Úkol 1 - Klasifikace věcí

Number of replies: 16

Cílem tohoto úkolu je, abyste si na konkrétním případu připomněli, jak probíhá organizace fyzických věcí v každodenní praxi (tj. v Popperově "světě 1").

Tento úkol je zadán formou veřejného fóra, to znamená, že váš odevzdaný úkol (včetně mého hodnocení) bude viditelný i pro vaše kolegy, kteří jsou přihlášeni do tohoto kurzu. Vaše řešení zapište do odpovědního okénka, které se objeví po stisku tlačítka "Odpovědět". Za splnění úkolu můžete dostat až 5 bodů do průběžného hodnocení.

Termín pro odevzdání úkolu je do 1. 3. 2024 18:00.

Zjistěte, do jakých kategorií je uspořádáno zboží v "kamenném" obchodě, kam chodíte nakupovat potraviny.

V odpovědi uveďte:

1) Název a adresu obchodu.

2) Názvy zjištěných tříd/kategorií.

3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?

4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění - například proč jsou salámy vedle sýrů, proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky, proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky), proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?

Tip:

Doporučuji vám připravit si odpověď v Poznámkovém bloku (nikoli ve Wordu:-)) a vložit ji do odpovědi jako čistý text.

In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Miloš Pop -
1) Název a adresa obchodu - Penny market, Hlubyňská 805, Březnice

2) Názvy zjištěných tříd/kategorií - Zelenina, Ovoce, Pečivo, Nápoje - nealko, Nápoje - alko, Cukrovinky, Mléčné výrobky, Masné výrobky, Mražené výrobky, Drogerie, u pokladny Baterie a drobné Cukrovinky (žvýkačky a čokotyčinky)

3) Vyskytly se nějaké případy duplicity?
Ano, cukrovinky a akční zboží (sezónní)

4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění?
Uspořádání kategorií v obchodě je lineární, navazuje na sebe a má podporovat nákup (nákupní seznam mám seřazený již podle toho). Vše doplňuje Penny rádio, které vedle očí ponouká k nákupu i sluch.

a) Proč jsou salámy vedle sýrů?
- tyto kategorie jsou chlazené výrobky a doplňují se jak ke snídani, tak ke svačině.

b) Proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky?
- v této prodejně jsou vedle sebe jelikož mají stejnou formu balení. Tyto produkty se doplňují ještě spolu s pistáciemi. Doplněk výživy nebo pro návštěvy. Jiné umístění může být v závislosti na formě balení daných ořechů.

c) Proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky),
- stejný výrobek, který má různé skladovací nároky, dobu trvanlivosti a jiný způsob přípravy i konzumace.

d) Proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?
- je to nákup na poslední chvíli tzv. z nudy a ve frontě před pokladnou. A ještě doplněný před pokladnou hezký plyšáček pro děti.

Celkově marketing podložený výzkumem a praxí.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Dominika Grofová -
1) Albert, Václavské nám. 21/831, 110 00 Nové Město
2) zelenina a ovoce, bio produkty, hotové jídla, mléčné/masné výrobky, oříšky, konzervy, těstoviny, luštěniny, sladkosti, pomazánky, pití (alkoholické/nealkoholické), obiloviny, čistící prostředky, pečivo, u samoobslužných pokladen se nacházejí parazitní stojany s Birellem a deky z bavlny
3) žvýkačky a různé čokoládové tyčinky u všech pokladen, šumivá vína se mimo alkoholu nacházela na blízkém regále s masem
4) celá zeď jedné části je tvořena velkým chladícím prostorem, tedy všechny produkty na sebe navazují, prvně jsou hotová jídla, poté mléčné produkty které se dají využít s masnými, jelikož je to klasická kombinace, na konci je také menší mrazák s rybami - tedy maso pohromadě. Jediná část která se mi zdá zvláštní je pečivo, které se nachází úplně na konci, u pokladen, ale důvodem je nejspíš nevhodný tvar plochy, neboť obchod je v podchodu, jako když jdete do metra, naproti pečivu jsou poté různé křupky a čaje k snídani.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Natalia Hronovská -

1) Název a adresu obchodu.

LIDL, Seifertova 2919/12a, Praha 3


2)Názvy zjištěných tříd/kategorií

-bio produkty, ovce a zelenina, káva a čaje, cereálie a balené pečivo, masné produkty, pečivo, mléčné produkty, sladkosti, těstoviny a omáčky, koření, speciální akční zboží, mléčné produkty, mražené zboží, nápoje (alko/nealko), drogerie


3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?

