Spektrum.png

Pozn.: Levý sloupec # poukazuje závažnost plagiátorství (Severity), pravý (Frequency) pak jeho výskyt.

Typy plagiátorství:

1) Klonování - Práce je odevzdaná bez změn, slovo od slova a vydávána někým, kdo není autor za vlastní.

2) CLTR+C - Písemná práce, která obsahuje značnou část textu z jednoho zdroje bez změn.

3) Najít a nahradit - Změna klíčových slov a frází, ale většina textu je bezezměn.

4) Remixování - Výběr textu z několika různých zdrojů a jejich parafrázování do souvislého textu. 

5) Recyklování - Čerpání z vlastní (dřívější/jiné) práce bez správné citaci, "plagiátorství sama sebe".

6) Hybridní - Kombinování perfektně ocitovaných zdrojů se zdroji bez citace.

7) Mashup - Obsah kopírovaný z několika různých zdrojů bez správné citace.

8) Chyba 404 - Práce je ocitována, ale originální zdroj neexistuje nebo je odkaz na něj nepřesný.

9) "Sběratel" (Agregátor) - Práce obsahuje správné citace, ale autor neuvádí téměř žádný vlastní text (pouze cizí citace).

10) Re-Tweet - Text obsahuje správn citace, ale svou strukturou / slovosledem se příliš podobá originální práci.

Proč je spektrum plagiátorství důležité?

Na úmyslu záleží

Treat by měl odpovídat zločinu. V některých případech je politika plagiátorství nekompromisní a trestá všechny studenty, kteří se dopustili některého z druhu plagiátorství stejně. Je však potřeba brát v potaz i to, že někteří studenti nevědí, jak mají odbornou práci psát a jak správně citovat. Důvodů je celá řada a patří mezi ně také například neznalost, nezkušenost práce s odborným textem, nedostatečné školení, nejasnosti v citačních normách dané katedry / fakulty / ústavu ... Je proto potřeba brát při hodnocení a zpětné vazbě i fakt, že odevzdání cizí práce (#1) nebo prosté kopírování (#2) a vydávání ji za vlastní je vážnější prohřešek, než kompilace správně ocitovaných pasáží s malou částí vlastního orginálního textu (#9). Podle toho by se k vyhodnocení problému mělo přistupovat v rámci akademických měřítek, ideálně prevencí.

Pedagog - ten který vede

Plagiátoství může být úmyslné, ale také neúmyslné. Neúmyslné vychází z nevědomosti a nezkušenosti. Je proto potřeba studenty při tvorbě odborných prací seznámit nejen s tím, že plagiátorství se trestá, ale také je provést různými typy plagiátorství a jejich podstatou a při tomto je provádět do doby, než získají dostatek vlastních zkušeností a znalostí pro tvorbu kvalitní a originální práce. Studenti zároveň potřebují vědět, že jejich učitel dokáže jejich chyby správně vyhodnotit a opravit místo rychlé perzekuce.

Kontrola originality

Studenti potřebují vědět, které pasáže v jejich textu nesedí. Je proto dobré jim na začátcích používání systému Turnitin vysvětlit, jak systém funguje a ukázat jim příklady včetně vyhodnocení. Stejně tak je vhodné studentům zasílat pasáže s textem tak, jak jej vyhodnotil Turnitin i s komentářem - aby viděli kde chybují a mohli sjednat nápravu.

Ukázky typů plagiátorství (Infografika, EN)

Všechny ukázky naleznete ZDE (EN)

UkazkyChybovani_Str%C3%A1nka_10.pngUkazkyChybovani_Str%C3%A1nka_17%20%281%29.png

Naposledy změněno: čtvrtek, 25. května 2017, 18.23