Diskusní fórum (každý může začít diskusi)

Seminární práce

Seminární práce

autor Petr Lupač -
Počet odpovědí: 5

Dobrý den, dostal jsem následující dotaz relevantní pro všechny:

"Vážený pane doktore,

 píši za větší část účastníků semináře. Jsme lehce zmatení ohledně toho, co máme odevzdávat příští týden - konkrétnější téma seminární práce. Já osobně mám dojem, že v jisté chvíli byla na moodlu kurzu odevzdávárna, kde jsme měli navrhnout obecné téma, které bychom chtěli řešit ve své práce, ale nejsem si tím úplně jistá. Teď tuto možnost nemohu najít a vidím tam pouze tento úkol, kde již máme mít konkrétní představu o tématu. 

Chci se proto zeptat, zda tedy máme rovnou vypracovat ten úkol a až na jeho základě nám dáte první zpětnou vazbu na výběr našeho tématu, nebo zda se o tématech budeme bavit v rámci semináře v čtvrtek."

Re: 

Děkuji za dotaz, obecné téma jsme si představovali na prvním semináři, mezitím byl čas zamyslet se nad konkretizací obecného tématu. Nenechte se ale v tomto případě vyděsit slovem "konkretizace". V podstatě jde o to, že pro zvládnutí práce v rámci semestru byste si již teď měli vybrat nějakou oblast spadající pod Vaše téma, kterou budete zpracovávat a u níž si dokážete obhájit, proč je téma důležité řešit. Myslete přitom na to, že výsledkem má být relativně krátký text konfrontující "klasické zpracování tématu s aktuálními posuny v realitě či reflexi posuzovaného tématu, a to v kontextu vybrané optiky prodiskutované v částech semináře zaměřených na aplikaci na vlastní téma". Abyste ale neupadli do psaní textu o textech, vyžaduje se právě, aby jste si vybrali téma tak, že budete schopni odpovědět na otázku, proč je téma důležité řešit, zabývat se jím (= co je problém, bod 2 zadání na příští týden). Podle mých zkušeností je pro smysluplné zpracování jakékoli semestrální či větší práce odpověď na tuto otázku pro studenta klíčová - bez ní je vysoké riziko bezradnosti při strukturování finálího textu. Do 7. listopadu pak máte navíc odevzdat krátký text o klasickém zpracování takového tématu.

Tj. např. (viz seminář tohoto týdne) vás může zajímat kultura jako obecné téma a jako konkretizaci tématu si vyberete problém kulturních střetů v současné společnosti (amerikanismus x antiamerikanismus, LGBT, klima zmena, ...). Jako problém vysvětlíte neschopnost společnosti shodnout se na základním směřování/opatření/v situaci krize ohrožující stabilitu společnosti. Jako klasické zpracování tématu představíte knowledge gap theory jakožto klasický model vysvětlující šíření znalostí ve společnosti (Tichenor a Donehue, 1970, a pozdější). Pak budete mít měsíc na to, se více obeznámit s pozdější recepcí té teorie a za měsíc si zkusit aplikaci jedné perspektivy na dané téma - ať už to bude u dnešních kulturních střetů jejich genderová rovina, zakotvení v sociálním prostoru, třídní/kapitálová specifika, či kulturní střety jako (produkty) sítě aktérů. Dále v semináři můžete dál zpracovávat obecné téma či jiné jeho aspekty nebo se přímo věnovat aplikacím na téma, které chcete zpracovat v rámci seminární práce. Jak je patrno, v současné chvíli je nejdůležitější umět si na tématu/problému, které Vás zajímá, najít nějakou klasickou teorii nebo hypotézu relevantní při zpracování tématu.

V případě dalších dotazů prosím pište, nebo si domluvte konzultaci na pátek.

PL

V odpovědi na Petr Lupač

Re: Seminární práce

autor Petr Lupač -
Dobrý den,

zítřejší konzultace k seminárním pracím proběhne před začátkem Vánočky přímo na místě - pokusím se tam být mezi půl a třičtvrtě na šest. Odpadl mi zkouškový odpolední termín, takže by mi vyhovovalo nejvíc sejít se tam. Pokud někdo chtěl konzultovat a na vánočku nejde/počítal s odpolednem, ať semi ozve emailem a pořešíme individuálně. Pokud máte něco konkrétního k probrání, pošlete prosím ideálně zítra do tří odpoledne emailem, abych se na to případně mohl podívat.

PL
V odpovědi na Petr Lupač

Re: Seminární práce

autor Petr Lupač -
V moodle je otevřená odevzdávárna semestrálních prací. Případně dotazy, komentáře či reklamace fungování modulu sem :)

PL
V odpovědi na Petr Lupač

Re: Seminární práce

autor Petr Lupač -
Dobrý den,

v moodle jsou k hodnocení přiřazené práce. Systém tak neučinil sám, takže jsem to provedl až teď a příslušně prodloužil lhůtu k hodnocení do příštího pátku 20:00. Děkuji za součinnost a hezký víkend, Petr L.
V odpovědi na Petr Lupač

Re: Seminární práce

autor Petr Lupač -
Dobrý den,

před chvílí jsem dokončil hodnocení seminárních prací. Omlouvám se za prodlevu s opravováním, způsobenou posuny termínů ke konci zkouškového období. V moodle kurzu byste měli mít k dispozici hodnocení moje i Vašich kolegů. V případě rozdílných hodnocení je rozhodující moje hodnocení, které berte jako závěrečné. Nejsem si jistý, zda máte v moodle přístupné i hodnocení prací Vašich kolegů. Pokud ano, podívejte se, zda jste práci vašeho kolegy nehodnotili jinak než já a pokud jste je jinak hodnotili, podívejte se na to, abyste zjistili příčinu rozdílu v hodnocení. Může vám to pomoci při psaní diplomové práce nebo dalších seminárních prací. Pokud hodnocení přístupná nejsou a měli byste o to zájem, napište mi do tohoto fóra, zkusím se podívat do nastavení kurzu a zpřístupnit je. Práce, které byly přijaté, by měly být zveřejněny pro ostatní účastníky kurzu. Pokud se jedná o Vaši práci a vadí Vám zveřejnění, dejte mi vědět emailem. Pokud se budete dívat na přijaté práce, je lepší se dívat na opoznámkovanou verzi, kterou jsem přiložil ke svému hodnocení.