-zboží ze speciální akce, sladkosti (v normálním regálu a u pokladny) 


4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění - například proč jsou salámy vedle sýrů, proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky, proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky), proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?

-Produkty mohou být seřazeny prakticky, tak aby pro člověka byl nákup jednodušší. Když jde člověk pro šunku, je pravděpodobné, že koupí i sýr (tím pádem jsou v obchodě blízko sebe). Další důvod je marketing, protože kategorie v obchodu jsou tak, aby člověk musel projít celý obchod než dojde k určitému produktu. Pokud řešíme fazolové lusky, fazole a mražené fazole, tak důvodem proč nejsou na jednom místě (v jednom regálu) mohou být požadavky na skladování, povaha potravin a zachování čerstvosti. Zboží u pokladen bývá z důvodu impulzivního nákupu (kdy člověk spontánně vezme nějaké zboží, které vlastně nepotřebuje, ale vezme si ho, když třeba čeká ve frontě). Člověk když čeká, tak má na něco chuť, proto tam bývají sladkosti a žvýkačky. Podle mě když jde člověk do obchodu, tak se často stane, že na baterie zapomene, tak je může vzít u pokladny. Taky když je člověk vidí u pokladny, tak je vezme taky, protože si řekne, že se mu budou hodit.

In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Viacheslav Novikov -

1. Název a adresa: 

“Tesco Expres - Anděl”, Nádražní 344/23, 150 00 Praha 5-Smíchov

2. Kategorie nabízeného zboží:

V Tesco na Smíchově můžeme najít bohatý výběr, který zahrnuje čerstvé ovoce a zeleninu, pečivo s vůní pravého chleba, širokou škálu masných lahůdek, kompletní sortiment mléčných produktů a sýrů, zmrzlé poklady ve formě mražených potravin, lákavé moře nápojů od čajů po kávu až po rozmanité alkoholické speciality, a také sladké dobrotárny plné cukroví. Nechybí ani koutek s konzervovanými poklady, širokou nabídkou drogerie a úklidových prostředků pro každodenní péči o domov. Všechny tyto produkty jsou snadno dostupné!

3. Případy duplicity:

Ano, některé produkty jsou umístěny na více místech: Akční produkty jsou k dostání jak ve speciálních stáncích, tak ve standardních regálech, sladkosti lze umístit na pokladnách a v samostatné sekci pro sladkosti.

4. Důvody členění:

Umístění zboží v prodejnách je založeno na principech zaměřených na zvýšení prodeje. Například salám je často umístěn vedle sýrů, protože tyto produkty se často jedí společně v sendvičích nebo na předkrmových deskách.  

Separace pomáhá zákazníkům rychle najít správný produkt v příslušné sekci, takže vlašské ořechy a arašídy lze oddělit, protože arašídy jsou obvykle považovány za svačinu, zatímco vlašské ořechy se používají před přípravou jakýchkoli pokrmů. Totéž lze říci o fazolích: Fazolové lusky jsou čerstvý produkt a měly by být se zeleninou a mražené fazole jsou polotovar a měly by být v kategorii mražené. 

Kupující má často tendenci brát si drobnosti, jako jsou baterie a žvýkačky, protože ve srovnání s košíkem produktů, který si pro sebe nasbíral, se tyto drobnosti zdají stát za nic a kupující si neuvědomuje ztrátu peněz.

In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Kateryna Batsula -
1) Tesco, Nuselská 1418/51, 140 00 Praha 4

2) Ovoce a zelenina, Mléčné výrobky, Mražené potraviny, Maso a uzeniny, Pečivo, Sladkosti a snacky, Nápoje, Chemické výrobky a úklidové prostředky.

3) Ano, akční zboží a některé druhy mléčných výrobků.

4) Důvodem pro určité členění může být strategie prodeje a marketingu. Většinou jsou produkty umístěny tak, aby co nejvíce usnadnily nákup pro zákazníka a podpořily prodej.

