Kulturní dějiny pozdního středověku
Osnova sekce
-
-
- každý/á alespoň 1x za semestr představí nějakou nedávno vydanou knihu formou ústní recenze - vychází to cca 2 představení na každou hodinu; stačí na 5 minut
- může to být základem i pro písemnou recenzi, kterou budete mít povinnost odevzdat v průběhu roku - za celý akad. rok uděláme 2-3 sezení zaměřené na recenze
- na začátku každé hodiny probereme, co je nového v medievistice (nové knihy, konference, události, výstavy atd.)
- co se týče odevzdávání klauzur a částí diplomek a bakalářek, budou informace upřesněny; zatím platí obecně to, co je v sylabu
-
-
-
odkaz na digitalizáty dochovaného exempláře v knihovně Praha, Strahov, DR IV 37/c
-
digitalizované lat. vydání z r. 1486 na webu univerzity v Düsseldorfu
-
- hornoněm. vydání, Mainz 1486
- digitalizát Library of Congress
-
- prezentace k přednášce v rámci cyklu "Poklady Klementina" (jaro 2024)
-
1) dokončení diskuze nad tématem bc. práce Jendy Müllera
2) recenze:
a) studenti odevzdají recenze (pošlou mně mailem), které pak vyvěsím zde na Moodle;
b) prostudují si zásady písemných korektur (viz téma níže, příslušné stránky z publ. Pistorius "Jak se dělá kniha");
c) na hodině ve skupinkách (2-4 lidi) budou korigovat odevzdané recenze, které jim vytisknu a rozdám (cca 30 min)
d) příslušní korektoři a korektorky pak prodiskutují své návrhy a opravy s příslušnými autorkami a autory (cca 30 min).
-
-
Kniha obsahuje množství užitečných rad k přípravě knihy. Pro účely našeho semináře jsem vybral zejména část o redakční práci (s. 98-133) - tu si nastudujte, až budete provádět ruční korektury písemných recenzí vašich kolegů.
-
Vytvořilo nakl. Karolinum - ačkoli se různé verze programu Adobe trochu liší, měl by být více méně univerzální. K použití při elektronických korekturách písemných recenzí vašich kolegů.
-
-
-
-
Dokončete, prosím, přepis stránky příslušného rukopisu nebo provotisku (podle toho, co jste dostali).
Zkuste porozumět textu a vztáhnout ho k historickém kontextu.
Na hodině si porovnáme vaše přepisy, znění jednotlivých verzí a povíme si víc o Kronice Martimiani.
Kdo na úvodní hodinu chyběl, ať si zkusí přepsat a přečíst jednu z nabízených ukázek ve složce.
-
- rkp. A = KNM, II C 10, fol. 148r
- rkp. B = KNM, IV E 29, fol. 59v
- tisk T = KNM, 25 C 4a, fol. 55v
-
-
-
Kronika Martina z Opavy – představení autora a díla (Jan Sklenář + Jan Strupek)
Kronika Jakoba Twinger z Königshofenu – dtto (Václav Paděra)
Beneš z Hořovic – medailonek (Michal Hokeš)
-
-
-
Rukopisná tradice a tisk – s ukázkami (Natálie Lisnerová + Veronika Hejlová)
Vložené části do Martimiani – popis Svaté země a Mohamed (Sabina Millerová + Michal Štaffl)
-
-
-
-
- list krále Abgara Ježíši Kristu (Dávid Frigyik)
- žánr světových kronik – místo Martimiani v rámci typologie kronik, příklady, jejich účel a podoba; příklady písemné i ikonografické (Julie Kadlecová + Jana Jeřichová)
- předkřesťanské dějiny v kronice Martimiani – Starý zákon a antika (Martin Wolf + Jan Müller)
- české dějiny v kronice Martimiani (Anna Pazourková)
-
-
Zjistěte:
a) vše o rukopise, v němž se dopis nachází b) historický kontext písemnosti (samotného dopisu i jeho opisu) c) vymyslete otázku, kterou lze prameni položit
-
-
O současné situaci na filozofických fakultách a o nízkém platovém ohodnocení tamních učitelů vzniklo velké množství textů a studií, byla natočena spousta pořadů. Následující odkazy jsou pouze výsekem z těchto mediálních vystoupení, které vám snad pomohou se v problematice zorientovat.
