Úkol 7 - Prekoordinovaná a postkoordinovaná indexace
Tento úkol navazuje na úkol 5, který jste mnozí vypracovali a vaše řešení tudíž můžete využít pro tuto úlohu.
Zvolte si jednu skupinu názvů dokumentů zadaných v úkolu 5 a proveďte jejich postkoordinovanou indexaci s využitím Tezauru LISS a prekoordinovanou indexaci s využitím Mezinárodního desetinného třídění. Základní informace k pre- a postkoordinaci najdete ve studijní opoře Lingvistické problémy obsahové analýzy (kapitola 6.3)
Úkol vyžaduje provést následující úkony:
(1) Obsahová analýza
Cílem je co nejpodrobnější analýza, tj. co největší počet pojmů reprezentujících obsah příslušného názvu dokumentu (pro účely tohoto úkolu předpokládáme, že název reprezentuje obsah dokumentu). Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963). Pokud budete na pochybách, co je obsahem daného názvu, můžete se podívat do plného textu dokumentu.
(2) Formulace termínů pro jednotlivé pojmy
Preferovaným způsobem je substantivní vyjádření.
Příklad:
Vzdělávání knihovníků
(3) Vyhledání ekvivalentních termínů v Tezauru LISS
Tezaurus Library and Information Science Source - Subject Terms je součástí bibliografické báze LISS, která je dostupná z portálu elektronických zdrojů UK.
Příklad:
Library education
(4) Tvorba třídníku MDT
České MDT online je dostupné z: http://cz.udc-hub.com/
uživatelské jméno: ruk
heslo: uNIVERZITNImdt1
Doporučený postup při analýze složených témat pro prekoordinovanou indexaci:
1. Určete významové jádro (term focus)
2. Určete rozlišující prvky (term difference)
Pro syntézu dílčích témat do prekoordinovaného celku využijte instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v MDT:
MDT: praktický průvodce [online]. Dostupné z: http://cz.udc-hub.com/cs/intro.php
BALÍKOVÁ, Marie. MDT-www [online]. Praha: Národní knihovna ČR, 2000 [cit. 2023-11-22]. Dostupné z: https://www.nkp.cz/o-knihovne/odborne-cinnosti/zpracovani-fondu/informativni-materialy/mdt-www.
Tip:
Na prvním místě složené notace, kterou vytvoříte, by měl být znak označující významové jádro (viz výše). Při řazení dalších hlavních a pomocných znaků použijte fasetovou formuli, uvedenou v oddíle "Citační pořadí" příručky MDT: praktický průvodce.
Příklad:
Vliv a účinky volného času na jednotlivce v České republice a na Slovensku v 21. století
379.8-042.3:001.124-059.1"20"(437.3+437.6)
Vysvětlivky k použitým znakům | |||
379.8 |
Volný čas. Dovolená, prázdniny |
hlavní znak |
Zdroj: Hlavní tabulky |
: | vztah | všeobecný pomocný symbol | Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné symboly a značky - Tabulka 1b |
001.124 |
Vlastnosti a účinky jevů |
hlavní znak |
Zdroj: Hlavní tabulky |
-042.3 |
Vliv |
všeobecný pomocný znak vztahů, procesů a operací (postupů) |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1k |
-059.1 |
Osoby jednotlivě. Jednotlivé osoby |
všeobecný pomocný znak osob a osobních charakteristik |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1k |
"20" |
21. století |
všeobecný pomocný znak času |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1g |
(437.3) |
Česká republika. Česko |
všeobecný pomocný znak místa |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1e |
+ |
přiřazení |
všeobecný pomocný symbol |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné symboly a značky - Tabulka 1a |
(437.6) |
Slovensko. Slovenská republika |
všeobecný pomocný znak místa |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1e |