Osnova témat

  • Čeština na vlnách

    V průběhu semináře se studenti nejprve seznámí s vybranou popularizační literaturou o současné české komunikaci a v návazné diskusi pak vytipují zajímavá a aktuální dílčí témata k analýze. Hlavní náplní semináře bude příprava vlastních krátkých popularizačních příspěvků o dílčích jazykových jevech z každodenní komunikace. Zpracování vybraného jazykového jevu bude prezentováno v semináři, kde také proběhne diskuse a autorům bude poskytnuta zpětná vazba jak k obsahu, tak k formě zpracování tématu. Po prezentaci v semináři budou příspěvky využity ve vysílání Českého rozhlasu Radio Prague International v kurzu češtiny pro krajany.

    Cíl

    Cílem semináře je procvičovat pozorování českého jazyka v každodenním užívání ve všech sférách současné komunikace, tříbit vlastní jazykový cit a prohlubovat chápání jazykových jevů v jejich systémové vázanosti i řečových funkcích a aktualizacích. Uvedené jazykové dovednosti vyústí v praktické zpracování zvoleného tématu formou naučně-popularizačních příspěvků pro nerodilé mluvčí češtiny (zahraniční studenty a zájemce o češtinu).

    Požadavky k atestaci

    Vypracování a prezentace dvou popularizačních příspěvků na dané jazykové téma češtině (v rozsahu cca 5 minut mluveného projevu).

    Literatura

    Čechová, M.: Řeč o řeči. Academia, Praha 2012.

    Čechová, M.: Život s češtinou. Academia, Praha 2017.

    Čechová, M. – Krčmová, M. – Minářová, E.: Současná stylistika. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2008.

    Černá, A. – Svobodová, I. – Šimandl, J. – Uhlířová, L.: Na co se nás často ptáte. Ze zkušeností jazykové poradny. Scientia, Praha 2002.

    Čmejrková, S. – Daneš, F. – Kraus, J. – Svobodová, I.: Čeština, jak ji znáte a neznáte. Academia, Praha 1996.

    Hrdlička, M.: Bohemistické miniatury. Karolinum, Praha 2013.

    Hrdlička, M.: Vo vobecný češtině a jiné příběhy. Karolinum, Praha 2015.

    Hoffmannová, J. – Homoláč, J. – Chvalovská, E. – Jílková, L. – Kaderka, P. – Mareš, P. – Mrázková, K.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Academia, Praha 2016.

    Just, V. : Slovník floskulí. Malá encyklopedie polistopadového newspeaku: klišé, slogany, hantýrky, tiky, partiové metafory, slovní smogy. Academia, Praha 2003.

    Just, V.: Slovník floskulí 2. Další várka slovního smogu: paslova, pavazby, pamyšlenky. Academia, Praha 2005.

    Klimeš, L.: Výběr z jazykových koutků. Fraus, Plzeň 2007.

    Knappová, M.: Jak se bude vaše dítě jmenovat? Academia, Praha 2010.

    Knappová, M.: Naše a cizí příjmení v současné češtině, TAX AZ KORT, Liberec 2008.

    Králík, J. a kol.: Každý den s češtinou. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2009.

    Moldanová, D.: Naše příjmení. Agentura Pankrác, Praha 2004.

    O češtině 1–3. Edice České televize, Praha 2007–2010.

    Polívková, A.: Naše místní jména a jak jich užívat. Universum, Praha 2007.

    Pravdová, M. (ed.): Čeština nově od A do Ž. Academia, Praha 2016.

    Pravdová, M. a kol.: Jsme v češtině doma? Academia, Praha 2012.

    Schmiedtová, V.: Čeština, jak ji neznáte. Nakladatelství lidové noviny, Praha 2010.

    Svobodová, J. – Svobodová, D. – Gejgušová, I.: Zdroje a cíle jazykové popularizace. Ostravská univerzita, Ostrava 2010.

    Svozilová, N.: Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. H&H, Jinočany 2000.

    Táborský, J.: Jazykové jednohubky. Zoner Press, Brno 2014.

    Bohemistyka. Ze současných jevů českého jazyka.   http://www.bohemistyka.pl/ze_zjawisk.php?ln=cz

    Jazyková poradna ÚJČ – zajímavé dotazy: http://www.ujc.cas.cz/jazykova-poradna/dotazy/

    Studentské jazykové koutky:  http://ucjtk.ff.cuni.cz/veda-a-vyzkum/popularizace/studentske-jazykove-koutky/

    Databáze popularizačních knih o češtině:    http://popularizace.ff.cuni.cz

    O jazyce bez hranic (a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny), NLN, Praha 2017.