Důležité a čerstvé informace o plánované protestní akci HODINA PRAVDY naleznete zde: https://www.facebook.com/events/686258709935576/
-
Stručnou a přitažlivou formou o důvodech nízkého ohodnocení akademických pracovníků v humanitních oborech. (komentář z 15. 2. 2023)
-
Navzdory třaskavému titulku se jedná o velmi střízlivou a fundovanou analýzu současného stavu filozofických fakult opřenou o statistická čísla. Doporučuji přečíst, pokud chcete mít komplexní vhled do problematiky.
-
Kolegové z FFUK Sylva Fischerová a Jakub Jirsa v pořadu Josefa Chuchmy v ČT. Obsahově to reaguje na předchozí texty.
-
-
-
na knihu: EBERSONOVÁ, Adéla, Roudnická statuta: zvyklosti augustiniánské kanonie v Roudnici nad Labem: (komentovaná edice a překlad), Vydání první, Dolní Břežany: Scriptorium, 2021.
-
na knihu:
FERNÁNDÉZ COUCEIRO, Eduardo. Pronikání humanismu a renesance do české knižní kultury. Praha: Academia, 2022. Knižní kultura, svazek 5.
-
na knihu: FOLETTI, Ivan, Martin F. LEŠÁK, Veronika PICHANIČOVÁ a Sabina ROSENBERGOVÁ. Je (středověk) doba temna?: umění, migrace a moc. Druhé vydání. Brno: Books & Pipes, 2022
-
-
-
in: Magnae Moraviae fontes historici III, s. 407
-
- Mohammed Shamsuddin, A brief historical background of Sati tradition in India, Religion and Philosophical Research vol.3, n. 5, 2020, s. 45-6 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1170035
-
Cheyanne Cierpial, Interpreting Sati : The complex relationship between Gender and Power in India, in: Denison Journal of Religion, vol. 14, 2015 https://digitalcommons.denison.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1092&context=religion
-
Kim M. Phillips, Warriors, Amazons and Isles of Women, Medieval Travel Writing and Constructions of Asian Feminities, in: Intersection of Gender, Religion and Ethnicity in the Middle Ages, s. 183-207 (pro registrované čtenáře Národní knihovny je v databázi NK dostupná e-kniha)
-
-
18. 4. Alain de Libera: Archéologie du « Non ! ». Nihilisme, néminisme, anarchisme du Moyen-Âge à la Modernité
-
- přednáška se koná v 17h v učebně 200
- bude simultánně tlumočena do češtiny
Alain de Libera (1948) - jeden z největších současných odborníků na středověkou filosofii, autor knihy Středověká filosofie (česky 2001), Filosofie v období středověku (česky 2019) a Kam kráčí středověká filosofie (česky 2022)
heslo na fr. Wikipedii: https://fr.wikipedia.org/wiki/Alain_de_Libera
-
- rukopis překladu Josefa Fulky
- vyšlo knižně v nakl. Filosofia, 2023
- NEŠÍŘIT PROSÍM!
-
-
-
-
-
-
-
-
Studenti zjistí na základě dostupných zdrojů základní informace o "skutečném" Marco Polovi a odevzdají soubor s těmito údaji. Důležité ovšem bude uvést, z kterých zdrojů získávají informace. Na hodině můžeme porovnat relevantnost informací a zdrojů.