Například, salámy a sýry jsou často konzumovány společně jako součást sýrových talířů, sendvičů, pizzy a dalších pokrmů. Také usnadňuje zákazníkům hledání příslušných surovin při přípravě jídla nebo plánování nákupu.
Zatímco vlašské ořechy a buráky mohou být podobnými produkty, zákazníci je často nekupují společně. Buráky jsou často považovány za svačinu nebo slané občerstvení, zatímco vlašské ořechy jsou spíše vnímány jako surovina pro vaření, pečení nebo jako součást směsí na dezerty.
Fazole a fazolové lusky jsou různé formy téhož produktu, ale mají odlišné vlastnosti a použití. Fazole jsou často v konzervách nebo sušené, zatímco fazolové lusky mohou být čerstvé, mražené nebo konzervované.
Žvýkačky jsou často považovány za impulzivní nákup, stejně jako baterie. Umístění těchto produktů spolu může zvýšit pravděpodobnost, že zákazníci si při nakupování žvýkaček všimnou také baterií a rozhodnou se je koupit.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Michaela Čermáková -
1) Pro řešení tohoto úkolu jsem navštívila supermarket Albert, který se nachází na adrese: nám. Osvoboditelů 1372, 153 00 Praha 5.

2) Názvy zjištěných tříd/kategorií.
Ovoce a zelenina
Mléčné výrobky 2x - Tekuté, v podobě mléka jsou v přední části obchodu
- Tuhé, v podobě sýrů jsou v zadní části vedle uzenin
Vegan, Bio a Bezlaktózové výrobky
Maso a pultový prodej uzenin
Potraviny suché a konzervované
Nápoje
Dětské potraviny a sladkosti
Domácnost
Pečivo
Sladkosti
Mražené potraviny
Alkohol

3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?

Ano, nejčastěji zboží, které je v akci se vyskytuje ve více regálech v různých částech obchodu.

Dále se vyskytují na více místech obchodu čokoládové tyčinky a menší sladkosti.

4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění - například proč jsou salámy vedle sýrů, proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky, proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky), proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?

a) Některé produkty jsou umístěny vedle sebe kvůli společnému použití nebo častému spojení v myšlení zákazníků (např. káva a cukr, sýr a salámy). Cílem je zvýšit prodejnost.

b) Dá se předpokládat, že buráky a vlašské ořechy jsou od sebe odděleny, protože buráky většina zákazníků vnímá spíše jako večerní pochutinu k televizi, jako třeba brambůrky. Vlašské ořechy takto vnímány nejsou a proto je nalezneme mezi ostatními druhy ořechů a kandovaným ovocem.

c) Druhy fazolí jsou různě rozmístěny po obchodě, protože jsou kategorizovány podle nároků na skladování. Kdyby se to takto nedělalo, obchody by musely být obrovské.

d) Důvodem je marketingové strategie. Některé produkty mohou být umístěny společně kvůli podněcování impulzivních nákupů (např. baterie vedle žvýkaček).
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Nikol Hanzlíčková -
1. Tesco, Radlická 1, Praha 5
2. Ovoce a zelenina, Pečivo, Maso a uzeniny, Mléčné výrobky a sýry, Mražené výrobky, Sladkosti, Bio potraviny, Trvanlivé potraviny, Nápoje (alkoholické,nealkoholické), Káva a čaj, Drogerie, Oblečení, Zahrada, Knihy, Papírnictví, Dárkové předměty, Domácnost
3. Ano, například různé druhy sladkostí, které se vyskují ve svém regálu a u všech pokladen. Maso, uzeniny a sýry si můžeme zakoupit u obslužných pultech, zároveň je najdeme v samostatných regálech.
4. Produkty jsou řazeny systematicky za sebou tak, aby nakupující na nic nezapomněl. Když jdeme koupit šunku, často zároveň vezmeme i sýr (například na přípravu sendviču). Proto jsou v obchodě tyto dvě kategorie (uzeniny, sýry) umístěny vedle sebe. Jak na pultech tak v regálech. Mléčné výrobky jsou hned u těchto kategorií, protože se vše skladuje v chladících regálech. Jiné zboží než potraviny (věci do domáctnosti, knihy, dárkové předměty) jsou umístěny v zadní části obchodu, nejdále od vchodu. Tyto věci člověk nenakupuje běžně pokaždé, nemusí být tak hned vpředu. Velký vliv v obchodech má také marketing, kdy často musíme projít všechny kategorie. V tomto obchodě to není potřeba, je zde hlavní ulička mezi kategoriemi, ale také u pokladen. Pokud jdeme pro jednu specifickou věc a víme, kde ji hledat, nemusíme tak procházet přes celý obchod, abychom se pak dostali k pokladnám. U pokladen se nachází různé sladkosti, žvýkačky, baterie, spousty časopisů nebo třeba dárkové karty. Nachází se i u samoobslužných pokladen, kdy si můžete na poslední chvíli něco přihodit k nákupu. Vystavené zboží nás láká, když čekáme ve frontě u pokladen.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Valentýna Štěpánová -

1) Název a adresu obchodu.

