Osnova sekce

  • Zadání na 21. 3. 2024

    1) Přečtěte si článek Čeština je MEH z Respektu (přiložený soubor) a připravte si komentář.

    2) Doplňte kreativní úkol (šmrksličky, šťopinky špičurkatý) sem do Úkolu à la Pipi Dlouhá punčocha. Svůj výklad budete komentovat při semináři.

    3) Promýšlejte náměty pro 1. příspěvek a zapisujte si je!


     

    • Pipi najde spunka

      Motivačním textem je kapitola z knihy A. Lingrenové: Pipi dlouhá punčocha. Pravděpodobně už je to velmi dlouho, kdy jste tuto knihu četli. Vraťte se k ní nyní uvedenou ukázkou a při čtení sledujte, jakým způsobem Pipi pozoruje jazyk, jakou má schopnost metajazykového uvažování o slovech a jejich komplexní jazykové utvářenosti, ale také o sémiotickém aktu. Ačkoliv je kapitola určená dětem, doufám, že pro nás bude v mnohém inspirativní. Postřehy a poznámky zaznamenejte sem.

      (Astrid Lindgrenová: Pipi Dlouhá punčocha. Albatros, Praha 1985, str. 202–209.) VIZ přiložený soubor Pipi najde spunka.doc

      pipi.jpgpipi.jpg


      Kreativní úkol, který by vám měl ukázat, jak dokážete o jazyce přemýšlet a jak si s ním dokážete hrát. 

      Pro jazykovou hru vám nabídnu dvě pojmenování skutečnosti, z nichž si vyberte to, které je vám sympatičtější. 

      První je slovo ŠMRKSLIČKY

      Druhé je ŠŤOPINKY ŠPIČURKATÝ

      Vaším úkolem je přemýšlet o aktu pojmenování a vymyslet si k danému označujícímu také označované a vysvětlit, co vás vedlo k tomuto přiřazení. 

      Vaše vysvětlení nemusí být nijak obsáhlé. Stačí několik řádek. Spíše se v tomto úkole snažte pozorovat sami sebe a to, jak na vás slova působila a jak jste postupovali. 

      O vašich textech budeme v semináři diskutovat. 

    • Sem prosím vkládejte své náměty pro 1. příspěvek!