Úkol 6 - Analýza složených témat a pojmů
Při vypracování tohoto úkolu uplatněte následující postup:
1. Fasetová analýza
Rozhodněte, z jakých komponent jsou utvořeny následující složené pojmy. Postup: Nejprve rozložte každý složený pojem na jednoduché pojmy (např. "tělesná teplota" -> "tělo" + "teplota"). Poté každý jednoduchý pojem zařaďte do jedné z níže uvedených kategorií (např. "tělo" = věc, "teplota" = vlastnost).
Kategorie (budete-li potřebovat nějaké další kategorie, vytvořte si je):
věc (co - objekt, entita)
agent (kdo - subjekt, osoba/skupina osob)
proces (činnost, aktivita)
událost
materiál
vlastnost (jak*ý,á,é)
místo (kde)
čas (kdy)
Složené pojmy:
akvarel
automobil z roku 1953
bezpečnost staveb
bitva na Bílé hoře
bitvy v 18. století
blokáda Leningradu
bohemikum
heterogenní klasifikace
jahodový koláč
japonské automobily
jarní úklid
jezdec
kabelka z krokodýlí kůže
Kunratické jahody
lyžař
Mistrovství světa v ledním hokeji na Slovensku
nevlastní sourozenec
novostavba
operace mozku
origami (skládání papíru)
pěstování jahod
pěvecký sbor
počasí dnes
pražské jaro
rychlý automobil
sladké jahody
spisovatel
spolehlivost produktů
teplé nápoje
umění středověku
veselý výlet
vydavatel
výroba automobilu
zkouškové období letního semestru 2023/2024
2. "Závislostní" analýza
Proveďte analýzu níže uvedených složených pojmů z TDKIV, během níž uplatníte následující postup:
1. Určete významové jádro (term focus)
2. Určete rozlišující prvky (term difference)
3. Zformulujte termíny pro jednotlivé prvky
Příklad
alfanumerická notace |
|
významové jádro | rozlišující prvek |
notace | alfanumerický princip |
Složené pojmy:
abecedně systematický katalog
abecední řazení
adresní rozšiřování informací
aktivní meziknihovní výpůjční služba
analyticko-syntetický klasifikační systém
audiokazeta
automatická tvorba tezauru
bezplatný otevřený přístup
bibliografický formát
bibliografie třetího stupně
blok popisných údajů
částečný restaurátorský zásah
zlatá cesta otevřeného přístupu
3. Předmětová hesla
Proveďte obsahovou analýzu následujících složených témat dokumentů vyjádřených jejich názvy a její výsledky vyjádřete ve formátu předmětových hesel.
Stručná pravidla pro tvorbu předmětových hesel najdete v kapitole 6.2 studijní opory Lingvistické problémy obsahové analýzy. Obšírnější pravidla obsahuje norma ČSN 01 0188.
ČSN 01 0188. Tvorba předmětových hesel. Praha: Vydavatelství Úřadu pro dokumentaci a měření, 1983. 40 s. Alternativní přístup.
Analýza věkové, vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven ČR v roce 2017: výsledky průzkumu
Československé knihovnictví v letech 1939–1959: vybrané problémy historického vývoje
Jak vzniká Bibliographia medica Čechoslovaca - pracovní postupy, metody a nástroje
Online zpřístupnění vybraných digitalizovaných mapových sbírek v České republice
Spolupráce alternativních škol a knihoven při rozvoji digitální gramotnosti
Rozvoj informační gramotnosti předškolních dětí ve veřejných knihovnách – výsledky výzkumu