ALBERT - Střelničná 1660, 182 00 Praha 8-Kobylisy


2) Názvy zjištěných tříd/kategorií.

Cedulí označených tříd jsem zde našla jen několik, v podstatě pouze nad regály u stěn a v případě některého alkoholu i v prostoru. Jednalo se o následující: Ovoce a zelenina (v ní ještě podtřída Fresh bar), Poznejte chutě celého světa, Vína, Sekty, Jogurty, Zdravě s Albertem, Sýry, Lahůdky, Uzeniny, Pečivo, Lahůdky (Právě nakrájeno – pult), Grill, Tchibo.

  • Ovoce a zelenina + Fresh bar: čerstvé ovoce a zelenina + balené hotové saláty, sendviče
  • Poznejte chutě celého světa: převážně výrobky typické pro asijskou nebo mexickou kuchyni, míchá dohromady rýži, vietnamské nudle, koření, omáčky, tortilly, plechovky aj.
  • Vína, Sekty: mluví za sebe, ve stejném regálu
  • Jogurty: bílé, ochucené
  • Zdravě s Albertem: převážně "bio" produkty a luštěniny
  • Sýry, Lahůdky, Uzeniny: v jednom regálu, chlazené balené produkty, lahůdky např. pomazánky
  • Pečivo: sladké a slané rozdělené do jiných regálů, podsekce Čerstvě napečeno, v samostatném regálu různé druhy chleba, balené záviny, polotovary, medovníky
  • Lahůdky (Právě nakrájeno): pomazánky, sýry, ryby, uzeniny, párky, šunka, salám, olivy
  • Grill: grilovaná kuřata v plastu a nejspíše i jiné maso
  • Tchibo: pouze produkty značky Tchibo

V ostatních, nepojmenovaných regálech, ale také bylo možno zahlédnout nějaký vzorec dělení. Byly jimi tyto regály (u některých vypsány jen jejich nejpočetnější nebo pro náš účel nejzajímavější části):

  • Užší výběr koření, čínské polévky, omáčky, dochucovadla, bujony
  • Mražené maso (různé druhy)
  • Těstoviny, rybí konzervy
  • Marmelády, Nutella, další (sladké) mazání na pečivo
  • Mražené sushi a ryby, maso v akci
  • Mražené těstoviny, chlebíčky, nad tím další víno
  • Konzervy se zeleninou/ovocem, oříšky
  • Sody, energy drinky v plechovkách
  • Džusy, šťávy/sirupy, dochucované oříšky (v čokoládě…), dobroty na „párty“ (slané tyčinky…), brambůrky
  • Čokoládové tyčinky, placaté a tabulkové čokolády, bonboniéry, dárková balení, žvýkačky, bonbóny
  • Sušenkové tyčinky, polomáčené sušenky, kávové sušenky, perníkové koření, menší výběr brambůrků, menší výběr čajů
  • Minerálky, balené vody, plechovky se sladkými nápoji, nealkoholické pivo, chlazené pivo
  • Plechovky alkoholického piva, lahvová piva
  • Zubní hygiena, deodoranty, šampony, plenky, čaje pro kojící matky, přesnídávky pro děti
  • Hygiena, prací potřeby, tablety do myčky, malá sekce s ponožkami
  • Toaletní papíry, kapesníky, domácí potřeby, některé kuchyňské nástroje (pečicí papír)
  • Sekce pro domácí mazlíčky, velký výběr koření, luštěniny, rýže, kaše, pečicí směsi, pudink, kypřicí prášky, bio cukr, cukr, mouka, oleje, šlehačka, mléčné dobroty na mlsání (Pikao aj.), mléko, velký výběr čajů
  • Káva, proteinové tyčinky, müsli, lupínky, kukuřičné placky a tyčinky
  • Mražené produkty, zelenina, zmrzlina

 

3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?

V chodbičkách mezi regály se objevovaly mini regály s věcmi v akci nebo se sezónními produkty (např. velikonoční čokolády). U pokladen drobnější zboží, např. žvýkačky, bonbóny, sušenky.

 

4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění.

Dle mého názoru tvůrce třídění v obchodech kromě co nejsnadnější a nejpřívětivější nalezitelnosti zboží zajímá z velké části i to, jak dosáhnout co největší tržby a jak tedy třídění produktů k tomuto účelu co nejefektivněji využít. Celkové uspořádání regálů proto dbá na oba tyto aspekty.

