Cílem tohoto cvičení je, abyste se prostřednictvím praktických úloh blíže seznámili se strukturou a funkcemi konkrétních systémů organizace znalostí. Věnujte pozornost i tomu, jakými nástroji řeší tyto systémy sémantické a lingvistické problémy (zejména problémy lexikální synonymie a homonymie a problémy složených témat). Po vyřešení úloh porovnejte uživatelskou zkušenost (user experience, UX) s jednotlivými systémy.


Předmětové hesláře

Podívejte se na předmětová hesla

a) Z produkce NK ČR

Hesla v katalogu

Předmětová hesla v bázi NKC - rejstříky Předmětová hesla (od r. 1995), Předmětová hesla (do r. 1994, inverze)

Hesláře - součást Databáze národních autorit NK ČR:

Soubor tematických autorit: https://autority.nkp.cz/vecne-autority/soubor-tematickych-autorit/

Soubor geografických autorit: https://autority.nkp.cz/vecne-autority/soubor-geografickych-autorit-1/

Soubor chronologických autorit: https://autority.nkp.cz/vecne-autority/soubor-chronologickych-autorit

Soubor formálních deskriptorů: https://autority.nkp.cz/vecne-autority/soubor-formalnich-deskriptoru-1/

Tip: dešťové srážky, šachy, umělá inteligence, školní knihovny, London

b) Z produkce Kongresové knihovny a OCLC

Hesla v katalogu

Předmětová hesla (LCSH) v katalogu Kongresové knihovny (např. https://lccn.loc.gov/2015012911): https://catalog.loc.gov, pole LC Subjects, nebo https://catalog.loc.gov/vwebv/searchBrowse, browse Subjects

Předmětová hesla (LCSH a FAST) v souborném katalogu WorldCat (např. https://search.worldcat.org/cs/title/927955805): https://search.worldcat.org/ - v režimu rozšířeného vyhledávání zadejte Předmět

Tip: Rain and rainfall, Chess, Artificial intelligence, School libraries, London

Hesláře

LCSH - Library of Congress Subject Headings. Dostupné z: https://id.loc.gov/authorities/subjects/

FAST – Faceted Application of Subject Terminology. Modifikace LCSH založená na fasetovém principu. Dostupné z: http://fast.oclc.org/searchfast/ (s propojením do souborného katalogu WorldCat). Návod k vyhledávání: http://fast.oclc.org/searchfast/searchFastHowto.pdf.


Klasifikační schémata

Podívejte se na metadatové schéma Schema.org

Dostupné z https://schema.org/docs/full.html. Tip: Podívejte se např. na třídu Book.

Deweyho desetinné třídění

1. vydání DDT:
DEWEY, Melvil. A classification and subject index for cataloguing and arranging the books and pamphlets of a library. Amherst, 1876. 42 s. Dostupné z: http://archive.org/details/classificationan00dewerich [cit. 2024-10-25]. Faksimile vydané v r. 1976 dostupné z: http://www.gutenberg.org/ebooks/12513 [cit. 2024-10-25].

20. vydání DDT:
DEWEY, Melvil, devised. Dewey decimal classification and relative index. Ed. By John Philipp COMAROMI, Julianne BEALL, Winton E. MATTHEWS, Jr., Gregory R. NEW. Ed. 20. Albany (N.Y.): Forest Press, 1989. 4 sv. ISBN 978-0-910608-37-4 (soubor).
Digitalizovaná verze dostupná z:
Volume 1 Introduction. Tables (úvod, tabulky pomocných znaků:
T1 tabulky standardního členění
T2 tabulky geografických oblastí
T3 tabulky literárních forem
T4 tabulky standardního členění jazyků
T5 tabulky etnik a národností
T6 tabulky jazyků
T7 tabulky skupin osob) http://archive.org/details/deweydecimalcla01dewe,
Volume 2 Schedules (Tabulky hlavních znaků, třídy 000-599) http://archive.org/details/deweydecimalcla02dewe
,
Volume 3 Schedules (Tabulky hlavních znaků, třídy 600-999) http://archive.org/details/deweydecimalcla03dewe,
Volume 4 Relative index. Manual (abecední rejstřík, návod) http://archive.org/details/deweydecimalcla04dewe [cit. 2024-10-25].

