Osnova témat

  • Úvod

    Vítáme Vás v elektronickém kurzu Portfolia!

    Na těchto stránkách najdete (1) zajímavé knihy, (2) odborné články(3) relevantní videa a (4) webové stránky, které 

    Vám usnadní orientaci v otázkách ohledně učitelských portfolií.

    Každý soubor je opatřený klíčovými slovy.

    Pro více informací o vedení učitelských praxí navštivte prosím náš elektronický kurz Vedení praxí.

    V případě dotazů se obracejte na Lucii Jiránkovou (lucie.jirankova@ff.cuni.cz) nebo Kamilu Homolkovou (kamila.homolkova@ff.cuni.cz).

  • Zajímavé knihy

    • Kniha si klade za cíl motivovat učitele i rodiče studentů k reflexi učení a povzbudit jejich děti k významnějšímu sebehodnocení ve škole i mimo ni. V souvislosti se studentskou sebereflexí kniha nejprve popisuje vlastnosti sebehodnocení ve výuce, poté představuje způsob hodnocení, které studenta vedou k sebereflexi, a snaží se podporovat vztahy mezi školou a rodinou. Dále se zaměřuje na sebereflexi samotného učitele, její nezbytnost a možné formy (portfolia, učitelské deníky atd.).

      Klíčová slova: sebereflexe, sebehodnocení, komunikace, interakce, portfolia, učitelské deníky

    • Richards a Farrell (2005) v této knize představují čtyři pohledy na výuku učitelů: výuka učitelů jako získávání dovedností, jako kognitivní proces, jako budování znalosti a jako výcvik sebereflexe. Při sestavování efektivního modelu pedagogické praxe je proto nutné myslet i na povahu učitelovy znalosti a způsob, jakým způsobem ji při pedagogickém výcviku nabývá. Kniha také podporuje využití sebereflexních metod, např. deníků, portfolií, rozboru případových studií či sebemonitoringu.

      Tvorbě učitelského portfolia se věnuje kapitola 7. Zmiňuje cíle a benefity této reflexní metody a jeho odlišné typy. Detailně popisuje proces při tvorbě učitelského portfolia a jednotlivé části, které by každé portfolio mělo mít. Pozornost je věnována i práci s učitelským portfoliem v praktických hodinách vedoucím k přípravě učitelů.

      Klíčová slova: sebereflexe, kompetence, učitelské deníky, portfolia, případová studie, sebemonitoring

    • Cílem této publikace je poskytnout základní informace o obsahovém zaměření a organizaci pedagogických praxí ve studiu učitelství. Nedílnou součástí textu jsou prakticky orientované didaktické a metodické materiály zaměřené na rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství především v oblasti pozorování výuky, přípravy na výuku, následné reflexe výuky a případné sebereflexe. Studijní text je určen zejména studentům učitelství, vysokoškolským pedagogům a fakultním učitelům, kteří spolupracují na vedení pedagogických praxí studentů učitelství. Součástí práce je i vymezení úkolů fakultního učitele a to, jakým způsobem se může podílet na dalším rozvoji praktikanta.

      7. kapitola této publikace se věnuje sebereflexi v procesu pedagogické teorie a zaměřuje se i a vedení studentského portfolia, jeho cíle a obsah.

      Klíčová slova: kompetence, náslechy, přípravy, sebereflexe, reflexe, povinnosti, rozvoj, portfolia

  • Odborné články

    • Tato příručka seznamuje čtenáře se základními otázkami, co to vlastně učitelské portfolio je, k čemu slouží a jak je můžeme efektivně využít. První část knihy se zaměřuje na prvky, které by mělo portfolio obsahovat, a jak se rozhodnout, které materiály přiložit. Popisuje též kroky k vytvoření dobrého portfolia a jeho využití k rozvoji profesních dovedností. Druhá část knihy se zaměřuje na využití portfolií v praxi, třetí část uvádí příklady portfolií z rozličných disciplín.

      Klíčová slova: portfolia, rozvoj, kompetence

    • Tato krátká příručka pojednává o cílech využití učitelských portfolií, detailně popisuje jednotlivé fáze práce s portfoliem a jejich strukturu. Na závěr pak přikládá příklad profesního portfolia učitele.

