Osnova sekce

  • Mezigenerační dialogy

    Tématem akademického roku každoročně členové katedry sociologie volí jev, problém nebo pojem, který je ve veřejném prostoru neoprávněně nedostatečně přítomen, či který odráží důležité momentum doby, v níž žijeme. Takto vybrané téma v daném ak. roce cíleně zviditelňujeme v kursech zajišťovaných katedrou sociologie i v dalších katedrou spoluorganizovaných akcích (speciální přednášky, semináře katedry, workshopy, konference a pod.). V ak. roce 2022/23 bylo takovým tématem Solidarita, v roce 2023/24 Přátelství, pro ak. rok 2024/25 jsme vybrali téma Mezigenerační dialogy.

    Téma mezigeneračních dynamik a komunikace představuje tradiční sociologický fenomén, jehož výzkum prostupuje napříč specializovanými tematickými i výzkumnými oblastmi sdílené disciplíny. Generace jako kategorie sociologického uvažování představuje důležitou proměnnou kvantitativních výzkumů, stejně jako je stěžejním aspektem kritické reflexe v kvalitativním přístupu. Vstupuje do veřejných politik, promítá se do změn v oblasti kultury na materiální i symbolické úrovni, tak i do způsobu produkce, cirkulace a recepce mediálních obsahů. S komplexními společenskými změnami, jimž nyní čelíme – ať se již jedná o dlouhodobé dopady poslední ekonomické krize, klimatické krize, dynamik sociální a digitální exkluze, nebo o krize spojené s konkrétními migračními procesy a válečnými událostmi – se nezdá, že by pohled na konstrukci a prožívání těchto krizí z pohledu různých generací ztrácel na významu. Akcelerace společenských změn zvýznamňuje různé rejstříky paměťové socializace, digitální gramotnosti i mediálních a sociálních krajin, v nichž se různé generace nejen české společnosti pohybují. A v neposlední řadě se s mezigeneračními dialogy a střety setkáváme také na akademické půdě, a to zejména v roli pedagogů a pedagožek, kteří komunikují a usilují o dialogické a transparentní vzdělávání nových generací studentek a studentů. Sledujeme, jak se proměňuje tematický zájem studentstva, jakými optikami sledují vývoj české i mezinárodní společnosti, jakými způsoby se zasazují o analýzu společnosti, a v mnoha případech i o aktivní společenskou změnu, zatímco často reartikulují známé společenské kategorie kultury, identity, těla nebo zdraví. Zkoumání mezigeneračních dialogů a střetů tak může být přínosný kolektivní podnik pro obě strany vzdělávacího systému a zkušenost, z níž můžeme dlouhodobě čerpat.