  • Aby bylo uspořádání přívětivé pro zákazníky: nejvýraznější a nejblíže „po cestě“ je to, co nejčastěji hledají, podobné věci se řadí blízko u sebe (různé druhy luštěnin…), od co nejpodobnějšího (v regálech nejblíže u sebe) po blízce související – méně, ale stále nějak související – dále volným přechodem do nesouvisejících věcí, které pokračují do množiny, která si je opět něčím co nejvíce podobná. Faktor hraje i to, že dnes už jsme zvyklí v obchodech nacházet konkrétní kategorie blízko u sebe, což vede k určité předvídatelnosti a očekávání, obchody si toho všímají a reagují
  • Aby uspořádání vedlo k vyšším tržbám: patří do toho spokojenost zákazníků, takže zároveň i vše vypsané výše, ale také určité předvídání obchodu, na jakých místech by potenciálně zákazník mohl chtít po čem sáhnout, jemné „podstrkování“ zboží, manipulace (nejvíce je to vidět na regálech u pokladen – obchod využívá toho, že zákazník čeká ve frontě a dívá se okolo s žádným dalším konkrétním požadavkem, regály s drobnými věcmi mají upoutat jeho uvolněnou pozornost, jako by říkaly „ještě si můžeš vzít to jedno balení bonbonů za 20 Kč, to už je jedno / můžeš na to mít chuť“)

In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Viktorie Kateřina Fojtíková -
1. Název a adresu obchodu: Supermarket Albert, Gercenova 980/14, 102 00 Praha 15-Hostivař

2. Názvy zjištěných tříd/kategorií: Maso, Mlékárenské výrobky, Tržnice-ovoce, zelenina+Zdravě, Potraviny na pečení, Oříšky+Cizí kuchyně, Těstoviny, rýže+Zavařeniny, Sýry, Uzeniny, Krmení pro zvířata, Drogerie, Omáčky, Instatní jídla, Nápoje, Brambůrky, koření, Kávy, Čaje, Alkoholické nápoje, Lupínky, Čokoláda, Pečivo, Mléko, Cukroviny, Mražené výrobky, Zmrzliny, Tvrdý alkohol+ cigarety

3. Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?: ano, například zboží, které je ve slevě se nacházelo jak na místě, kam patří (např. Maso) a také se nacházelo v sekci zlevněného zboží. Také malé zboží jako baterky, žvýkačky, doplňky stravy, oříšky se nacházeli u pokladny, ale také v jiných regálech.

4. Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění - například proč jsou salámy vedle sýrů, proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky, proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky), proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?: Já si osobně myslím, že tento obchod je řazen tak nějak postupně podle toho v jakém pořadí normálně člověk nakupuje, takže mléčné výrobky, pak sýry a po sýrech hned uzeniny. Zrovna v tomto Albertu bylo pečivo až na druhé straně obchodu, dle mého názoru je to protože, když už jdeme do obchodu, tak skoro pokaždé kupujeme pečivo a abychom se k pečivu dostali, tak musíme projít celý obchod čímž se zvýší šance, že si všimneme něčeho, co nám doma může chybět, ale nenapadlo nás to. Také si myslím, že produkty mohou být seřazeny i podle toho v jaké kombinaci se kupují, takže například alkohol bude vedle pochutin a brambůrek, protože se kupují společně. To samé se týká oříšků, normální oříšky bez jakékoli příchutě (např. Na pečení) budou mít svůj regál, ale oříšky ochucené najdeme u brambůrek. Co se týče baterek a žvýkaček, tak ty většinou najdeme na konci u pokladen a to protože je to v rámci možností malé zboží, které je těžko dohledatelné v regálech a snadno se zapomene.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Monika Čolláková -
1) Názov a adresa obchodu.
BILLA, Na Petřinách 1945/55, 160 00 Praha 6-Břevnov.

2) Názvy zistených tried/kategórií.
ovocie a zelenina, bio produkty, mäsové produkty, korenia a kondimenty, pečivo, lahôdky, cereálie, káva a čaj, konzervy, cestoviny, instantné jedlá, alkoholické nápoje, nealkoholické nápoje, produkty na varenie a pečenie (napr. cukor, múka, ryža, olej), mliečne produkty, mrazené výrobky, pochutiny a sladkosti, drogéria, produkty pre zvieratá, produkty pre deti, noviny a časopisy

3) Prípady duplicity.
Akciový tovar (napríklad mlieko v zľave hneď pri dverách obchodu a zároveň vzadu pri mliečnych produktoch), tie isté sladkosti pri pokladni a tiež v svojej samostatnej sekcii, niektoré značky kávy vystavené v samostatných menších regáloch ďalej od sekcie káv a čajov.

