Section outline

    • Základní prostor pro diskusi.

  • Non disponible à moins que : Vous soyez membre de cvičení T. Čelko
  • Non disponible à moins que : Vous soyez membre de cvičení M. Vomlelová (obě)
    • V 2019 přednášce přeskočte úvod na 3m:41s, čas 1h:11m by se měl vejít do konce dnešní přednášky (koncem v čase 1h:03, tj. po součinovém automatu, přijdete jen o ten bankovní příklad).

      https://is.mff.cuni.cz/prednasky/prednaska/NTIN071/1

      Slajdy z doby přednášky jsou nazvány 'Tabule' a jsou ke stažení pod videem.

      Oprava: 9:07 Turingův stroj má sice oboustrannou pásku, ale to není důležité. Klíčové je, že na tu pásku může psát a pohybovat se po ní v libovolném směru.

    • Upraveny požadavky ke zkoušce a na konci přidán algoritmus hledání dosažitelných stavů.

    • K videopřednášce:

      1. 26:37 'první dvě části xy', ne 'první dvě části xz',
      2. naopak 1:1730-1:19:15 zbytečně zmatkuji.
    • Na tabuli v 7. přednášce v čase 14:42 je chyba, v instrukci i,Z0 → ZZ0 má být i,Z0 → ZZZ0. Přijímáme první chybu, tedy slovo ie nemáme přijmout, teprve až je o jedno e navíc.

      Nakonci (min 23:18) poslení  e sebere Z  ( e,Z →λ) a pak λ krok do přijímajícího stavu (λ,Z0 → λ).

    • Ke vztahu bezkontextových gramatik a zásobníkových automatů se ještě vrátíme, nebylo dokončeno.

    • 9. video přednáška 2019

      Prvních 15 min
      'opakování' pumping lemmatu a jeho použití. Kdo si je jistý, že ho umí, může přeskočit. Kdo ne, je důležité umět či se hlásit cvičícímu nebo mě že mu není jasné.
      0:15-0:35
      CYK - algoritmus náležení slova do jazyka; tato 'snadná' otázka u obecných gramatik a Turingových stromů už snadná nebude.
      0:35-0:43:28
      Deterministické zásobníkové automaty
      0:43:28- 0:54:40
      přeskočte, rozšiřující a zamotala jsem se tam. Pro hloubavé: prostřední varianta je správně: bez lambda transakcí, hranu vedu do sourozence cíle plus y přepíšu na z; Pak výsledek odpovídá slajdu.
      0:54:40-1:06
      Vajíčko: naučte se nazpaměť; pokud možno i s důkazy, že jazyky do tříd patří a do menších nepatří.
      1:06-1:10:43
      (Ne)jednoznačnost gramatik - můžete vynechat
      1:10:43
      Uzávěrové vlastnosti (první půl): Bezkontextové jazyky nejsou uzavřené na průnik, jsou na sjednocení, konkatenaci, průnik s regulárním jazykem.
      Pozn: 1:14:08 chybí pravá složená závorka na tabuli za {S->S1 S2
      na slajdu 190 opraven regulární jazyk F na R.
    • Test možná předbíhá cvičení; teď můžete tipovat, je to ukázka úloh, které vás mohou potkat v závěrečném testu.

  • Na konci 8. přednášky je "Pumping (iterační) lemma pro bezkontextové jazyky". Obě pumping lemmata a definice věcí v Chomského hierarchii považuji za nejdůležitější základ toho, co máte umět u zkoušky.

    Pokud si nejste jisti, že stihnete shlédnout toto video do konce, přeskočte na minutu 31., do minuty 31 je převod zásobníkového automatu na gramatiku. 

    Naopak 9. přednáška začíná opakováním Pumping lemmatu a dalšími příklady. Můžete se podívat nebo použít na zopakování po velikonocích.

    Řešení příkladu na konci přednášky není úplné. Rozdělení na vx nemůže obsahovat zároveň 0 a 2. Pokud obsahuje 0 nebo 2, poruší se rovnost počtu 0 a 2, jak je řešeno na přednášce.

