Bílí

Tvorba a upevňování sociální identity u adolescentů

Diskuse se bude zaměřovat na procesy tvorby a upevňování sociální identity u adolescentů. Klíčové budou ty aspekty, které jsou ovlivněny či pozměněny silnou integrací sociálních médií a internetu do každodenního života adolescentů. Jako příklad uvedeme online komunikaci s offline přáteli (vliv na “social connectedness”), snazší nacházení skupin a komunit s podobnými zájmy, tvorbu digitální identity (odlišná od osobní či offline sociální) apod. Na sociální srovnávání bude dáván důraz vzhledem k nárůstu studií, které poukazují na negativní dopady tohoto (na sociálním médiích převažujícícho) procesu.

 

Modří

Identita na sociálních médiích – mezi anonymní a neanonymní identitou

Nástup internetu a sociálních médií znamenal významnou proměnu možností mezilidské interakce. Znamenal tak kromě jiného nový prostor v rámci něhož jedinec utváří a prezentuje svou identitu, tedy svůj pocit kontinuity a charakteru, jež vzniká v rámci sociálních interakcí, kde se jedinec prezentuje při hraní svých socálních rolích a hlídá si svůj „managementu dojmů“ (Goffman, 2003, 1999). Internet umožnil jedincům vytvářet si digitální zástupce, a tak komunikovat s ostatními, a to na různých stupních anonymity, tedy „skutečného či částečného zatajení [původní] identity“ (Ponesse, 2013, s. 329). Na základě různého stupně anonymity uživatelů pak ukazuje různé fenomény týkající se vztahu mezi fyzickou offline identitou a digitální identitou utvářenou online komunikací: 

Chtěli bychom se zaměřit na odlišení vztahu mezi online a offline identitou podle stupně anonymity užívání v kontextu sociálních médií. Sociální média jsou specifická v tom, že svou snahou směřují k co největší autentičnosti komunikace (jíž ztělesňuje snaha Facebooku o to, aby zde lidé vystupovali pod svými skutečnými jmény a zadávali o sobě pravdivé informace), ale stále zachovávají možnost pro (nebo stále nedovedou plně regulovat) anonymní prostory.

Naposledy změněno: úterý, 5. dubna 2022, 11.34