Doporučený postup vyhledávání ve 20. vydání DDT:

1. Najděte si termín a jeho třídník v relativním indexu (svazek 4 - zkuste např. termíny "Television" nebo "Databases").
2. Podívejte se na nalezenou třídu, její kontext a případné komentáře do hierarchického uspořádání ve svazku 2 nebo 3 s tabulkami hlavních znaků, na znaky uvedené písmenem T a jejich kontext se podívejte do svazku 1 s tabulkami pomocných znaků T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7.

DDC 23 Summaries:

1000 nejvyšších tříd z 23. vydání DDT se stručným návodem k použití, dostupné z: https://www.oclc.org/content/dam/oclc/dewey/ddc23-summaries.pdf [cit. 2024-10-25]

Příklady využití DDT k indexaci zdrojů:

Katalog Německé národní knihovny (pole "DDC-Notation", viz např. http://d-nb.info/1130164616)

Katalog Švédské národní knihovny ("Subject Headings - Classification", viz např. https://libris.kb.se/bib/20358001?tab2=subj)

Registr systémů organizace znalostí Bartoc (pole "Subject", viz např. https://bartoc.org/en/node/305)

Další informace o DDT najdete v kapitole 6 Deweyho desetinné třídění (DDT) studijní opory Systémy organizace znalostí.

 

Mezinárodní desetinné třídění

České MDT online je dostupné po přihlášení z http://www.udc-hub.com/

přihlášení pro členy akademické obce UK:

uživatelské jméno: ruk
heslo: uNIVERZITNImdt1

Doporučený postup tvorby třídníků Mezinárodního desetinného třídění (MDT):

1. Najděte si termín a jeho třídník pomocí textového vyhledávání
2. Podívejte se na nalezenou třídu a její kontext do hierarchického uspořádání
3. Pokud pro vaše téma nenajdete třídník MDT, zkuste ho sestavit kombinací existujících tříd.

UDC Summary. 2 600 vybraných tříd z úplné verze MDT. Dostupné z: http://www.udcsummary.info/

Stručný návod k použití: MDT: praktický průvodce. Dostupné z: http://cz.udc-hub.com/cs/intro.php

Příklady využití MDT k indexaci zdrojů:

Souborný katalog ČR – pole Skupina Konspektu, příp. pole MDT v lokálních záznamech - pole MARC 080 (viz např. http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=002445708&local_base=SKC)

Katalog ruské Státní veřejné vědeckotechnické knihovny (GPNTB Rossii, https://cat.gpntb.ru/?id=EC)

Další informace o MDT najdete v kapitole 7 Mezinárodní desetinné třídění (MDT) studijní opory Systémy organizace znalostí.

 

Tezaury

Podívejte se na „klasickou“ podobu „tištěného“ tezauru na tomto příkladu:
INIS Joint thesaurus Part I (A-L) + II (M-Z). Vienna: International Atomic Energy Agency, 2007. Dostupné z: https://inis.iaea.org/collection/NCLCollectionStore/_Public/38/079/38079734.pdf.

Porovnejte ji s online verzí:
INIS multilingual thesaurus. Dostupné z: https://inis.iaea.org/search/thesaurus.aspx.

Tip: Zkuste v obou verzích vyhledat např. termín "zpracování radioaktivního odpadu" (radioactive waste processing) nebo "biopaliva" (biofuels).

Podívejte se na tezaury e-zdrojů dostupných na UK (dostupné po přihlášení) prostřednictvím EBSCOhost. Přístup k tezaurům z nabídky "Témata", "Tematické termíny" nebo "Tezaurus" v horním menu příslušných databází.

tezaury UK

Academic Search Ultimate - Subject Terms (Tip: vyhledejte termín "Book industry")
Communications Thesaurus (Tip: vyhledejte termíny "sociální sítě", "sociální média")
Green Thesaurus (Tip: vyhledejte termín "Pollution")
LISS - Library & Information Science Source - Subject Terms / Library, Information Science & Technology Thesaurus (Tip: vyhledejte termíny "Indexing" a "Information architecture")
MeSH2023 Thesaurus (Tip: vyhledejte termíny "Influenza", "Headache", "Respiratory Tract Infections")
Poznámka: Tezaurus MeSH (Medical Subject Headings) je též volně dostupný z dalších míst: anglická verze z https://meshb.nlm.nih.gov/, česká verze z https://nlk.cz/en/pro-knihovny/mesh/)

Přehled dalších tezaurů najdete v kapitole 8.4 Tezaury studijní opory Systémy organizace znalostí.