-
- zmínka o výpravě bratrů Polových za velkým chánem
in: Thesaurus novus anecdotorum, vol. 3, Paris 1717, sl. 746
-
-
-
Martin W. a Michal H. si připraví debatu o tom, zda Marco Polo skutečně cestoval do Číny, a to na základě knihy:
Frances Wood, Did Marco Polo Go to China?, London 1995 (česky "Byl Marco Polo opravdu až v Číně?", Praha 1996) - k dostání v mnoha knihovnách v ČR
a článku Igora de Rachelwitz, Marco Polo Went to China, Zentralasiatische Studien 27, 1997, s. 34-92 - naskenováno zde v Moodlu
(je mi jedno, kdo bude zastávat jaké stanovisko; na obranu autenticity Polovy cesty lze případně použít i jinou literaturu)
-
I. de Rachelwitz, Marco Polo Went to China, Zentralasiatische Studien 27, 1997, s. 34-92
-
Zuzana M. a Zuzana M. se pokusí ostatním přiblížit složitou filiaci textů díla Marca Pola, a to na základě knihy
GADRAT-OUERFELLI, Christine, Lire Marco Polo au Moyen Âge. Traduction, diffusion et réception du Devisement du monde, Turhnout 2015, zejména s. 15-109 (pošlu přes úschovnu)
případně mohou vycházet i ze starší kritické edice
MARCO POLO, Il Milione, ed. Luigi Foscolo Benedetto, Firenze 1928
-
z knihy GADRAT-OUERFELLI, Christine, Lire Marco Polo au Moyen Âge. Traduction, diffusion et réception du Devisement du monde, Turhnout 2015, s. 17
-
-
-
in: Marco Polo, La Description du monde, ed. Pierre-Yves Badel, Paris 1998, s. 84-95
-
- studenti si přečtou pasáž v díle Marca Pola, pojednávající o zázračném přenesení hory nedaleko Bagdádu, a to v těchto verzích:
1) ed. Hodura - Horák (viz nahoře), s. 37-40 (kap. XVI-XVIII)
2) lat. "kratší" verze v ed. Prášek (viz nahoře), s. 21-22 v pozn. (De miraculo translacionis...)
3) lat. "delší" verze v rkp. BAV, Reg. Lat. 1846, fol. 11r-13r
4) fr. verze (FG) v edici Badel 1998 (viz přiložený soubor výše)
Pokusí se též odpovědět na otázky:
- čemu se nejvíce textově podobá česká verze Marca Pola?
- jak "věrný" je český překlad své předloze?
-
-
-
-
Suzanne C. Akbari - Amilcare Iannucci (ed.), Marco Polo and the Encounter of East and West, Toronto, 2008
-
Přečtěte si prosím z knihy "Marco Polo and the Encounter..." určitě studii od Suzanne M. Yeager: The World Translated...
- můžete číst i další části, doporučuji zejména kapitoly od Marion Steinicke a Johna Larnera
- níže pak nahlédněte do literatury o Mandevillovi (služebně starší účastníci semináře už znají...)
- pro historický kontext cest do Asie doporučuji knihu Jany Valtrové, Středověká setkání s jinými (viz literatura ke kursu)
-
-
-
-
Anežka Vidmanová, Středolatinská "beletrie" jako prostředek k poznávání cizích zemí v Čechách Jana Lucemburského, in: Ianua 2, 1996, s. 11-39
- doporučuji přečíst celé; k Mandevillovi se vztahují s. 24-27, kde je stručně vysvětlena geneze originálu i české vernakulární verze
-
Jehan de Mandeville, Le livre des merveilles du monde, ed. Christiane Deluz, Paris 2000, (do s. 80)
- obsahuje přehled dochovaných rukopisů, rozdělení do skupin, stemmata apod.
-
- in: Josef Krása, České iluminované rukopisy 13.–16. století, Praha 1990- analýza iluminovaného rukopisu London, British Library Add MS 24189, který vznikl v Čechách na poč. 15. stol.
-
- o recepci Mandevillova díla napříč evropskou literární tradicí
-
-
- jeden z nejkrásnějších rukopisů Mandevilly pro Jana z Berry, obsahuje i jiné cestopisné texty (Odorico, Ricoldo de Monte Croce, Marco Polo), vše přeložené do francouzštiny
-
-
-
Rukopisy díla Marca Pola se dochovaly po celé Evropě v mnoha verzích (viz schéma z 18. 10.). Vaším úkolem bude dohledat co nejvíce rukopisů tohoto díla, které se vážou k českému prostředí (jsou tzv. bohemikální): buď zde vznikly, nebo zde byly čteny, případně se sem dostaly později. Za české prostředí považuji teritorium Zemí Koruny české ve 14.-16. století.
