Section outline
-
-
Každá prosím zkuste během semestru alespoň jedno téma "odstartovat" a alespoň na jedno reagovat.
-
-
-
Ještě chybí podklady od Šárky
-
-
-
1. Napište prosím alespoň 10 vět (konstatování či otázek), které jsou pro vás po prostudování celého materiálu "Pracovní listy NPI" důležité.
2. Co jste napsaly, vložte prosím sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
-
-
Na konci výuky jsme si vybrali jeden z nových pracovních listů + metodické pokyny → list si zkusit vypracovat, vše si projít → do Moodlu vložit shrnutí toho, co jsme si z práce, kterou jsme do teď dělali, odnesli
-
-
https://learningapps.org/display?v=phnj6w6cc21
Projděte si všechna tři cvičení a pak prosím sem do modulu pro odevzdávání úkolů vložte printscreen závěrečné obrazovky.
-
-
1. Nejdříve si mapu zkopírujte: https://app.contextminds.com/?m=Ak7wQ
2. Pak mapu "přetvořte podle sebe".
3. Nakonec prosím mapu vložte sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
-
-
-
-
- Vždycky KLIKEJTE na obrázky (ne na čísla).
- Stanoviště 1: Nejdříve klikněte na obrázek; až si přečtete instrukce, tak běžte na první zámek od truhly se zlatým klíčem.
- Stanoviště 2: Asi se nejdříve podívejte, co říká druhý zámek od truhly se zlatým klíčem.
- Stanoviště 12 = stanoviště 14.
Až úspěšně zvládnete celou únikovku, vložte prosím sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů printscreen úplně závěrečné obrazovky, kam jste se dostali:-)
-
-
Na tomto odkaze hledejte 2013 Písanka Putujeme za písmem
-
-
-
Legislativa (zejm. šk. zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb., obé v aktuálním znění)
-
Navrhněte prosím úpravu s. 18 z této učebnice (viz níže) tak, aby neobsahovala "z našeho pohledu pochybné informace".
Návrh vložte sem do modulu pro odevzdávání domácích úkol.
-
Podívejte se na text v této učebnici a navrhněte jeho opravu/úpravu.
-
1. V anketě níže si vyberte jeden ze čtyř úryvků z disertační práce A. Hudákové Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu (viz níže).
2. Napište si poznámky o tom, co je ve vámi vybraném úryvku pro vás nové.
3. Poznámky "okomentujte" (= uveďte do nějakých souvislostí). Můžete pracovat pouze s prostým textem, nebo můžete používat i techniky popsané v bakalářské práci D. Herianové (vzpomeňte si na únikovku o výuce prvopočátečního čtení a psaní:-)).
4. Okomentované poznámky prosím vložte sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
-
-
Tento text jsem vybrala jako ukázku, že vždy se dá najít vhodný text (v závislosti na tom, co s ním chceme dělat, jaké máme cíle...)
-
Před sebou máte tři různá zpracování jedné a té samé "učební látky". Prostudujte si je (splňte cvičení) a pak u každého zpracování promyslete, pro jaké účely se hodí/nehodí a které kompetence rozvíjí/nerozvíjí.
-
- Vyberte si libovolnou nejazykovou učebnici pro základní školu.
- Proveďte její komplexní analýzu podle DP Lenky Makovské (viz výše), konkr. podle kapitol 4.1, 4.2 a 4.3 (srov. též kap. 5.1, 5.2 a 5.3).
- Analýzu (včetně postupu a příp. otázek, komentářů atd.) své učebnice vložte prosím dem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
-
-
Co jsme dělali:
- Na začátku jsme se věnovali organizačním otázkám, jako jsou exkurze/akce v předmětu Aktuální otázky pedagogické praxe a ped. výstupy.
- Pak jsme se nejdříve bavili o komplexní analýze nejazykové učebnice (domácí úkol z 10. hodiny).
- Následně jsme se ve skupinkách a pak společně zaměřili na témata: a) Učebnice a učební materiály, b) Práce s textem (v češtině, v ČZJ) v učebnicích a učebních materiálech a c) Učebnice a učební materiály + Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Domácí úkol: Nic písemného, ale je dobré prostudovat si odkazy na zajímavé/netypické učebnice níže.
-
Do této sekce postupně shromáždím "aktivity", které jsem připravila pro různé předměty ped. modulu. Můžete je použít dle svých potřeb, např. při přípravě na státnice.
