Anketa - bázová kategorie

Výsledky ankety


1. Typy kategorií

Enumerativní kategorie

Formální kategorizace časopisů na Portále EZB: https://ezb.uni-regensburg.de/ezeit/fl.phtml?bibid=CZS07&colors=7&lang=en&notation=ALL
Seznam vyhledávacích údajů a druhů dokumentů v Souborném katalogu ČR (monografie): https://aleph.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=skcm
Kategorie pro filtrování výsledků v katalogu Knihovny VŠE: https://katalog.vse.cz/Search/Results?lookfor=investice&type=AllFields

Booleovské kategorie

Kategorie "Národní zdroje" - "Zahraniční zdroje" booleovské kategoriena portálu Knihovny.cz: https://www.knihovny.cz/

Hierarchické kategorie ve fylogenetické klasifikaci

STORCH, David. Čtení Darwina: původ druhů po 150 letech. In: Vesmír. 2009, 88(7), 444-450. Dostupné z: https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2009/cislo-7/cteni-darwina-puvod-druhu-po-150-letech.html.

STORCH, David. Fylogeneze ptáků: vyřešeno? In: Vesmír. 2015, 94(10), 556. ISSN 1214-4029. Dostupné z: http://casopis.vesmir.cz/clanek/fylogeneze-ptaku.
Vizualizace taxonomie na OneZoom Tree of Life Explorer, dostupná z: http://www.onezoom.org/EDGE_birds.htm [cit. 2023-02-09].

Kategorie jako škála

Kategorie Cena a Výška podpatku dámské obuvi na e-shopu firmy JADI.cz, a.s. https://www.jadi.cz/Damska-obuv/


2. Způsoby určování ekvivalence

Ad hoc kategorie, arbitrární určování ekvivalence

Co si vzít na sebe, když je zima. https://www.novinky.cz/zena/styl/clanek/jak-se-obleknout-do-tuhych-mrazu-40350433

Předměty v ateliéru Zbyňka Sekala. https://ceskacenazaarchitekturu.cz/rocniky/2016/atelier-sekal.

Příklady kritérií ekvivalence pro automobily

Části: https://eshop.skoda-auto.cz/cs_CZ/vnitrni-vybava/c/interiorAccessories

části auta celé auto

Vlastnosti: https://www.skoda-auto.cz/_doc/f54e767f-1b2c-4992-ad17-33e4b2f54179

Hodnoty vlastností: https://www.skoda-auto.cz/_doc/8dd5734e-3c3d-47e5-8598-621d7afac0ad

Jména: https://www.skoda-auto.cz/

Články z denního tisku o kritériích ekvivalence potravin

Z 21 potravin bylo shodných sedm: na české pizze byl místo sýra rostlinný tuk. In: Lidovky.cz [online]. 2017-10-12 [cit. 2024-09-27]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/byznys/z-21-potravin-bylo-shodnych-sedm-na-ceske-pizze-byl-misto-syru-rostlinny-tuk.A171012_104655_firmy-trhy_ele

Stejný obal, jiné složení. EK dosáhla kompromisu, dvojí standard zůstává. In: iDNES.cz [online]. 2019-04-02 [cit. 2024-09-27]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/ekonomika/test-a-spotrebitel/dvoji-kvalita-potravin-brusel-regulace-ceny.A190402_114358_test_rts

HAVEL, Petr. 8 důvodů, proč je zákon proti „dvojí kvalitě” potravin nesmyslný. In: Reflex.cz [online]. 2019-05-05 [cit. 2024-09-27]. Dostupné z: https://www.reflex.cz/clanek/komentare/94956/8-duvodu-proc-je-zakon-proti-dvoji-kvalite-potravin-nesmyslny.html

Dvojí kvalita je pro Čechy téma, říká průzkum. Každý sedmý kvůli ní nakupuje v cizině. In: Aktualne.cz [online]. 2020-02-13. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/dvoji-kvalita-je-pro-cechy-tema-rika-pruzkum-kazdy-sedmy-kvu/r~6f77c7d84e3911ea9ec9ac1f6b220ee8/

SVĚRÁK, Vojtěch. Je párek bez masa opravdu párek? Evropský parlament hlasuje o zákazu matoucích názvů. In: Lidovky.cz [online]. 2020-10-22. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/svet/je-vegetariansky-parek-opravdu-parek-evropsky-parlament-hlasuje-o-zakazu-matoucich-nazvu.A201021_163420_ln_zahranici_livs

Srovnávací testy potravin spotřebitelské organizace dTest. Dostupné z: https://www.dtest.cz/testy/8-jidlo-a-piti-dtesty-ruznych-druhu-potravin.


3. Obsahové a formální vlastnosti

Obsahové vlastnosti informačních zdrojů (téma, aboutness)

Tabulky hlavních znaků (Hlavní tabulky) v MDT

Formální vlastnosti informačních zdrojů

Tabulky pomocných znaků (Pomocné tabulky) v MDT

Problémy vztahu obsahu a formy sdělení v komunikaci

Interview s Ivanem Ryndou 27. 9. 2007 na ČT24
Videozáznam dostupný z:

Smalltalk Lízy Doolittleové ve filmu My Fair Lady (1964)
Videozáznam dostupný z:

HVÍŽĎALA, Karel. O mediální civilizaci. Reflex. 2007, 18(39), 80-81. ISSN 0862-6634.
Online verze dostupná z: http://www.reflex.cz/Clanek29129.html (placený přístup) a z http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-o-medialni-civilizaci-dqe-/p_spolecnost.asp?c=A071001_204938_p_spolecnost_wag


4. Zamyšlení nad úkolem 1

1) Zamyslete se nad typem kategorií, které jste určili v úkolu 1.

  • U prvních pěti kategorií rozhodněte, které z kritérií ekvivalence bylo použito při jejich tvorbě.
  • Najděte mezi kategoriemi, které jste určili, alespoň po jednom příkladu pro každý z typů ekvivalence.

Postup: Nejprve pojmenujte kritérium co nejkonkrétněji (viz příklady v tabulce) a pak ho zařaďte do příslušné abstraktní kategorie.

Kritéria ekvivalence

2) Pojmenujte konkrétní typy označení, která jsou v daném obchodě používána a) pro zboží a b) pro kategorie zboží.

3) Porovnejte kategorie zjištěné v „kamenném“ obchodě s kategoriemi, které používají e-shopy. Které sledované vlastnosti se liší? Proč?

Tesco potraviny https://nakup.itesco.cz/groceries/cs-CZ/
Potraviny domů http://www.potravinydomu.cz/  
Rohlik.cz https://www.rohlik.cz/
Košík.cz https://www.kosik.cz/

Příklad kategorizace věcí v analogovém prostředí: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/scenicky-provoz/.

Příklad kategorizace informací o věcech v digitálním prostředí: https://www.bazos.cz/

Last modified: Friday, 27 September 2024, 2:15 PM