Úkol 5 - zadání
Zadání úkolu 5 - Indexace názvů
Proveďte obsahovou analýzu přidělené skupiny názvů dokumentů (jestliže jste nebyli 24. 10. 2024 na výuce, zvolte si libovolnou pětici podle vlastního výběru). Ve všech případech se jedná o články z oborových odborných časopisů nebo příspěvky z konferencí, jež byly publikované v češtině v roce 2017 a 2018.
Cílem je co nejpodrobnější analýza, tj. co největší počet pojmů reprezentujících obsah příslušného dokumentu (přesněji řečeno obsah jeho názvu). Rozkládání pojmů by tedy mělo skončit až tehdy, když dospějete k dále nedělitelnému obsahu. To nemusí vždy znamenat, že takový pojem je vyjádřen jedním slovem - například pojem označený jako "Akademie věd ČR" už nejspíš nemá cenu dále dělit.
Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963, alternativní přístup). Pokud budete na pochybách, co je obsahem daného názvu, můžete se podívat do plného textu dokumentu.
Během indexace uplatněte tento postup:
1)
2) Zapište do slovníku všechny termíny, jež vytvoříte během obsahové analýzy přidělené skupiny názvů.
Pro účely tohoto úkolu je optimální vyjádřit jednotlivé dílčí pojmy substantivně (podstatnými jmény v jednotném čísle, první písmeno malé) - např.
"co jsou to bibliografická data" = "definice" + "bibliografie" + "údaj"
"výměnný formát" = "výměna" + "formát".
Poznámka: Z tohoto pravidla samozřejmě existují výjimky - viz kapitoly Číslo podstatných jmen a Psaní velkých písmen v Internetové jazykové příručce.
Každý termín uvádějte v poli "Pojem" zvlášť (tj. kolik jste vymysleli termínů, tolik zapíšete položek).
V poli "Kategorie" zvolte příslušný název dokumentu, z jehož obsahové analýzy byl daný pojem odvozen.
Do pole "Definice" zapište pořadové číslo názvu (např. 17).
Pole "Klíčová slova" a "Štítky" nechte nevyplněné.
Komentář:
Pro účely tohoto úkolu předpokládáme, že název dokumentu reprezentuje jeho obsah. To ovšem nemusí platit vždy.
Když název nestačí...
A
1. 70 let Bibliographia medica Čechoslovaca
2. Absenční půjčování z volně přístupného oborového fondu KNAV
3. Aktuální možnosti získání rekvalifikace v oboru knihovnictví
4. Akvizice a spolupráce
5. Akvizice v Národní lékařské knihovně
B
6. Analýza věkové, vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven ČR v roce 2017: výsledky průzkumu
7. Bude možné zvládnout proces zpracovávání vědeckých informací při jejich současném enormním nárůstu?
8. Budoucnost výměnných formátů bibliografických dat: má MARC budoucnost?
9. Centrální portál knihoven, nebo Knihovny.cz?
10. Co je to digitalizace
C
11. Česká digitální knihovna
12. Česko-polská Noc s Andersenem
13. Československé knihovnictví v letech 1939–1959: vybrané problémy historického vývoje
14. Destruktivní digitalizace v Moravské zemské knihovně v Brně
15. Digitální knihovna a autorský zákon
D
16. Dvacátý šestý celostátní akviziční seminář. 1. část
17. "E-deposit": elektronické publikace v Národní knihovně ČR. 1. část
18. E-learningový kurz Knihovnické minimum
19. Informační zdroje a vyhledávání na portálu knihovny.cz
20. INFORUM 2017
E
21. Jak vzniká Bibliographia medica Čechoslovaca - pracovní postupy, metody a nástroje
22. Kdo jsou uživatelé Webarchivu?
23. Knihovna pro mladé v Třinci
24. Knihovní software Evergreen v roce 2017
25. Knihovny v Chorvatsku
F
26. Kurzy a zkoušky pro knihovníky nově podle Národní soustavy kvalifikací
27. Noc s Andersenem v Klementinu
28. Online zpřístupnění vybraných digitalizovaných mapových sbírek v České republice
29. Proces jmenného zpracování článků BMČ
30. Sedmdesát let Bibliographia medica Čechoslovaca
G
31. Trendy v oblasti bibliografických formátů, aneb, Má MARC budoucnost?
32. Věcný popis pro BMČ se zaměřením na indexaci podle MeSH
33. Aktivity pro seniory v Městské knihovně Litvínov
34. Sjednocování lékařské terminologie s využitím českého překladu MeSH
35. NSK a NSP jako příležitost. Současnost a perspektivy
H
36. Nová podoba rekvalifikačních kurzů v NK ČR
37. Digitální kompetence v kontextu knihovnické práce
38. Spolupráce alternativních škol a knihoven při rozvoji digitální gramotnosti
39. Návrh redesignu webového sídla Městské knihovny Havířov
40. Rozvoj informační gramotnosti předškolních dětí ve veřejných knihovnách – výsledky výzkumu
I
41. Komunikace osob se zrakovým postižením v knihovnách
42. Neslyšící lidé, český znakový jazyk a knihovna
43. Akademická podpora středoškolských studentů a učitelů v NTK
45. Průzkumy spokojenosti uživatelů v českých knihovnách