-
- Beletrie A1 a A1/A2 (anglická): https://www.martinus.cz/l?categories%5B0%5D=6100&languages%5B0%5D=10&levels%5B0%5D=353245
- Beletrie A2 (anglická i česká): https://www.martinus.cz/l?categories%5B0%5D=6100&languages%5B0%5D=10&levels%5B0%5D=353247
- Nejlepší stránky, odkazy a materiály pro čtení v angličtině pro všechny úrovně studentů (Broňa): https://brona.cz/nejlepsi-stranky-odkazy-a-materialy-pro-cteni-v-anglictine-pro-vsechny-urovne-studentu/
- Dvojjazyčné knihy: https://www.albatrosmedia.cz/zanry/7797163/dvojjazycne-knihy/
-
Tuto knihu jsem zvolila, abychom si ukázali, že vždy lze nalézt vhodný text - dle kompetencí čtenářů a dle našich cílů (co s textem chceme dělat a proč).
Zde je např. Maxipes Fík jako souvislý text (i když hodně přizpůsobený začínajícímu dětskému čtenáři) : https://www.albatrosmedia.cz/tituly/20896/prihody-maxipsa-fika/
A zde Maxipes Fík jako komiks: https://www.albatrosmedia.cz/tituly/40199577/maxipes-fik/
Komiksy nejsou jen pro děti, lze nalézt obrovské množství komiksů pro mládež i pro dospělé.
Dále lze použít i film/DVD (s titulky, bez titulků) - viz též práce Ž. Nedbalové níže.
-
- Vyberte si jakoukoli knížku, která je jazykovou adaptací původní knihy (v češtině, angličtině aj.). Vybírat můžete z titulů zveřejněných výše, ale nemusíte.
- Adaptaci si přečtěte.
- Proveďte rozbor adaptace = zamyslete se nad tím, jak a proč byla adaptace provedena a zda podle vás byly cíle adaptace naplněny (proč ano, proč ne), co je podle vás výborné a co byste doporučovali zpracovat jinak (a proč).
- Svůj text složte sem do modulu pro odevzdání domácích úkolů.
-
- Dojděte do některého z knihkupectví a tam hledejte alespoň jednu podle Vás výjimečnou knihu splňující tyto charakteristiky:
- Kniha pro "nečtenáře".
- Kniha/sešit/materiál, který dětem pomáhá s přípravou do školy.
- Učebnice.
- Beletrie/poezie pro školáky a mládež.
- Nebeletrie a nepoezie pro školáky a mládež.
- Knihu vyfoťte a popište, v čem je výjimečná (pozitivně nebo negativně).
- Fotografie + své poznámky vložte sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
- Dojděte do některého z knihkupectví a tam hledejte alespoň jednu podle Vás výjimečnou knihu splňující tyto charakteristiky:
-
-
Texty k atestaci odevzdávejte prosím nejpozději jeden týden před termínem atestace v SIS.
- Zápočet (Praktické aspekty vzdělávání neslyšících A i B): esej se zdroji (text musí vykazovat charakteristiky odborného textu).
- Zkouška (Praktické aspekty vzdělávání neslyšících A): kromě eseje se zdroji ještě seznam dalších zdrojů, které jsem prostudovala, ale nepoužila jsem je v eseji (pokud takové existují).
- Zdroje prosím uvádějte v souladu s bibliografickými pravidly. Nejefektivnější je využití citačních manažerů (CitacePRO, Zotero aj.).
-
Na základě zdrojů, které samostatně najdete (tip: podívejte se i do literatury doporučené v sylabu), zpracujte tematický okruh: Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti. Využijte pro to https://flinga.fi/ nebo https://miro.com/ nebo https://www.popplet.com/ nebo jakýkoli nástroj na tvorbu Vennových diagramů. Výsledný produkt vložte sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
Tipy na zdroje (mimo sylabus), které můžete také využít:-)
- Teaching Literacy to Deaf Students (kurz)
- Visual note-taking jako jedna ze studijních strategií neslyšících studentů
- https://en.wikipedia.org/wiki/Literacy
- https://gaspelit.ca/types-of-literacy/
- https://www.theedadvocate.org/what-are-the-13-types-of-literacy/
- https://www.twinkl.cz/teaching-wiki/literacy-skills
- https://nces.ed.gov/naal/literacytypes.asp
- https://csicr.cz/cz/ - rubrika MEZINÁRODNÍ ŠETŘENÍ
-
- Vyberte si jeden (co nejméně komplikovaný) jazykový či komunikační jev v češtině...