AGROVOC

Tezaurus AGROVOC  je dostupný z https://agrovoc.fao.org/browse/agrovoc/.

Příklad využití tezauru AGROVOC k indexaci zdrojů:


EUROVOC

Tezaurus EUROVOC je dostupný z

Příklady využití tezauru EUROVOC k indexaci zdrojů:

Katalog Parlamentní knihovny ČR (https://arl.psp.cz/arl-par/) – pole Výrazy tezauru, viz např. https://arl.psp.cz/arl-par/cs/detail-par_us_cat.10-0183848-Eseje-a-studie-o-diplomacii-a-politice/.
Databáze EUR-Lex - Právo EU (termíny tezauru jsou ve fasetě "Informace o dokumentu" ve složce "Třídění", viz např. http://data.europa.eu/eli/dec/2020/701/oj nebo https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689)


Úkoly pro vás:

Předmětová hesla
  • Porovnejte jednotlivá řešení konstrukce předmětových hesel v rámci úkolu 6.
  • Porovnejte fasety uplatněné v ČSN 01 0188 (čl. 9), v souboru národních autorit ČR a v hesláři FAST s entitami v modelu IFLA LRM:

Res ("věc")
Work (dílo)
Time-span (časový úsek)
Place (místo)
Person (osoba)
Collective agent (kolektivní agent - korporace, instituce)
ifla lrm
DDT
  • Jak jsou v DDT vyjádřeny paradigmatické vztahy hierarchie a asociace? Tip: Najděte si ve svazku 2 ve 20. vydání DDT třídu 010.42 nebo 093, eventuálně se podívejte do relativního indexu ve svazku 4 na heslo "Angina pectoris" nebo "Cars (Automobiles)".
  • Najděte v 1. vydání DDT třídníky pro tato témata: nemoci (Diseases), anatomie (Anatomy, human), hudba (Music)
  • Najděte ve 20. vydání DDT třídníky pro tato témata: nemoci (Diseases (Human)), anatomie (Human anatomy), hudba (Music), hliník (Aluminium), Alpy (Alps).
  • Porovnejte třídníky nalezené v 1. vydání s třídníky nalezenými ve 20. vydání.
  • Seznamte se s tabulkami pomocných znaků T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7 ve svazku 1 20. vydání DDT.
MDT
  • Jak jsou v MDT vyjádřeny paradigmatické vztahy hierarchie a asociace? Tip: podívejte se např. na třídu 796.022.
  • Podívejte se na příklady vyjádření syntagmatických vztahů v MDT ve třídách 645.4, 646.21, 646.4, 646.48.
  • Najděte v Českém MDT online třídníky pro tato témata: patologie, anatomie, hudba, hliník, Alpy.
  • Porovnejte nalezené třídníky s třídníky DDT pro stejná témata.
  • Seznamte se s obsahem třídy 616 v MDT. Porovnejte její obsah s třídou 616 ve 20. vydání DDT.
  • Seznamte se s tabulkami všeobecných pomocných znaků 1c, 1d, 1e, 1f a 1k. Porovnejte jejich obsah s obsahem tabulek pomocných znaků T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7 ve 20. vydání DDT.
AGROVOC
  • Jak jsou v AGROVOCu vyjádřeny paradigmatické vztahy ekvivalence? Tip: Zkuste např. termín "vánoční stromky".
  • Jak jsou v AGROVOCu vyjádřeny paradigmatické vztahy hierarchie? Tip: Zkuste např. termín "pšenice".
  • Jak jsou v AGROVOCu vyjádřeny paradigmatické vztahy asociace? Tip: Zkuste např. termín "kořeny".
  • Najděte deskriptor pro téma indexace informací a s pomocí informací obsažených v tezauru zjistěte, jaký je vztah indexace a tezauru.
  • S pomocí informací obsažených v tezauru zjistěte, co je to UNFCCC a CITES.
EUROVOC
  • Jak jsou v EUROVOCu vyjádřeny paradigmatické vztahy ekvivalence? Tip: Zkuste např. termín "kácení stromů".
  • Jak jsou v EUROVOCu vyjádřeny paradigmatické vztahy hierarchie? Tip: Zkuste např. termín "mezinárodní dělba práce".