JAK POSTUPOVAT?
Doporučuji hledat v dostupných soupisech (katalozích) knihoven ČR i v zahraničí, včetně knihovních sbírek, které již zanikly. Ne všechno je podchyceno v dosavadní literatuře, ale samozřejmě vám bude k užitku. Existuje i velké množství nových databází, kde můžete na rukopisy Marca Pola narazit.
Úkol odevzdávejte prosím ve formě dokumentu MS Word sem DO PONDĚLÍ 14. 11.
Začněte s hledáním pokud možno co nejdříve - není to věc, kterou byste stihli 1-2 dny před odevzdáním, je to spíše mravenčí práce, ne zas tak intelektuálně náročná (ale přesto potřebná), kterou můžete provádět ve volných chvílích.
Můžete pracovat ve dvojicích - byl bych rád, kdyby ti zkušenější ze semináře si vzali "pod křídla" ty méně zkušené.
V soupisu by mělo být uvedeno místo uložení rukopisu, varianta, použitý katalog/databáze, případně další díla v kodexu (pokud vám připadají důležitá) a důvod, proč si myslíte, že je rukopis bohemikální.
Budete-li potřebovat sehnat naskenovaný soupis, obraťte se klidně na mě, i když ne vše mám digitálně k dispozici.
Přeju hodně zdaru!
-
-
-
Základ tvoří soupis od F. M. Bartoše z r. 1927, obohacený opravami a doplňky z katalogů Dragoun - Marek 2012 a s odkazy na katalog Brodského 2000
ÚKOL:
- najděte položky u cestopisů Marca Pola, Jana z Mandevilly a Odorika z Pordenone a prostudujte si tyto záznamy.
-
III E 42: Marco Polo (čes.), Mandevilla (čes.) = rkp. B
II C 10: Mandevilla (čes.) = rkp. A
V E 11: Mandevilla (čes.) = rkp. C
XVII E 2: Odorico (red. Henrici)
25 E 8: Traktát o zemi svaté
-
článek v Listech filologických 140/1-2, 2017 obsahující i edici prvotisku
-
-
-
- přečtěte si prosím příslušnou pasáž z díla o Starci z Hory (kniha I, kap. 28-29)
- zkuste zjistit, kdo to byl Stařec z Hory (jak ve skutečnosti, tak v literárním diskursu)
- vymyslete každý/každá 2-3 otázky, které byste tomuto textu položili/y
-
a zde konkrétně o mongolské říši a "tatarském" vpádu: https://open.spotify.com/episode/5RhGDULhEbJqVZ8F9xO0dt?si=960a5b4e5d9a4e9f&nd=1
-
-
-
-
Překlad z knihy Jean-Bernard de Vaivre - Laurent Vissière, Tous les deables d'enfer. Relation du siège de Rhodes par les Ottomans en 1480, Genève 2015, s. 707-716 (obecný úvod, přehled o dalších cestopisech), 796-812 (překlad Henricha von Zedlitz a Jana Hasištejnského).
-
-
- tisk Lucas Brandis, Lübeck 1475
- sv. uchován v NK ČR, sign. 39 B 22
- řazeno podle folií, popis díla i svazku viz wordový dokument Rudiemntum noviciorum
-
-
dílčí témata již přednesená 10. 5.:
Struktura III. knihy (Zuzana Macháčová); Koncepce císařství (Michal); Města a království (Václav P.)
dílčí témata přislíbená na 17. 5.:
Odbočky ve vyprávění - o hampejzech a biskupstvích (Zuzana Meluzinová); Starozákonní králové (Marie); Další starozákonní známé postavy (Martin)
-
TÉMATA HODINY (kromě prvního tématu k rozvržení):
- struktura a koncepce třetí knihy (Zuzana Macháčová - může dodat písemně níže do sekce Úkoly)
- zdroje třetí knihy Správovny
- žánr tzv. "světových kronik"
- Martin Opavský a jeho papežsko-císařská kronika
- Martimiana Jakoba Twingera z Königshofenu
- Staročeská Martimiana
- co jsou to exempla? jejich role v rámci Správovny
LITERATURA (jen pár tipů, ostatní si dohledáte sami):
- P. Cermanová a kol., Přenos vědění, Praha 2021
- Staročeská kronika Martimiani, ed. Š Šimek, Praha 2019
- studie Anne-Dorothee von den Brincken k tématu
- K. Dvořák, Soupis staročeských exempel, Praha 2016 (2. vyd.)
