Úkol à la Pipi Dlouhá punčocha
Pipi najde spunka
Motivačním textem je kapitola z knihy A. Lingrenové: Pipi dlouhá punčocha. Pravděpodobně už je to velmi dlouho, kdy jste tuto knihu četli. Vraťte se k ní nyní uvedenou ukázkou a při čtení sledujte, jakým způsobem Pipi pozoruje jazyk, jakou má schopnost metajazykového uvažování o slovech a jejich komplexní jazykové utvářenosti, ale také o sémiotickém aktu. Ačkoliv je kapitola určená dětem, doufám, že pro nás bude v mnohém inspirativní. Postřehy a poznámky zaznamenejte sem.
(Astrid Lindgrenová: Pipi Dlouhá punčocha. Albatros, Praha 1985, str. 202–209.) VIZ přiložený soubor Pipi najde spunka.doc
Pro jazykovou hru vám nabídnu dvě pojmenování skutečnosti, z nichž si vyberte to, které je vám sympatičtější.
První je slovo ŠMRKSLIČKY.
Druhé je ŠŤOPINKY ŠPIČURKATÝ.
Vaším úkolem je přemýšlet o aktu pojmenování a vymyslet si k danému označujícímu také označované a vysvětlit, co vás vedlo k tomuto přiřazení.
Vaše vysvětlení nemusí být nijak obsáhlé. Stačí několik řádek. Spíše se v tomto úkole snažte pozorovat sami sebe a to, jak na vás slova působila a jak jste postupovali.
O vašich textech budeme v semináři diskutovat.
- 11 March 2022, 5:20 PM