Úkol 7 - Prekoordinovaná a postkoordinovaná indexace
Tento úkol navazuje na úkol 5, který jste mnozí vypracovali a vaše řešení tudíž můžete využít pro tuto úlohu.
Zvolte si jednu skupinu názvů dokumentů zadaných v úkolu 5 a proveďte jejich postkoordinovanou indexaci s využitím Tezauru LISS a prekoordinovanou indexaci s využitím Mezinárodního desetinného třídění. Základní informace k pre- a postkoordinaci najdete ve studijní opoře Lingvistické problémy obsahové analýzy (kapitola 7.1)
Úkol vyžaduje provést následující úkony:
(1) Obsahová analýza
Cílem je co nejpodrobnější analýza, tj. co největší počet pojmů reprezentujících obsah příslušného názvu dokumentu (pro účely tohoto úkolu předpokládáme, že název reprezentuje obsah dokumentu). Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963). Pokud budete na pochybách, co je obsahem daného názvu, můžete se podívat do plného textu dokumentu.
Příklad:
Vzdělávání knihovníků
(2) Formulace termínů pro jednotlivé pojmy
Preferovaným způsobem je substantivní vyjádření.
Příklad:
Knihovníci - vzdělávání
(3) Vyhledání ekvivalentních termínů v Tezauru LISS
Tezaurus Library and Information Science Source - Subject Terms je součástí bibliografické báze LISS, která je dostupná z portálu elektronických zdrojů UK.
Příklad:
Vzdělávání knihovníků => Library education / Training of librarians
(4) Tvorba třídníku MDT
České MDT online je dostupné z: http://cz.udc-hub.com/
uživatelské jméno: ruk
heslo: uNIVERZITNImdt1
Doporučený postup při analýze složených témat pro prekoordinovanou indexaci:
1. Určete významové jádro (term focus)
2. Určete rozlišující prvky (term difference)
Pro syntézu dílčích témat do prekoordinovaného celku využijte instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v MDT:
MDT: praktický průvodce [online]. Dostupné z: http://cz.udc-hub.com/cs/intro.php
BALÍKOVÁ, Marie. MDT-www [online]. Praha: Národní knihovna ČR, 2000 [cit. 2024-11-02]. Dostupné z: https://www.nkp.cz/o-knihovne/odborne-cinnosti/zpracovani-fondu/informativni-materialy/mdt-www.
Tip:
Na prvním místě složené notace, kterou vytvoříte, by měl být znak označující významové jádro (viz výše). Při řazení dalších hlavních a pomocných znaků použijte fasetovou formuli, uvedenou v oddíle "Citační pořadí" příručky MDT: praktický průvodce.
Příklad 1:
Vzdělávání knihovníků => knihovníci 023.5, odborné vzdělávání 377 => 023.5 : 377
Příklad 2:
Vliv a účinky volného času na jednotlivce v České republice a na Slovensku v 21. století
379.8-042.3:001.124-059.1"20"(437.3+437.6)
Vysvětlivky k použitým znakům | |||
379.8 |
Volný čas. Dovolená, prázdniny |
hlavní znak |
Zdroj: Hlavní tabulky |
: | vztah | všeobecný pomocný symbol | Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné symboly a značky - Tabulka 1b |
001.124 |
Vlastnosti a účinky jevů |
hlavní znak |
Zdroj: Hlavní tabulky |
-042.3 |
Vliv |
všeobecný pomocný znak vztahů, procesů a operací (postupů) |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1k |
-059.1 |
Osoby jednotlivě. Jednotlivé osoby |
všeobecný pomocný znak osob a osobních charakteristik |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1k |
"20" |
21. století |
všeobecný pomocný znak času |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1g |
(437.3) |
Česká republika. Česko |
všeobecný pomocný znak místa |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1e |
+ |
přiřazení |
všeobecný pomocný symbol |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné symboly a značky - Tabulka 1a |
(437.6) |
Slovensko. Slovenská republika |
všeobecný pomocný znak místa |
Zdroj: Pomocné tabulky - Všeobecné pomocné znaky - Tabulka 1e |