-
-
Prezentace ukazuje 2 různé úryvky ze 2 rukopisů Spravovny. Starší z kapitulního G 8 (zde úryvek k přepsání označen fialově) a novější z NK XVII D 11 (taktéž označeno). Přepište prosím dle vlastních schopností (a bez dívání se do edic) oboje ukázky do souboru word a přiložte ho níže do "Úkolů". Pověste to tam prosím do velikonočního pondělí.
Prezentace je ve 2 formách - ppt a pdf - vyberte si, co vám víc vyhovuje, je to stejné.
-
-
-
Sem můžete vkládat své recenze (až nějaké napíšete). Délka 3 NS (tj. 5400 znaků vč. mezer), normy libovolné.
-
- na knihy, které vyšly v posledních 3 letech
- budou-li z oblasti duchovních dějin, mohou být eventuálně přijaty do tematických čísel HOPu (1/2022 nebo 2/2022)
- prosím odevzdat do 10. 4., aby byl čas se na to před seminářem 12. 4. podívat
-
-
-
Reinhold Röhricht (ed.), Die Jerusalemfahrt des Heinrich von Zedlitz (1493), in: Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins (1878-1945) , 1894, Bd. 17 (1894), pp. 98-114, 185-200 a 277-301
-
-
Jerzy Grygiel: Ideal wladcy średnowiecznego w dziele Pavla Žídka Správovna Jiřího krále, in: A. Barciak, W. Iwańczak, Piśmiennictwo Czech i Polski w średnowieczu i we wczesnej epoce novozytnej, Katowice 2006, s. 329-341
-
Zwei volkssprachliche Studien für König Georg von Podiebrad, in: Bohemia, Bd. 58, 2018, s. 246-266
-
- Tereza Hejdová, K pravopisu díla Pavla Žídka Jiří(ho) Spravovna, in: É. Császári, M. Imrichová (eds.): Király Péter 100: Tanulmánykötet Király Péter tiszteletére II. Budapest: ELTE BTK Szláv Filológiai Tanszék, 2019, s. 20–27
-
Jaká je základní myšlenka v první knize Spravovny?
Je tam nějaký systematický postup, má text svoji strukturu?
Jaká je podle PŽ příčina neutěšeného stavu v království? Kdo mu nejvíc vadí?
Jak definuje spravedlivou válku?
Jak hodlá řešit otázku Jiříkova nástupnictví?
V kterých částech a v jaké souvislosti hovoří PŽ o sobě?
OTÁZKY na 15. 3.
Jaké jsou možné zdroje Žídkova spisu?
Jakého druhu jsou autoritativní texty, které PŽ používá? V kterých kontextech?