    Sylabus

    Seznámení se specifičností jazykové popularizace v médiích (rozhlasové vysílání)

    Uvedení do naučně-popularizačního stylu, čtení a komentování vybrané naučně-popularizační literatury o českém jazyce (jazykové sloupky, drobnosti, koutky)

    Jazykové pozorování současné každodenní komunikace, zaznamenávání jejích dílčích zajímavostí, aktualit, zvláštností, inovací a proměn i postojů uživatelů češtiny k nim

    Objasnění jazykové podstaty a systémových i komunikačních souvislostí vybraných jevů, hledání analogií a vlastní hodnocení, pohled z hlediska nerodilých mluvčích češtiny (lingvodidaktický přístup)

    Vypracování a prezentace individuálních popularizačních příspěvků na dané jazykové téma (v rozsahu cca 5 minut mluveného projevu)

    Komentáře, analýzy a zpětná vazba k příspěvkům, příp. k dotazům a reakcím posluchačů

    Příspěvky jsou určeny pro zájemce (nelingvisty) o češtinu jako cizí jazyk (začátečníky), jejichž ambicí je zvládnout základní češtinu. Nejprve budeme identifikovat situace, které jsou z pohledu začínajících studentů češtiny jazykově i kulturně překvapující nebo obtížné. 

    Vstupní požadavky

    Podmínkou účasti v semináři je absolvování povinných předmětů morfologie, lexikologie a slovotvorba a syntax.

  • 22. 2. 2024

    Úvodní seminář

    Diskuse o náplni a cílech semináře a o jazykových kurzech češtiny pro krajany žijící v zahraničí. Krátká prezentace Radio Prague International.

    Zadání na 29. 2.

    Přečtěte si tři krátké texty (složka Jazykové drobnosti v semináři 29. 2.) a zaměřte se na jejich specifika. Analýza těchto textů vám pomůže ujasnit si, jak je nutné formulovat vlastní naučně-popularizační text a jak postupovat při jeho výstavbě.

    • Sem prosím zaznamenávejte náměty pro své popularizační příspěvky o dílčích jazykových jevech z každodenní komunikace, určené zájemcům (nelingvistům) o češtinu jako cizí jazyk (začátečníkům).


  • 29. 2. 2024

    1) Prezentace Radio Prague International a jeho jazykové rubriky - Mgr. L. Kukal

    2) Diskuse o tématech vlastních příspěvků pro Radio Prague International: prosím vkládejte průběžně sem do fóra.

    Zadání na seminář 7. 3.:
    Budeme analyzovat tři přiložené ukázky naučně-popularizačních textů (Jazykové drobnosti). Své postřehy a podklady prosím vkládejte sem do fóra. 

    • Přečtěte si a porovnejte  tři texty z naučně-popularizační knihy O jazyce bez hranic (a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny) (NLN, Praha 2017). Analyzujte metodický postup jednotlivých autorů: porovnejte jednotlivé postupy, zhodnoťte dílčí kroky postupů a jak je možné je využít při vlastní analýze.

    • Sem vkládejte své poznatky z četby a analýzy uvedených 3 textů.


  • 7. 3. 2024

    Zadání na 21. 3. 2024

    1) Přečtěte si článek Čeština je MEH z Respektu (přiložený soubor) a připravte si komentář.

    2) Doplňte kreativní úkol (šmrksličky, šťopinky špičurkatý) sem do Úkolu à la Pipi Dlouhá punčocha. Svůj výklad budete komentovat při semináři.

    3) Promýšlejte náměty pro 1. příspěvek a zapisujte si je!


     

    • Pipi najde spunka

      Motivačním textem je kapitola z knihy A. Lingrenové: Pipi dlouhá punčocha. Pravděpodobně už je to velmi dlouho, kdy jste tuto knihu četli. Vraťte se k ní nyní uvedenou ukázkou a při čtení sledujte, jakým způsobem Pipi pozoruje jazyk, jakou má schopnost metajazykového uvažování o slovech a jejich komplexní jazykové utvářenosti, ale také o sémiotickém aktu. Ačkoliv je kapitola určená dětem, doufám, že pro nás bude v mnohém inspirativní. Postřehy a poznámky zaznamenejte sem.

      (Astrid Lindgrenová: Pipi Dlouhá punčocha. Albatros, Praha 1985, str. 202–209.) VIZ přiložený soubor Pipi najde spunka.doc

      pipi.jpgpipi.jpg


      Kreativní úkol, který by vám měl ukázat, jak dokážete o jazyce přemýšlet a jak si s ním dokážete hrát. 

      Pro jazykovou hru vám nabídnu dvě pojmenování skutečnosti, z nichž si vyberte to, které je vám sympatičtější. 