    Je třeba ještě zvážit variantu, že vx neobsahuje ani 0 ani 2. Protože je vx neprázdné, obsahuje 1 a pumpováním se poruší rovnost počtu 0 a 1.

    • 10. video přednáška 2019

      Uzávěrové vlastnosti reguláních, bezkontextových a deterministických bezkontextových jazyků.

      (58:37: zůstanu s prázdým bufferem, nikoli zásobníkem)

    • 11 video-přednáška

      Je docela hutná. Nejdůležitější je znát všechny definice a věty (což není moc) a umět napsat Turingův stroj rozpoznávající daný jazyk.

    •  12. video přednáška

      Kontextové a monotónní gramatiky a lineárně omezené automaty, diagonální a univerzální jazyk

      Důležité znát: definice, věty, umět napsat kontextovou/monotónní gramatiku k uvedeným a velmi podobným jazykům, případně popsat Turingův stroj dané jazyky přijímající (většinou mi stačí vámi vybraná metoda, zvlášť když znáte větu přijímá lin. omez. aut. právě když existuje kontextová gramatika.

      Diagonální a univerzální jazyk.

      Je toho hodně, jak jsem ostatně měla dojem v 1:08:17.  

      Opravy k řeči, slajdy jsou pokud vím dobře:

      8:45  a^nb^nC^n není bezkontextový, je kontextový.
      33:27 generuji monotónní gramatiku, kterou z předchozího umím přepsat na kontextovou.

      48:29 jsou rekruzivní, nejsou KONTEXTOVÉ, JSOU rekurzivně spočetné. Obrázek správně.
      58:43 přijímá nulu, ne prázný řetězec (to by musel přijmout po přečtení blank, 000)

      1:04-1:08:17 lze přeskočit, nevěřte mi že 1:08:17 přednáška končí ;-))

    • 13. video přednáška Nerozhodnutelné problémy


      Důkazy propojují myšlenky dohromady, doporučuji shlédnout celé. To co bych ráda, abyste z přednášky znali, je v náledujcících minutách:
      0-7:00
      Nerozhodnutelné problémy, redukce problému
      12:45-22:46
      Problém zastavení (Halting problém), Postův korespondenční problém (PCP)
      1:01:14-1:25:17
      Věta: PCP je nerozhodnutelný. (důkaz před tím přeskočen)
      Rozhodnutelné a nerozhodnutelné problémy pro bezkontextové gramatiky.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      Jsem u přijímaček, na testy (12. úlohu apod.) se podívám pozdější odpoledne.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', po odevzdání píše 0 bodů všem, do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', po odevzdání píše 0 bodů všem, do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', po odevzdání píše 0 bodů všem, do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', po odevzdání píše 0 bodů všem, do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', po odevzdání píše 0 bodů všem, do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', po odevzdání píše 0 bodů všem, do večera opravím.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      V prvních čtyřech otázkách při chybě jen u deterministických zásobníkových automatů uznávám 0.5 bodu za správně zodpovězený zbytek. Úlohu 12 opravím do večera.

    • Čas: 1 hodina, při 7 a více bodů přijďte na ústní zkoušku.

      12. úlohu opravuji 'ručně', do večera opravím.

    • V LS 2022/23 cvičení probíhají ve čtvrtek od 14:00 (S10) a 15:40 (S6). Pro odevzdávání DU přes Moodle se přihlaste do příslušné skupiny.

    • DU1 ze 16.2. Devoir
    • DU2a z 23.2. Devoir
    • DU2b z 23.2. Devoir
    • DU3 z 9.3. Devoir
    • DU4 z 16.3. Devoir
    • oznámení Journal
    • DU5 z 30.3. Devoir
    • DU6 z 6.4. Devoir
    • DU7a ze 13.4. Devoir
    • DU7b ze 13.4. Devoir
    • DU8 z 27.4. Devoir
    • oznámení Journal