V pracích se objevovaly některé společné problémy, které platily pro vícero z vás. Souhrnně se dají charakterizovat jako nejistota ve psaní textu, při kterém jsou využívány odkazy na odborné zdroje. Nejčastějšími případy byly

- Psaní pomocí juxtapozice medailonků použitých textů, to jest autor/ka píše formou skládání anotací textů za sebe, bez většího provázání, kdy mizí autor/ka textu i výkladová linka – texty, i když odborné, by měly být psané tak, že autor/ka vyjadřuje, co chce sdělit na nějaké ose úvod-závěr, a faktická nesamozřejmá tvrzení se podepírají odkazy.
- Absence autora textu, případně v textu nejde poznat, kde končí přebíraná informace a kde začíná vlastní text (ve smyslu myšlenek, ne ve smyslu parafráze) autora/ky, zejména u částí, kdy se vychází po delší dobu z jednoho zdroje.
- Bezradnost v umisťování odkazů na použité zdroje. Docela systematicky se objevoval nešvar, že se v odstavci použije zdroj a pro jistotu se ještě hodí ten stejný odkaz na konec odstavce. U menšího množství z vás se objevovala nejistota v tom, jak často odkazovat v situaci kdy parafrázuji odkazovaný text na větší ploše.

Zvažoval jsem pro zájemce vypsání společného setkání, kde bychom si na příkladech přímo v odevzdaných textech ukazovali nedobrá užití odkazů a vysvětlovali bychom si, jak by příslušná část textu měla správně vypadat. Volal jsem si s Petrou Poncarovou, zdali netuší nějakou společnou příčinu poměrně běžného odkazování pomocí vhození odkazu na konec odstavce. U toho jsem zjistil, že značná část z vás by cca za měsíc měla s Petrou v rámci diplomového semináře citování probírat a napadlo mě tedy s Petrou ty základní případy probrat a poskytnout jí příslušné části textu (nejmenně), aby to s vámi na semináři probrala v kontextu toho kurzu. Připadlo mi, že by to možná bylo lepší a měli byste na to víc času. Dejte mi vědět v případě, že by větší množství z vás na kurz nechodilo, případně by vám připadalo lepší se sejít přímo se mnou. V takovém případě by přicházel v úvahu čas vždy ve čtvrtek zhruba mezi 13:00 až 15:45 odpoledne. Iniciativu a domluvu však nechám na vás.

V případě nejasnosti ohledně způsobu upravení vrácené práce si domluvte individuální konzultaci. Kromě pátku online bych měl mít také čas ve čtvrtky odpoledne. V případě čehokoli relevantního pro všechny odpovězte prosím zde.

Opravené práce prosím zasílejte na můj pracovní email po zkontrolování, že jste se vypořádali se všemi připomínkami a případně jste prošli text, zda se v něm nevyskytuje problematická skutečnost, na kterou upozorňuji na jiném místě textu. Soubor pojmenujte podle původního zadání a přidejte prosím do názvu nakonec _novy nebo _v2. Do emailu prosím stručně(!) popište, co jste v textu změnili a jak jste se vypořádali s hlavním důvodem/-y vrácení textu. Opravy gramatiky a stylistiky do emailu napište, s těmi se počítá 😊 V případě, že text stále nebude splňovat zadání, nebo bude stále připomenu hlavní důvod vrácení textu, může tento být znovu vrácen k přepracování a pak bude dotyčný/-á mít již jen jeden pokus na odevzdání, což by asi nikdo z nás nechtěl absolvovat.

Na kontrolu opravených prací si vyhrazuji 2 až 3 týdny času. Měl bych vám ale dát vědět, že jsem email s opravenou prací přijal. Pokud bych se do 2 týdnů od zaslání opravené práce neozval, určitě mě urgujte (podle sylabu mám na zpětnou vazbu měsíc, ale budu se pokoušet to zpracovat dříve). Pokud se nechcete dostat do potíží, doporučuji poslat opravenou práci do konce dubna, aby se v případě opakovaného vrácení stihlo vše opravit do prázdnin. Během letních prázdnin práce opravuji jen ve vzácných případech a v září už to bývá docela hektické.

Hezké jaro!

PL
V odpovědi na Petr Lupač

Re: Seminární práce

autor Petr Lupač -

Dobrý den,

u některých prací jsem opravoval opakované uvedení stejného zdroje na ibid./tamt.. Za tuto opravu se omlouvám pokud jste psali ve stylu APA, který ibid./tamt. neužívá.  Nadále platí, že opakované uvedení zdroje je smysluplné ale jen ve vzácných případech, kdy je opdkazovaný text přerušen (vlastním textem) a následnou převzatou informaci je třeba znovu odkázat stejným zdrojem.

Na dotaz ohledně setkání nad semestrálními pracemi se mi nikdo neozval, prosím ozvěte se případně do úterý, ve středu mám konzultaci s Petrou Poncarovou ohledně vypořádání příkladů v Diplomovém semináři.

Hezký víkend, PL