4) Dôvody členenia.
Tovar v obchode je podľa mňa zoradený podľa toho, aké kombinácie potravín sa obvykle nakupujú a konzumujú spoločne a zároveň tak, aby si toho zákazník všimol pri nákupe čo najviac a mohol tak toho čo najviac kúpiť. V tomto obchode napríklad nájdeme pri čajoch medy, sekcia cestovín naväzuje na sekciu sáčkových omáčok a regál s alkoholickými nápojmi je hneď oproti regálu so slanými drobnosťami - všetky tieto dvojice typov produktov sa dopĺňajú, ak si kúpime jeden, je pravdepodobné, že budeme chcieť alebo potrebovať aj druhý. V niektorých prípadoch plní usporiadanie aj istú praktickú funkciu - dbá sa na správne skladovanie potravín a chladené produkty teda nemôžu byť rozhádzané po celom obchode, musia byť pri stene v chladiacich boxoch, kvôli čomu pri sebe v tejto sekcii niekedy nájdeme aj potraviny, medzi ktorými nie je až tak silná asociácia. Zároveň sa však členenie samozrejme riadi marketingom a než sa dostaneme k produktom, pre ktoré sme do obchodu skutočne prišli, musíme prejsť popri viacerých regáloch so zlacneným tovarom. V zóne pokladne navyše nájdeme sladkosti, ktoré nás majú nalákať kým čakáme vo fronte alebo platíme za nákup.

Prečo sú salámy vedľa syrov? Oba produkty sú chladené a môžu sa konzumovať spolu, napríklad v sendvičoch.

Prečo nie sú vlašské orechy tam, kde sú buráky? Málokedy ich kupujeme spolu a majú rôzne využitie. Buráky sa považujú skôr za slanú pochutinu, ktorá sa konzumuje sama o sebe ako občerstvenie, zatiaľ čo vlašské orechy sa skôr používajú ako surovina pri príprave dezertov.

Prečo sú inde fazuľové lusky a inde fazule (a ešte inde mrazené fazuľové lusky)? Pretože sa skladujú rôznymi spôsobmi. Mrazené fazuľové lusky nemôžu byť s ostatnými druhmi fazulí, pretože musia byť v chladiacom boxe. Čerstvé fazuľové lusky sa zas od fazulí v konzerve líšia balením a minimálnou dobou spotreby.

Prečo sú baterky na jednom regáli so žuvačkami? Oboje sú drobnosti, ktoré by si zákazník ťažko všimol inde. Navyše sa oboje často nakupujú impulzívne - žuvačky sú príjemné občerstvenie, zatiaľ čo baterky sa vždy hodia do zásoby.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Tereza Pefková -
1) Název a adresu obchodu.

Penny Market, Vítězná 118, 262 14 Kladno 4


2)Názvy zjištěných tříd/kategorií

alkoholické nápoje, cereálie, chlazené potraviny, čaje, dochucovadla, drogerie, hygienické potřeby, instantní jídla, káva, konzervy,kompoty, koření, léky, mražená zelenina, mražené maso, mléčné výrobky, nealkoholické nápoje, oblečení, ovoce a zelenina, pečivo, prací prášky, sladkosti, speciální výživa, sýry, těstoviny, rýže, tiskoviny, uzeniny, zmrzlina, masa a drůbež, ryby a mořské plody, polotovary, dětská výživa, hotová jídla, instantní polévky, dresinky a omáčky, pečivo


3) Vyskytly se nějaké případy duplicity, multiplicity

sladkosti a akční zboží
multiplicitní: alkohol - nachází se na třech různých místech, zvlášť je pivo, víno a tvrdý alkohol.


4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění.

Uzeniny, sýry a chlazené potraviny jsou na stejném místě kvůli skladovacím podmínkám potravin. Stejně tak jsou u sebe mražené potraviny. Myslím, že rozložení jednotlivých kategorií se řídí hlavně cílem, aby zákazník musel projít celý obchod a případně si vzpomněl, že potřebuje nakoupit i věci, pro které cíleně nešel. Ze stejného důvodu se u pokladny nachází sladkosti, žvýkačky a jiné drobnosti, které si zákazník při čekání ve frontě prohlíží a "zjišťuje", že si je také potřebuje koupit. V obchodě mi chybí označení jednotlivých sekcí, které by pomohlo s přehledností. Zároveň by novým zákazníkům pomohlo s orientací a zabránilo tak opakovanému procházení obchodu. Z části před pokladnami se nelze vrátit zpět na začátek obchodu, což také považuji za velkou nevýhodu.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Eliška Humpolcová -
1) Název a adresa obchodu
Albert, Praha 13, Stodůlky, Prusíkova

2) Názvy zjištěných tříd/kategorií
zelenina + ovoce
vegetariánské + veganské produkty
ořechy
masné výrobky
mléčné výrobky
mražené potraviny
sladkosti
chipsy
müsli
pečivo
omáčky
těstoviny
rýže
konzervy
koření
na pečení
nápoje (alkoholické, nealkoholické)
káva + čaje
potřeby do domácnosti
drogerie

3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?
Ano, převážně u akčního zboží. Akční zboží se nachází jak na bocích velkých regálů, tak i na svých standardních místech. U pokladny zase nalezneme sladkosti, které se vyskytují i v regálu.