- ... a zpracujte ho do podoby krátkého pracovního listu pro češtinu pro neslyšící žáky=uživatele ČZJ, tzn. čeština je pro ně druhým jazykem.
- Při zpracování vycházejte z rámce daného v metodických doporučeních zde: https://docs.google.com/document/d/1LoF_4BDDYgMFw7aLcgeyqwxD405iMiFY/edit?usp=sharing&ouid=107654861601039600419&rtpof=true&sd=true (hlavně tam prosím nic nevymažte nebo nepřepište!).
- Pracovní list bude mít tyto části: PL pro žáky (max. 3 stránky A4), PL pro učitele = metodika pro učitele, Příloha (pokud se k PL hodí).
- Všechny části pracovního listu vložte prosím sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
-
- Pracujte podle těchto pokynů: https://www.bookwidgets.com/play/ErHAYkm3-iQAEWRvHvAAAA/7CD7C7B/prace-s-textem?teacher_id=4912199947517952
- Až aktivitu "odešlete", napište, co si o ní myslíte (Setkali jste se s ní už někdy nebo s jinými aktivitami ze směru "Čtením a psaním ke kritickému myšlení"? Připadají vám užitečné? Pro koho podle Vás užitečné jsou, a pro koho ne? Chtěli byste je používat? Proč?...).
- Své úvahy vložte prosím sem do modulu pro odevzdávání domácích úkolů.
-
S využitím materiálů o testologii a testování (viz níže), svých znalostí, "procvičovacích aktivit" (viz níže v Moodlu) a příp. dalších zdrojů dle vl. úvahy vypracujte následující úkol (používejte kritické myšlení!):
1. Vyplňte test 13. Týden: Testování.
2. V libovolném elektronickém nástroji vytvořte test, který bude testovat znalosti, dovednosti a obecně kompetence Vašich spolužaček z tohoto semestru (testy následně zveřejním zde na Moodlu v sekci pro procvičování). Test musí obsahovat různé druhy testových úloh a testovaný se musí dozvědět, jaké jsou správné odpovědi (a příp. také jejich zdůvodnění). Test + jeho obsahovou a testologickou anotaci vložte do Modulu pro odevzdávání úkolů
- Testy a testování (prezentace jedné ze studentek)
- Zásady správné tvorby, použití a hodnocení didaktických testů v přípravě budoucích učitelů
- SCIO
- SCIO Online testy k přijímacím zkouškám zdarma
- CZVV (CERMAT): Maturita, závěrečné zkoušky na SŠ a přijímací zkoušky na střední školy
- Najmanová, M. Státní maturita pro sluchově postižené studenty. Bakalářská práce. Praha, FF UK, 2008.
-
Před sebou máte tři různá zpracování jedné a té samé "učební látky". Prostudujte si je (splňte cvičení) a pak u každého zpracování promyslete, pro jaké účely se hodí/nehodí a které kompetence rozvíjí/nerozvíjí.
-
PROCVIČOVÁNÍ A OPAKOVÁNÍ PŘED STÁNICEMI
- ÚLOHY VHODNÉ K PROCVIČOVÁNÍ A OPAKOVÁNÍ PŘED STÁTNICEMI NALEZNETE V MOODLU VE VŠECH SVÝCH PŘEDCHÁZEJÍCÍCH KURZECH MODULU PEDAGOGICKÉHO
- VYUŽÍM MŮŽETE SAMOZŘEJMĚ I OSTATNÍ KURZY A. HUDÁKOVÉ
- AŽ SPLNÍTE DOBROVOLNÝ DOMÁCÍ ÚKOL, JEHOŽ SOUČÁSTÍ JE PŘIPRAVIT PRO SPOLUŽAČKY "TEST NA PROCVIČOVÁNÍ PROBRANÉ LÁTKY", BUDU SE VAŠE TESTY POSTUPNĚ VKLÁDAT
-
-
Texty k atestaci odevzdávejte prosím nejpozději jeden týden před termínem atestace v SIS.
- Zápočet (Praktické aspekty vzdělávání neslyšících A i B): esej se zdroji (text musí vykazovat charakteristiky odborného textu).
- Zkouška (Praktické aspekty vzdělávání neslyšících A): kromě eseje se zdroji ještě seznam dalších zdrojů, které jsem prostudovala, ale nepoužila jsem je v eseji (pokud takové existují).
- Zdroje prosím uvádějte v souladu s bibliografickými pravidly. Nejefektivnější je využití citačních manažerů (CitacePRO, Zotero aj.).
-