Professional Development for Language Teachers: Strategies for Teacher Learning (Jack C. Richards a Thomas S. C. Farrell)
Richards a Farrell (2005) v této knize představují čtyři pohledy na výuku učitelů: výuka učitelů jako získávání dovedností, jako kognitivní proces, jako budování znalosti a jako výcvik sebereflexe. Při sestavování efektivního modelu pedagogické praxe je proto nutné myslet i na povahu učitelovy znalosti a způsob, jakým způsobem ji při pedagogickém výcviku nabývá. Kniha také podporuje využití sebereflexních metod, např. deníků, portfolií, rozboru případových studií či sebemonitoringu.
Tvorbě učitelského portfolia se věnuje kapitola 7. Zmiňuje cíle a benefity této reflexní metody a jeho odlišné typy. Detailně popisuje proces při tvorbě učitelského portfolia a jednotlivé části, které by každé portfolio mělo mít. Pozornost je věnována i práci s učitelským portfoliem v praktických hodinách vedoucím k přípravě učitelů.
Klíčová slova: sebereflexe, kompetence, učitelské deníky, portfolia, případová studie, sebemonitoring