The TESOL Practicum: An Integrated Model in the U.S. (Stephen Stoynoff)
Stoynoff (1999) popisuje model pedagogické praxe, který uskutečňuje Státní univerzita v Oregonu. Ačkoli je tato koncepce poměrně finančně i časově náročná, intenzita mentorských zkušeností u učitelů a vysoká míra spolupráce mezi všemi účastníky pedagogické praxe poukazují na důležité prvky kvalitní pedagogické praxe, z nichž by mohl každý takový model praxe profitovat. Pedagogická praxe je v nich zaintegrovaná do akademického programu, který trvá celkem 12 měsíců, a praxe začíná ihned v jeho prvním měsíci. Samotnou pedagogickou činnost doprovází spolupráce s vedoucími učiteli, poradci z řad akademiků, koordinátorů kurzů a praktikantů, přičemž každý člen je zapojen do všech fází pedagogické praxe. Vedení praxe je poměrně intenzivní; každý vedoucí učitel stráví prací s praktikantem okolo 5 hodin týdně. Pedagogická praxe je následně hodnocená na základě odevzdaného portfolia, které připravuje praktikant a které by mělo dokumentovat jeho pedagogický vývoj (Stoynoff, 1999: 147). Tento model dává tedy důraz především na dlouhodobý vývoj praktikantových schopností učit (Stoynoff, 1999: 148), a tím praktikantovi umožňuje, aby si postupně navykl na proces učení a převzal na sebe ostatní povinnosti učitele.
Klíčová slova: spolupráce, integrace, interakce, portfolia, rozvoj, kompetence