4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění - například proč jsou salámy vedle sýrů, proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky, proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky), proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?
Obchod je stavěn tak, aby ho člověk musel celý projít. Cestou si pak vezme spoustu věcí, které vlastně ani nepotřebuje. Proto se ty nejběžnější potraviny vyskytují vzadu. V mém obchodě to je pečivo a pult se šunkou, salámem a sýrem. Tyto potraviny můžeme nalézt pohromadě, protože často společně kupujeme a konzumujeme šunku a sýr s krajícem chleba.
Jak již vyplývá z předchozího odstavce, produkty, které konzumujeme společně, nalezneme pohromadě. Proto se buráky a solené arašídy nachází u chipsů, zatímco vlašské ořechy, které se používají převážně na pečení, nalezneme v samostatném regále.
Fazole a fazolové lusky se zase jinak skladují. V regále nebudeme mít najednou místo na mrazák, protože to by bylo dost chaotické.
Když stojíme ve frontě u pokladny, častokrát se hodně nudíme. Proto se díváme, co tam mají ještě za zboží. Když vidíme žvýkačku nebo čokoládu, rozhodneme se, že si dáme rychlou svačinku. Nebo se nám může stát, že jsme na něco zapomněli. Většinou na něco malého jako baterky nebo sirky.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Michaela Řepová -
1) Název a adresa obchodu: Delmart nám. Republiky 1078/1, 11000 Praha 1 - Nové Město

2) Názvy zjištěných tříd/kategorií: sezónní potraviny, ovoce a zelenina, sladkosti, uzeniny, mléčné výrobky, hotová jídla, maso, asijské potraviny, dochucovadla, těstoviny, rýže, koření, konzervy, cereálie, ingredience na pečení, sladké pomazánky, čaje, káva, oříšky a sušené plody, alkoholické nápoje, nealkoholické nápoje, slané pochutiny, pečivo

3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?
Obchod je spíše malý, takže jsem zaznamenala jen oříšky a brambůrky na dvou místech, s tím rozdílem, že u pokladen byly v menším balení.

