1) Obchod: Albert Supermarket na adrese Václavské náměstí 21, Praha 1
2) Názvy tříd/kategorií:
Pečivo (chléb, rohlíky, koláče, zákusky)
Ovoce a zelenina (čerstvé, sezónní, exotické, bylinky)
Maso a uzeniny (čerstvé maso, drůbež, ryby, salámy, klobásy, šunky)
Mléčné výrobky a vejce (mléko, jogurty, sýry, tvarohy, smetana, vejce)
Trvanlivé potraviny (konzervy, těstoviny, rýže, luštěniny, mouka, cukr, sůl, koření, oleje, ocet)
Sladkosti a slané pochutiny (čokolády, bonbóny, sušenky, chipsy, oříšky, semínka)
Nápoje (voda, džusy, limonády, pivo, víno, destiláty, káva, čaj)
Mražené potraviny (zelenina, ovoce, maso, ryby, hotová jídla, zmrzlina)
Drogerie (mýdla, šampony, zubní pasty, prací prášky, čisticí prostředky, kosmetika, hygienické potřeby)
Potřeby pro domácnost (papírové utěrky, toaletní papír, sáčky do koše, žárovky, baterie)
Krmivo pro zvířata
Případy duplicity nebo multiplicity umístění stejných produktů se v supermarketu vyskytují poměrně často. Například:
Baterie se mohou nacházet jak v regále s potřebami pro domácnost, tak u pokladen vedle žvýkaček a drobných sladkostí.
Žvýkačky a drobné sladkosti bývají umístěny u pokladen, ale také v sekci sladkostí.
Sezónní produkty (například vánoční cukroví, velikonoční čokolády) se mohou objevovat na více místech v obchodě, nejen ve své hlavní kategorii.
Akční zboží bývá často umístěno na speciálních paletách nebo v koších mimo své běžné umístění, aby upoutalo pozornost.
Některé trvanlivé potraviny (například rajčatová passata) mohou být umístěny jak v sekci trvanlivých potravin, tak v blízkosti čerstvé zeleniny nebo ingrediencí pro italskou kuchyni.
Mražené produkty (například mražené ovoce) mohou být umístěny jak v hlavním mrazícím boxu, tak v menších mrazácích v jiných částech obchodu, například v blízkosti müsli nebo jogurtů.
Důvody pro takové členění a duplicitní umístění mohou být různé, například seskupování podobných produktů: salámy bývají vedle sýrů, protože se často konzumují společně (například na obložené talíře) a patří do podobné kategorie chlazených uzenin a mléčných výrobků.
Odlišný způsob zpracování nebo použití: vlašské ořechy a buráky nejsou spolu, protože botanicky patří do různých kategorií (ořechy vs. luštěniny/semena) a mají odlišné kulinářské využití. Fazolové lusky a suché fazole jsou také odděleny kvůli odlišné formě (čerstvá zelenina vs. sušená trvanlivá potravina) a způsobu přípravy. Mražené fazolové lusky se nacházejí ještě jinde, protože forma zpracování (zmrazení) je odlišná a spadají do kategorie mražených potravin.
Impulzivní nákupy: baterie a žvýkačky u pokladen slouží k podnícení impulzivních nákupů během čekání na zaplacení. Zákazníci si na poslední chvíli mohou vzpomenout, že potřebují baterie, nebo si koupí žvýkačku.
Marketingové strategie: Umístění zboží může být strategické, aby se zvýšil prodej. Například umístění ingrediencí pro určitý recept blízko sebe, i když patří do různých kategorií.
Praktičnost a orientace: Zákazníci očekávají, že podobné produkty najdou v jedné sekci, což usnadňuje nakupování. Logické uspořádání podle typu potraviny (ovoce, zelenina, maso, mléčné výrobky atd.) pomáhá v orientaci v obchodě.
Rozčlenění tedy odráží snahu o logickou organizaci pro zákazníky, marketingové strategie pro zvýšení prodeje a praktické aspekty skladování a doplňování zboží.