Úvodem k výkladu současné sociologie
Současná sociologie: tři modely sociologie náboženství 90. let (var. 1.1)
Zhruba od 90. let 20. stol. dominují sociologii náboženství tři teoretické modely vysvětlení změn, jimiž prochází náboženství. 1) sekularizační teorie; 2) teorie individualizace náboženství; 3) model ekonomického trhu (Pollack, Studien, 19).
Žádný z těchto modelů však není v rámci sociologie zcela nový, naopak jejich počátky sahají přibližně do 60. let 20. stol. Hlavním postavou sekularizační teorie je Peter L. Berger (1929-2017). Jeho nejdůležitějším textem k tématu sekularizace je Sacred Canopy z roku 1967. V 90. letech ale Berger v reakci na stoupající roli náboženství ve společnosti svou teorii modifikoval.
Do 60. let 20. stol. spadají první texty Bryana R. Wilsona, dalšího význačného zastánce „staré sekularizační teorie“ , tj. sekularizace jako „základního společenského procesu k němž dochází v organizaci společnosti, v kultuře a kolektivní mentalitě“ (Wilson, Secularization, 49; Davie, Sociology, 54). K současným zastáncům sekularizační teorie patří např. Steve Bruce a Karel Dobbelaere.
Individualizační teze je spojena s původem slovinským sociologem Thomasem Luckmannem (1927-2016). Luckamannovým hlavním dílem je Invisible Religion z roku 1967. Podle Luckmanna sice klesá význam náboženských institucí — v tom souhlasí s Bergerem — ale náboženství zůstává důležité pro individuum. Proměny náboženství, k nimž dochází v moderních průmyslových společnostech, nepředstavují úpadek, ale změnu náboženství (Bruce, Secularization, 119). Individualizační teze má mezi současnými sociology nejpočetnější zastoupení, patří sem mj. Grace Davie, Paul Heelas Linda Woodhead, Danièle Hervieu-Léger nebo Hubert Knoblauch.
Model ekonomického rozvíjí již několik desetiletí americký sociolog Rodney Stark (nar. 1934) s řadou svých spolupracovníků (Roger Finke, William Sims Bainbridge). Stark zpochybňuje jednu ze základních tezí sekularizační teorie, totiž, že nárůst náboženské plurality vede ke ztrátě významu náboženství. Podle něj se naopak s konkurencí a pluralitou náboženství úroveň religiozity zvyšuje.
Výklad současných sociologických přístupů postupně prochází zmíněná tři paradigmata. Postupujeme přitom tak, že se vždy seznámíme se základy těchto přístupů, následně s jejich současnou podobou a také s kritikou a problémy těchto přístupů. Ke každému z uvedených přístupů je k dispozici kratší text, v němž daný autor/autorka shrnuje svůj přístup.
Použitá literatura
Bruce, Steve, Secularization: In Defence of an Unfashionable Theory, Oxford: Oxford University Press 2013
Davie, Grace, The Sociology of Religion: A Critical Agenda, London: Sage (2) 2013.
Pollack, Detlef, Studien zum religiösen Wandel in Deutschland und Europa, Tübingen: Mohr Siebeck, 2009.
Wilson, Bryan R., „Secularization Thesis: Criticism and Rebuttals“, in: Laermans, R. et al. (eds.), Secularization and Social Integration: Papers in Honor of Karel Dobbelaere, Leuven: Leuven University Press 2008, 45-65.