      První je slovo ŠMRKSLIČKY

      Druhé je ŠŤOPINKY ŠPIČURKATÝ

      Vaším úkolem je přemýšlet o aktu pojmenování a vymyslet si k danému označujícímu také označované a vysvětlit, co vás vedlo k tomuto přiřazení. 

      Vaše vysvětlení nemusí být nijak obsáhlé. Stačí několik řádek. Spíše se v tomto úkole snažte pozorovat sami sebe a to, jak na vás slova působila a jak jste postupovali. 

      O vašich textech budeme v semináři diskutovat. 

    • Sem prosím vkládejte své náměty pro 1. příspěvek!

  • 14. 3. 2024

    Seminář se prezenčně nekoná, ale formou samostudia a individuální přípravou příspěvků


  • 21. 3. 2024

    Analýza textů: Čeština je MEH

                             Pipi najde spunka


    Zadání na seminář 4. 4. 2024

    1) Transformace textu do jazykové drobnosti - viz zadání v semináři 4. 4.

    2) Příprava 1. verze 1. příspěvku: vkládejte do fóra semináře 4. 4.




  • 28. 3. 2024

    Seminář  nekoná. 

    Děkanské volno.



  • 4. 4. 2024

    Šmakuláda

    1. příspěvky


    Zadání na seminář 11. 4. 2024

    1. verze 1. příspěvku

    Náměty pro 2. příspěvek - připravte si

    Všechny podklady vkládejte do fóra v semináři 11. 4. 

    • Ireinová, M.: Šmakuláda. Naše řeč 100, š. 3, 2017, s. 189-190.

    • Cílem tohoto úkolu je pokus o transformaci textu o Šmakuládě do podoby jazykové drobnosti vhodné pro rozhlasové vysílání. 

      Vyjděte z informací, které text Martiny Ireinové poskytuje, a přestylizujte je do textové podoby vhodné pro jazykový sloupek. 

      Uvědomte si, které prostředky jste pro tuto transformaci použili. 

      Rozsah textu by se měl pohybovat cca kolem jedné normostrany.

      O vašich textech budeme diskutovat v semináři. 

  • 11. 4. 2024

    1) První verze 1. příspěvku - prezentace, diskuse 

    2) Náměty pro 2. příspěvky 

    Zadání na seminář 18. 4. 2024:

    Pracujte závazně na 1. příspěvku: svou verzi vložte do fóra semináře 18. 4. nejpozději do pondělí 15. 4. Poté v něm navzájem. komentujte příspěvky ostatních. 

    Zaznamenávejte náměty pro 2. příspěvky.

  • 18. 4. 2024

    1. příspěvky

    Vkládejte je prosím sem do fóra semináře do 15. 4. 2024.

    Zadání na seminář 25. 4. 2024:

    1) Komentujte 1. příspěvky ostatních ve fóru dnešního semináře nejpozději do pondělí 22. 4

    2) Poté připravte finální verzi vlastního 1. příspěvku: a vložte do příslušného fóra semináře 25. 4.

    3) Zaznamenejte náměty a komentáře (hrubý náčrt, osnovu) 2. příspěvku a vložte do příslušného fóra semináře 25. 4. Budeme o nich diskutovat.




  • 25. 4. 2024

    Finální verze 1. příspěvků (vkládejte do fóra prosím soubory ve Wordu: z nabídky Poslat do fóra / Zrušit / Pokročilé volte variantu Pokročilé).

    Diskuse o  námětech / 1. verzi 2. příspěvků. 

    Zadání na seminář 9. 5. 2024:

    SEMINÁŘ 2. 5. SE NEKONÁ PREZENČNĚ, ALE FORMOU INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE!

    Využijte prosím čas a připravte 1. verzi 2. příspěvku. Tu ZÁVAZNĚ  vložte do fóra semináře 9. 5., a to nejpozději v úterý 7. 5., abychom ji mohli navzájem komentovat ještě před seminářem!

    Zároveň pracujte na finální verzi 1. příspěvků. Ve zbývajících seminářích 9. a 16. 5. bude komentovat oba příspěvky!





  • 2. 5. 2024

    Seminář se prezenčně nekoná. 

    Proběhne formou vlastní individuální práce (viz zadání v semináři 25. 4.). 

  • 9. 5. 2024

    Prezentace 1. verze 2. příspěvků 



    • Vkládejte sem nejpozději do 7. 5. 2024! Vzájemně prosím před seminářem zde komentujte!

  • 16. 5. 2024

    Finální  verze 1. příspěvků

    Finální verze 2. příspěvků

    Závěrečná diskuse, zpětná vazba, vlastní náměty, zkušenosti, doporučení pro seminář