Které konkrétní události, místa a vůbec reálie českého království se v textu popisují? (konkrétní historické události, Pragensia)
Pokuste se zařadit Spravovnu do širšího rámce žánru knížecích zrcadel. (na základě četby v oddílu Obecná literatura ke knížecím zrcadlům)
-
Z české dostupné literatury upozorňuji na knihu Martina Nejedlého, Pohleďte do zrcadla!, Praha 2016, zejména úvodní a závěrečnou pasáž
Základní poučení lze najít i v knize Pavlína Cermanová a kol., Přenos vědění, Praha 2021, zejména s. 511-536
-
Wilhelm Berges, Die Fürstenspiegel des hohen und späten Mittelalters, Stuttgart 1938
- obecná základní syntéza k žánru knížecích zrcadel
- Aegidius Romanus na s. 211-228 + vzadu 320-328
- obsahuje "přehled" knížecích zrcadel na konci (s. 291n)
-
Ulrike Grassnick, Ratgeber des Königs. Fürstenspiegel und Herrscherideal im spätmittelalterlichen England, Wien (Böhlau) 2004, s. 1-78
- obecné texty o politické teorii a knížecích zrcadlech ve středověku
-
Carry J. Nederman, The Mirror Crack'd: The Speculum principum as Political and Social Criticism in the Late Middle Ages. In: The European Legacy 3, 1998, 18–38
- obecné, ale velmi užitečné pro pochopení žánru a funkce "knížecích zrcadel" v pozdním středověku
-
Michel Senellart, Les Arts de gouverner. Du régimen médiéval au concept de gouvernement, Paris 1995
- k tématu vhodné hlavně části 1A (regimen), 2A (knížecí zrcadla) a 4B (Gilles de Rome)
-
-
-
-
Enee Silvii Piccolominei, postea Pii PP II, De Europa, ed. Adrianus van Heck, Città del Vaticano 2001
- sken obsahuje úvod edice, předmluvu a kapitoly o Uhrách, Moravanech, Slezsku a o Češích
-
Rolando Montecalvo, The New Landesgeschichte: Aeneas Silvius Piccolomini on Bohemia and Austria, in: Pius II, 'el piu expeditivo pontifice'. Selected Studies on Aeneas Silvius Piccolomini (1405-1464), ed. Z. von Martels - A. Vanderjagt, Leiden - Boston 2003, s. 55-86
- analýza Historia Bohemica a srovnání s podobným dílem Historia Friderici III imperatoris
-
- malba v klášterním kostele Neposkvrněného početí Panny Marie v Olomouci (foto (c) Antonín Kalous)
-
-
-
1) zjistěte, komu adresoval ESP popis příchodu Čechů do Germánie a v kterém to bylo dopise (viz kap. I, 8, str. 13)
2) přečtěte si další kapitoly II (o původu českého národa) a III (o Čechovi) a srovnejte tyto narativy s kronikářskými vyprávěními, která znáte (Kosmas, Dalimil. Pulkava...)
3) přečtěte a pro sebe si přeložte krátký úryvek o české zemi ze spisu Descriptio orbis terrarum
(obrázek zde: https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/47363/edition/79855/content)
-
-
- četba kap. IV-XV (jen vybrané pasáže; přečíst ale klidně celé)
- soustřeďte se zejména na kap. XII - přijetí křesťanství Bořivojem, kap. XIII - o (Velké) Moravě a XV. o sv. Václavovi a Boleslavovi
- srovnejte míru závislosti ESP na Pulkavově kronice - nejlépe vidět u latinských vydání, Pulkava viz FRB V: https://sources.cms.flu.cas.cz/src/index.php?s=v&cat=11&bookid=1103&page=47
-
četba kap. XXVI-XXXIV
-
četba kap. XXXIV-XXXVIII
-
1) Pokuste se udělat chronologický pořádek ve sledu událostí, které popisuje Enea v kap. XXXV
2) Jakým způsobem popisuje ESP doktrínu (věrouku) husitů? Do jaké míry se to shoduje s různými reformními proudy?
3) Proč pojednává ESP o Husovi a Jeronýmovi dohromady?
4) Pokuste se vyhledat zdroj Eneových informací o smrti Jeronýma Pražského. Co se v něm píše?
5) Je popis událostí první pražské defenestrace u ESP pravděpodobný?
6) Jaký byl osud těla Václava IV. po jeho smrti?
7) Srovnejte vyprávění o počátcích husitské revoluce (kap. XXXVIII.) s "věrohodnějším" historiografickým dílem.