  • Jak jsou v EUROVOCu vyjádřeny paradigmatické vztahy asociace? Tip: Zkuste např. termín "Evropský parlament". 
  • Najděte deskriptor pro téma autorského práva a s pomocí informací obsažených v tezauru zjistěte, jaký je vztah autorského práva a průmyslového vlastnictví.
  • S pomocí informací obsažených v tezauru zjistěte, co je to IPCC.
Wikidata
  • Podívejte se na seznam vlastností (predikátů) používaných ve Wikidatech na https://www.wikidata.org/wiki/Category:Properties.
    Podívejte se na využití vlastností při tvorbě výroků. Zkuste např. položku Q2 nebo Q2095.
  • Jak jsou ve Wikidatech vyjádřeny paradigmatické vztahy ekvivalence? Tip: Zkuste např. položku Q571.
  • Jakými predikáty jsou ve Wikidatech vyjádřeny paradigmatické vztahy hierarchie? Tip: Zkuste např. položku Q166788.
  • Prohlédněte si položku Q8495 a určete, kterými predikáty jsou vyjádřeny její paradigmatické asociativní vztahy s dalšími položkami.
  • Najděte položky Wikidat pro tato témata: nemoci, patologie, anatomie, hudba, hliník, Alpy.
  • S pomocí informací obsažených ve Wikidatech zjistěte datum založení Rady bezpečnosti OSN a její název v jazyce esperanto.
Klimatická změna v systémech organizace znalostí  tvorba sémantické sítě
  • Najděte třídník MDT pro téma klimatické změny a znázorněte graficky vztahy této třídy k dalším bezprostředně souvisejícím třídám. Kolik vztahů celkem a kolik typů vztahů jste zaznamenali?
  • Najděte třídník DDT pro téma klimatické změny (ev. širší třídu, např. klimatologie) a znázorněte graficky vztahy této třídy k dalším bezprostředně souvisejícím třídám. Kolik vztahů celkem a kolik typů vztahů jste zaznamenali?
  • Najděte v tezauru AGROVOC preferovaný termín (deskriptor) pro téma klimatické změny a znázorněte graficky vztahy tohoto deskriptoru k dalším bezprostředně souvisejícím termínům. Kolik vztahů celkem a kolik typů vztahů jste zaznamenali?
  • Najděte v tezauru EUROVOC preferovaný termín (deskriptor) pro téma klimatické změny a znázorněte graficky vztahy tohoto deskriptoru k dalším bezprostředně souvisejícím termínům. Kolik vztahů celkem a kolik typů vztahů jste zaznamenali?
  • Najděte v Národních tematických autoritách autoritní termín pro téma klimatické změny a znázorněte graficky vztahy tohoto termínu k dalším bezprostředně souvisejícím termínům. Kolik vztahů celkem a kolik typů vztahů jste zaznamenali?
  • Najděte ve Wikidatech položku pro téma klimatické změny a znázorněte graficky vztahy této položky k dalším bezprostředně souvisejícím položkám. Kolik vztahů celkem a kolik typů vztahů jste zaznamenali?

Tip:

Podívejte se na příklady využití jazyka SKOS pro vyjádření vztahů pojmů v tezauru EUROVOC a v tezauru AGROVOC (pro zobrazení notace SKOS zvolte některou z variant uvedených za pokynem "Download this concept", případně zadejte do prohlížeče uvedené URI, např. http://eurovoc.europa.eu/78).

Všimněte si mapování

a) pojmů tezauru AGROVOC do dalších slovníků v polích Matching concepts / pomocí predikátů skos:exactMatch a skos:closeMatch (viz např. http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_444).

b) položek Wikidat do dalších slovníků ve složce Identifiers (viz např. https://www.wikidata.org/wiki/Q1085)


»»» Pracovní list k cvičení

Naposledy změněno: pátek, 13. prosince 2024, 08.18