • Podpora uživatelů
    Moodleoffice Moodle tutoriál Podpora uživatelů Návody GDPR
  • Čeština ‎(cs)‎
    Čeština ‎(cs)‎ Deutsch ‎(de)‎ English ‎(en)‎ Français ‎(fr)‎ Русский ‎(ru)‎
Momentálně na stránky přistupujete s právy hosta. (Přihlášení)

Obsahová analýza - OBA

  1. Titulní stránka
  2. Kurzy
  3. Filozofická fakulta
  4. Ústav informačních studií a knihovnictví
  5. Informační studia a knihovnictví (INSK)
  6. Obsahová analýza - OBA
  7. Téma 3 - Indexace
  8. Úkol 8 - Indexace článků

Úkol 8 - Indexace článků

Požadavky na absolvování

Termín pro vypracování tohoto úkolu je do 2. 12. 2024 17:00. Úkol vyžaduje provést následující úkony:

ukol6

Proveďte obsahovou analýzu zadaných článků a vyjádřete jejich obsah

a) prekoordinovaně výrazem/výrokem přirozeného jazyka (např. rentabilita pěstování jahod v Podkrkonoší)

b) postkoordinovaně / analyticky výrazy přirozeného jazyka - každé dílčí téma oddělte pomlčkou (např. jahody - pěstitelství - rentabilita - Podkrkonoší)

c) postkoordinovaně termíny národních věcných autorit NK ČR, https://autority.nkp.cz/vecne-autority/ (např. ph117955 jahodník, ph183358 pěstování rostlin, ph504384 ekonomická efektivnost, ge430121 Krkonošské podhůří (Česko))

d) prekoordinované nebo postkoordinované třídníky DDT - zvolte si podle vlastních preferencí (např. postkoordinovaně 634.75 Strawberries, 338.16 Agriculture. Production efficiency, -437.1 Bohemia)

e) prekoordinované nebo postkoordinované třídníky MDT - zvolte si podle vlastních preferencí (např. prekoordinovaně 631.584:634.75:338.486.4 (234.572) nebo postkoordinovaně 634.75 Jahodník, 631.584 Intenzivní pěstování rostlin, 338.486.4 Obchodní politika. Finační analýzy. Produktivita. Rentabilita, (234.572) Krkonoše)

Snažte se o dosažení úplnosti indexování podle ČSN ISO 5963, tj. aplikujte fasety uvedené v bodu 6.1 normy:

  • Zabývá se dokument předmětem nějaké činnosti?
  • Obsahuje předmět nějaký činný pojem (např. činnost, operace, proces)?
  • Je předmět činnosti identifikován?
  • Zabývá se dokument nositelem činnosti?
  • Odkazuje se na zvláštní prostředky k provádění činnosti (např. zvláštní nástroje, techniky nebo metody)?
  • Byly tyto faktory hodnoceny v kontextu konkrétního umístění nebo prostředí?
  • Jsou stanoveny nějaké závislé nebo nezávislé proměnné?
  • Bylo o tématu pojednáno z nějakého speciálního hlediska, které se obvykle nespojuje s oborem výzkumu (např. sociologický výzkum náboženství)?

Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963).

Doporučený postup tvorby třídníků Deweyho desetinného třídění (DDT):

1. Najděte si termín a jeho třídník v relativním indexu (svazek 4)

2. Podívejte se na nalezenou třídu a její kontext do hierarchického uspořádání ve svazku 1, 2 nebo 3

Použijte 20. vydání Deweyho desetinného třídění:
DEWEY, Melvil, devised. Dewey decimal classification and relative index. Ed. By John Philipp COMAROMI, Julianne BEALL, Winton E. MATTHEWS, Jr., Gregory R. NEW. Ed. 20. Albany (N.Y.): Forest Press, 1989. 4 sv. ISBN 0-910608-37-7 (soubor). ISBN 978-0-910608-37-4 (soubor).
Digitalizovaná verze je dostupná z:

http://archive.org/details/deweydecimalcla01dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla02dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla03dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla04dewe

Instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v DDT najdete v 1. svazku 20. vydání:
Number building, s. xl-xliv. Dostupné z: http://archive.org/details/deweydecimalcla01dewe.

Doporučený postup tvorby třídníků Mezinárodního desetinného třídění (MDT):

1. Najděte si termín a jeho třídník pomocí textového vyhledávání

2. Podívejte se na nalezenou třídu a její kontext do hierarchického uspořádání

Instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v MDT najdete zde:
MDT: praktický průvodce [online]. Dostupné z: http://cz.udc-hub.com/cs/intro.php.

České MDT online je dostupné z: http://cz.udc-hub.com/
uživatelské jméno: ruk
heslo: uNIVERZITNImdt1

Jestliže v tabulkách nenajdete třídník DDT nebo MDT odpovídající vámi určenému pojmu, zkuste ho vyjádřit

a) kombinací existujících tříd (tj. syntagmaticky)

b) začleněním do obecnější třídy (tj. paradigmaticky)

Tipy:

Seznamte se s pokyny vydavatelství Emerald pro tvorbu autorských klíčových slov (dostupné z: https://emeraldgrouppublishing.com/how-to/authoring-editing-reviewing/make-your-research-easy-find-seo#keywords).

Vyzkoušejte, zda a jak vám s řešením této úlohy dokáže pomoci ChatGPT, Copilot nebo Gemini.

Chcete-li pokračovat, přihlaste se

Do tohoto fóra mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé.

Bloky

Doplňkové bloky

Kontaktujte podporu stránek
Momentálně na stránky přistupujete s právy hosta. (Přihlášení)
OBA
  • Podpora uživatelů
    • Moodleoffice
    • Moodle tutoriál
    • Podpora uživatelů
    • Návody
    • GDPR
  • Čeština ‎(cs)‎
    • Čeština ‎(cs)‎
    • Deutsch ‎(de)‎
    • English ‎(en)‎
    • Français ‎(fr)‎
    • Русский ‎(ru)‎
Stáhněte si mobilní aplikaci