4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění - například proč jsou salámy vedle sýrů, proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky, proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky), proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?
Řekla bych, že tento konkrétní obchod byl členěn logicky a potraviny, které byly umístěny u sebe spolu nějak souvisely primárně stejnou kategorií, následně pak použitím při stejné příležitosti nebo stejným skladováním. Salámy a sýry se často používají dohromady, proto je pro zákazníka praktické najít je u sebe, v tomto obchodě byly například i společně v jedno balení. Vlašské ořechy a buráky byly v oddělení ořechů a sušených plodů. Dále byly také u pokladen v menším belení spolu s brambůrky a musli tyčinkami, pravděpodobně za účelem malé svačiny na cestu. Fazolové lusky, fazole a mražené fazolové lusky mají různé nároky na skladování, takže nejsou na stejném místě. Baterie a žvýkačky bývají u pokladen, pravděpodobně protože jsou drobné, takže tam lépe vyniknou a zákazník si jich spíš všimne a následně koupí i když je nutně nepotřebuje.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Jakub Glaser -
1. Albert, Palladium, Náměstí Republiky 1078/1, Petrská čtvrť, 110 00 Praha 1
2. Ovoce a zelenina; chlazené potraviny(předpřipravená jídla, zelenina co potřebuje chlad); veganské potraviny; Mléčné výrobky; uzeniny; zdravé potraviny; čaj, káva, kakao; cukrovinky; slané pochutiny; cereálie; sypké potraviny(mouka, cukr, sůl, čočka, rýže atd.); mražené potraviny; trvanlivé mléko; Drogerie; těstoviny (suché); Omáčky a konzervy; Alkoholické nápoje; Nealkoholické nápoje; pečivo; tapas; čerstvé těstoviny; ořechy; maso; kasové produkty(žvýkačky, tabák, baterie, drobné cukrovinky; tvrdý alkohol
3. Ano, vyskytli se především u zlevněného zboží a u drobných cukrovinek, které lze najít jak na kase, tak v sekci cukrovinky. Myslím si, že ve větších obchodech tzv. hypermarketech se nachází multiplicit podstatně více, protože je pro ně prostor.
4.
a) salámy-sýry; Tyto produkty se nacházejí vedle sebe v zásadě kvůli tomu, že se běžně konzumují společně.
b) fazole-lusky; Tyto potraviny se vedle sebe nevyskytují z důvodu jiného druhu uchovávání, zatímco fazolové lusky se běžně prodávají mražené, fazole se prodávají buď v suché podobě, nebo konzervované.
c) vlašské ořechy-buráky; Zde dochází k paradoxu při kterém se v mém konkrétním obchodě nacházejí jak mezi ořechy tak ve slaných pochutinách, či dokonce mezi zeleninou. Buráky jsou totiž různě vnímány zákazníky. Mezi zeleninou lze najít buráky neloupané, v sekci pochutiny solené a mezi ořechy jsou buráky nesolené. (Zajímavým faktem je, že přes obecné vnímání, buráky nejsou ve skutečnosti ořechy, ale luštěniny.)
d) baterie V mém konkrétním případě se dá říct, že jinde v krámu se nenachází regál, kam by se baterie hodily, ale obecně se dá říct, že všechny produkty v kategorii "kasa" jsou produkty pro tak zvaný nákup na poslední chvíli, to jest že si je zákazník vybere během případného čekání na kase, či je zahlédne během markování na samoobslužné kase. V této sekci se většinou nenacházejí produkty dražší 100 korun (s výjimkou tabáku). 
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Lucie Fílová -
1) K-Food V Celnici 1031/4
2) Názvy zjištěných tříd/kategorií.
čaje
doplňky
rýže
polévky a nudle
koření a bujony
marinády a omáčky
konzervy
Péče o pleť
koření a mouky
nudle
zázvor
řasy
cukrovinky
příslušenství
nádobí
omáčky
mražené
alkohol

3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?

koření na 3 místech
nudle a omáčky duplicita
produkty v akci na jiném místě než ty co v akci nejsou (stejný typ)

4) Členění je podle mě zdůvodněno delší dobou nákupu, ale i z praktického, jelikož instantní nudle jsou hned u vchodu skoro vedle kasy, stejně jako alkohol a zboží v akci. Prodlužuje dobu nákupu/ času stráveného v obchodě (i když tento obchod je zrovna celkem malý) pro kompletní obchůzku a prozkoumání sortimentu.
In reply to First post

Re: Úkol 1 - Klasifikace věcí

by Ondřej Mrázek -
1) Název a adresu obchodu
BILLA
Letenské náměstí 38/7, 17000 Praha 7 - Holešovice
2) Názvy zjištěných tříd/kategorií.
ovoce a zelenina, pečivo, maso, uzeniny, sýry, mléko a ostatní mléčné výrobky, prefabrikované pomazánky/saláty, trvalivé zboží (konzervy a spol.), instantní jídla, suché suroviny (těstoviny rýže a mouka), koření dochucovadla a bujóny, drogerie, balená voda, nealkoholické nápoje, alkoholické nápoje, mražené zboží
3) Vyskytly se nějaké případy duplicity (eventuálně multiplicity), tj. umístění stejných produktů na více různých míst?
V případech, kdy kategorie zboží obsahovaly jak produkty, které je třeba držet v chladu, tak ty které je třeba držet v pokokové teplotě.
Několik produktů bylo vystaveno také u pokladen, za účelem toho, aby je zákazník na poslední chvíli přikoupil
Některé uzeniny, a prefabrikované pomazánky/saláty, byly jak zabalené v regálech, tak baleny u pultu obsluhou
4) Zkuste zformulovat, jaký důvod má vámi zpozorované členění - například proč jsou salámy vedle sýrů, proč nejsou vlašské ořechy tam, kde jsou buráky, proč jsou jinde fazolové lusky a jinde fazole (a ještě jinde mražené fazolové lusky), proč jsou baterie na jednom regále se žvýkačkami?
Členění umístěním, produkty ve slevě označeny
Všechny chlazené "regály" byly na severní straně obchodu nejspíše kvůli snažší elektroinstalaci
Kategorie řazeny podle podobnosti např. u chlazených výrobků Maso bylo vedle uzenin, uzeniny (zvláště šunky) vedle sýrů a sýry přecházely v ostatní mléčné výrobky.