      Klíčová slova: portfolia

    • Tato příručka se nejprve věnuje principům standardu učitele a úvodu do využívání profesních portfolií. Následně popisuje strukturu dokladového portfolia, včetně archu k prokázání kompetencí, plánu profesního rozvoje a dokladů k portfoliu. V další části ukazuje prezentaci kompetencí pomocí dokladového portfolia v atestačním řízení, přikládá arch učitele k prokázání kompetencí ze standardu učitele a dokládá příklady možného pojetí PPR a rozvojových rozhovorů.

      Klíčová slova: portfolia, kompetence

    • Článek přináší výsledky výzkumu profesního rozvoje učitelů, v němž byly během jednoho akademického roku používány tři opakující se a následně inovované metody – videonahrávání, učitelská portfolia a deníkové záznamy, které vedly k rozvoji reflexního učení u studentů učitelství.

      Klíčová slova: rozvoj, videozáznamy, portfolia, učitelské deníky, sebereflexe, případová studie

    • Stoynoff (1999) popisuje model pedagogické praxe, který uskutečňuje Státní univerzita v Oregonu. Ačkoli je tato koncepce poměrně finančně i časově náročná, intenzita mentorských zkušeností u učitelů a vysoká míra spolupráce mezi všemi účastníky pedagogické praxe poukazují na důležité prvky kvalitní pedagogické praxe, z nichž by mohl každý takový model praxe profitovat. Pedagogická praxe je v nich zaintegrovaná do akademického programu, který trvá celkem 12 měsíců, a praxe začíná ihned v jeho prvním měsíci. Samotnou pedagogickou činnost doprovází spolupráce s vedoucími učiteli, poradci z řad akademiků, koordinátorů kurzů a praktikantů, přičemž každý člen je zapojen do všech fází pedagogické praxe. Vedení praxe je poměrně intenzivní; každý vedoucí učitel stráví prací s praktikantem okolo 5 hodin týdně. Pedagogická praxe je následně hodnocená na základě odevzdaného portfolia, které připravuje praktikant a které by mělo dokumentovat jeho pedagogický vývoj (Stoynoff, 1999: 147). Tento model dává tedy důraz především na dlouhodobý vývoj praktikantových schopností učit (Stoynoff, 1999: 148), a tím praktikantovi umožňuje, aby si postupně navykl na proces učení a převzal na sebe ostatní povinnosti učitele. 

      Klíčová slova: spolupráce, integrace, interakce, portfolia, rozvoj, kompetence

  • Videa

    • Video přináší formální i obsahové tipy, jak vytvořit učitelské portfolio. 

      Mezi formální autorka řadí užitečné pomůcky, jako např. kvalitní pořadač, barevné rozlišovače či fólie.

      Do obsahových potom spadá aktuální životopis, seznam absolvovaných pedagogických kurzů, detailní popis náplně předchozích prací či fotografie z pořádaných projektů.

    • Video se zabývá portfolii studentskými. Na základě názorných ilustrací vysvětluje, proč a jak je využívat či co by měla obsahovat (eseje, výsledky standardizovaných testů, studentské aktivity apod.). 

    • Autorka prostřednictvím vlastního portfolia radí učitelům, jak tuto pomůcku vytvořit a využívat. Hlavní části jejího portfolia jsou následující: životopis, průvodní dopis, doporučení z předchozích zaměstnání, certifikáty z absolvovaných kurzů a hodnocení dosavadní práce.

    • Autorka popisuje důležitost vedení učitelského portfolia. Důležité zde je např. představení vlastních učebních pomůcek a materiálů (hry, individuální projekty, pracovní listy).

    • Dr. Barbi Honeycutt ze State University v Severní Karolíně přednáší o tom, jak vytvořit poutavé a kvalitní učitelské portfolio. S důrazem na pevná teoretická východiska vysvětluje např. rozdíly mezi jednotlivými typy portfolií (comprehensive, course-based a theme-based portfolio), poukazuje na pilíře filozofie učitelů (materiály vlastní, ostatních kolegů, ale i studentů, dostatečné vysvětlování aj.) i na příklady dobré praxe.

  • Webové stránky