-
in: Kacíři, barbaři, nepřátelé, ed. V. Bažant - V. Vejrychová, Praha 2014
-
-
- otázky 4, 5, 6 a 7 z minula
-
-
in: Studien zum Humanismus in den Böhmischen Ländern, Hg. H-B. Harder, H. Rothe, Köln - Wien, 1988, s. 75-92
-
in: Rituály, ceremonie a festivity v pozdním středověku, ed. M. Nodl - F. Šmahel, Praha 2014, s. 123-197, k Václavovi zejména s. 155-159
-
-
Úkol 1: dokončit srovnání pojetí husitské revoluce u ESP a u dalších pramenů (Vavřinec, SLČ...) - Martin Wolf a Zuzana Macháčová
Úkol 2: připravit si jednotlivé medailonky postav - srovnání ESP s "realitou" (na 5-10 minut každý)
Jan Hus - Zuzana Macháčová
Jan Žižka - Jana Jeřichová
Václav IV. - Michal Hokeš
Zikmund Lucemburský - Marie Francová
Jan Rokycana - Václav Loučka
-
četba kap. XL, XLIX-LI - porůznu i jiné
Basilejský koncil v Historia Bohemica, kap. XLIX-L (Zuzka Meluzinová?)
-
- četba korespondence, ed. Rudolf Wolkan, FRA Bd. 68, vybrané pasáže
-
Wolkan, Rudolf: Der Briefwechsel des Eneas Silvius Piccolomini : Abt. 3: Brief als Bischof von Siena : Briefe von seiner Erhebung zum Bischof von Siena bis zum Ausgang des Regensburger Reichstages (23. September 1450 - 1. Juni 1454), Wien 1918, s. 22-57
-
vyd. Augustin Kadlec, in: Jihočeský sborník historický XXII, 1953, s. 107-112, 133-148
-
in: Jihočeský sborník historický XX, 1951, s. 61-64
-
Brno, MZA, fond G 10, sign. Hd 37, fol. 25r-42r
klášter OSB Rajhrad
-
1) Kdo je adresát dopisu Juan Carvajal? Co o něm lze vyčíst z dopisu samotného a co o něm víte odjinud?
2) Jak je dopis strukturován? Popište jeho základní části. Proč vlastně ESP do Čech mířil?
3) Jak je dopis formulován? Co vlastně připomíná a kde a jak se k jeho formě sám autor vyjadřuje?
4) Které pasáže jsou později použity v Historia Bohemica? Pokuste se srovnat oba texty v těchto pasážích?
5) Co nejvíc vadí ESP na táborských? Je to jejich kacířství nebo (ještě) něco jiného?
6) Které skutečnosti z vlastní zkušenosti dávají ESP příležitost k moralizování? Na jakých místech dopisu je nalezneme?
7) Jaké jsou příčiny zpustošení Českého království podle ESP?
8) Dá se z dopisu samotného vyčíst, v jaké situaci se přesně nachází České království, tzn. kdo mu vládne apod.?
9) Jakým způsobem reflektuje dopis basilejský koncil a kompaktáta?
10) Proč ESP vlastně jednal s Jiřím z Poděbrad? Z jakého titulu se tito dva vlastně setkali?
11) Jaké jsou hlavní argumenty ESP a jaké jsou Jiříkovy při vzájemné rozmluvě? Jaké jsou hlavní tři body jejich rozpravy?
12) Co je podstatou Eneovy promluvy Táborským?
13) Kdo byli táborští účastníci debaty s ESP? Kdo je onen Galet a shoduje se s Galkem/Galetem? ( viz HB, s. 151)
14) Co je podstatou sporu ESP a Galeta? Dokážete to shrnout?
15) Jakým způsobem a proč jsou zejména v disputaci s Táborskými používané citáty z Bible?
Zkuste sami položit další otázky tomuto textu.
-
-
četba IV. a V. knihy (vybrané pasáže)
-
-
- překlad do angličtiny, ed. E. Denison Ross - E. Power, Pero Tafur: Travels and Adventures (1435-1439), New York - London 1926
- popis českých zemí na s. 91-95
-
-
-
Anchiennes chroniques d’Engleterre par Jean de Wavrin, ed. Mlle Dupont, t. I, Paris 1858
- našeho tématu se týká pouze kap. Dune grant armee quy se fist, en Behaigne, sur les Pragois, que pour lors on disait les Houlz (s. 205-208)