Zadání úkolu 5 - Indexace názvů

Proveďte obsahovou analýzu přidělené skupiny názvů dokumentů (jestliže jste nebyli 24. 10. 2024 na výuce, zvolte si libovolnou pětici podle vlastního výběru). Ve všech případech se jedná o články z oborových odborných časopisů nebo příspěvky z konferencí, jež byly publikované v češtině v roce 2017 a 2018.

Cílem je co nejpodrobnější analýza, tj. co největší počet pojmů reprezentujících obsah příslušného dokumentu (přesněji řečeno obsah jeho názvu). Rozkládání pojmů by tedy mělo skončit až tehdy, když dospějete k dále nedělitelnému obsahu. To nemusí vždy znamenat, že takový pojem je vyjádřen jedním slovem -  například pojem označený jako "Akademie věd ČR" už nejspíš nemá cenu dále dělit.

Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963, alternativní přístup). Pokud budete na pochybách, co je obsahem daného názvu, můžete se podívat do plného textu dokumentu.

Během indexace uplatněte tento postup:

1)  postup

2) Zapište do slovníku všechny termíny, jež vytvoříte během obsahové analýzy přidělené skupiny názvů.

Pro účely tohoto úkolu je optimální vyjádřit jednotlivé dílčí pojmy substantivně (podstatnými jmény v jednotném čísle, první písmeno malé) -  např.
"co jsou to bibliografická data" = "definice" + "bibliografie" + "údaj"
"výměnný formát" = "výměna" + "formát".

Poznámka: Z tohoto pravidla samozřejmě existují výjimky - viz kapitoly Číslo podstatných jmen a Psaní velkých písmen v Internetové jazykové příručce.

Každý termín uvádějte v poli "Pojem" zvlášť (tj. kolik jste vymysleli termínů, tolik zapíšete položek).

V poli "Kategorie" zvolte příslušný název dokumentu, z jehož obsahové analýzy byl daný pojem odvozen.

Do pole "Definice" zapište pořadové číslo názvu (např. 17).

Pole "Klíčová slova" a "Štítky" nechte nevyplněné.


Komentář:

Pro účely tohoto úkolu předpokládáme, že název dokumentu reprezentuje jeho obsah. To ovšem nemusí platit vždy.

Když název nestačí...

a) k reprezentaci obsahu      b) k identifikaci

Děsivá záležitost, nebo dobrý pomocník?
Dlouho připravovaný projekt s dlouhým názvem
Chvíli se zdržím
Knižní novinky
Mladý šedesátník
Mluvit řečí hodnot
Neušlo nám
Příběhy našich sousedů
Psalo se jinde
Splněný sen
Studenti v bráně moudrosti
Tipy na aktivity
Ze světa
Zelená, a co s tím?

 

https://www.moma.org/artists/5392#works

 

matematika

  rokyroky2roky4

A

1. 70 let Bibliographia medica Čechoslovaca

2. Absenční půjčování z volně přístupného oborového fondu KNAV

3. Aktuální možnosti získání rekvalifikace v oboru knihovnictví

4. Akvizice a spolupráce

5. Akvizice v Národní lékařské knihovně

B

6. Analýza věkové, vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven ČR v roce 2017: výsledky průzkumu

7. Bude možné zvládnout proces zpracovávání vědeckých informací při jejich současném enormním nárůstu?

8. Budoucnost výměnných formátů bibliografických dat: má MARC budoucnost?

9. Centrální portál knihoven, nebo Knihovny.cz?

10. Co je to digitalizace

C

11. Česká digitální knihovna

12. Česko-polská Noc s Andersenem

13. Československé knihovnictví v letech 1939–1959: vybrané problémy historického vývoje

14. Destruktivní digitalizace v Moravské zemské knihovně v Brně

15. Digitální knihovna a autorský zákon

D

16. Dvacátý šestý celostátní akviziční seminář. 1. část

17. "E-deposit": elektronické publikace v Národní knihovně ČR. 1. část

18. E-learningový kurz Knihovnické minimum

19. Informační zdroje a vyhledávání na portálu knihovny.cz

20. INFORUM 2017

E

21. Jak vzniká Bibliographia medica Čechoslovaca - pracovní postupy, metody a nástroje

22. Kdo jsou uživatelé Webarchivu?

23. Knihovna pro mladé v Třinci

24. Knihovní software Evergreen v roce 2017

25. Knihovny v Chorvatsku

F

26. Kurzy a zkoušky pro knihovníky nově podle Národní soustavy kvalifikací

27. Noc s Andersenem v Klementinu

28. Online zpřístupnění vybraných digitalizovaných mapových sbírek v České republice

29. Proces jmenného zpracování článků BMČ

30. Sedmdesát let Bibliographia medica Čechoslovaca

G

31. Trendy v oblasti bibliografických formátů, aneb, Má MARC budoucnost?

32. Věcný popis pro BMČ se zaměřením na indexaci podle MeSH

33. Aktivity pro seniory v Městské knihovně Litvínov

34. Sjednocování lékařské terminologie s využitím českého překladu MeSH

35. NSK a NSP jako příležitost. Současnost a perspektivy

H

36. Nová podoba rekvalifikačních kurzů v NK ČR

37. Digitální kompetence v kontextu knihovnické práce

38. Spolupráce alternativních škol a knihoven při rozvoji digitální gramotnosti

39. Návrh redesignu webového sídla Městské knihovny Havířov

40. Rozvoj informační gramotnosti předškolních dětí ve veřejných knihovnách – výsledky výzkumu

I

41. Komunikace osob se zrakovým postižením v knihovnách

42. Neslyšící lidé, český znakový jazyk a knihovna

43. Akademická podpora středoškolských studentů a učitelů v NTK

44. Digitální knihovny v ČR a vývoj systémů pro vytváření, archivaci a zpřístupnění digitálních dokumentů–ProArc, ARCLib a Kramerius

45. Průzkumy spokojenosti uživatelů v českých knihovnách


Naposledy změněno: čtvrtek, 31. října 2024, 20.49