Тематический план

  • Literární výchova a čtení na 1. stupni - LS 2019

    • Společný text pro práci s dětmi prosím mějte vytištěn, text pro Vaši vlastní přípravu v druhé polovině semestru mějte vždy 2x (abyste mohly spolupracovat). Také noste svou verzi přípravy (s jasným označením data nové i starší verze). Pilně dodržujte pokyny vedoucího semináře!
    • Tento text si důkladně nastudujete poté, co ke svému literárnímu textu vytvoříte cíl, zadání pro důkaz o učení a aktivity pro fázi "při čtení". Neplánujte aktivity dřív, jinak si do plánu hodiny vnesete plevel, který nepovede děti k cíli hodiny.

  • Diskuzní fóra

    • Do tohoto "fóra" budu případně vkládat materiály, které se v přednášce objevují, probírají, využívají, nebo ji rozšiřují či dokonce výjimečně nahradí... Doporučuji se sem občas podívat, i když přednáška není povinná. To, co v ní povídám o přemýšlení nad textem a plánem a o reflexi výuky, to se nikde nedočtete :-) A u zkoušky se na takové přemýšlení ptávám :-(

      Přednáška bude ukazovat a vysvětlovat postup přípravy hodiny LV s textem zvaný "Plánování pozpátku". Můžete si také číst o plánování pozpátku s jinou básní už před 7 lety. Podívejte se na článek "Studenti učitelství plánují pozpátku lekci literární výchovy", v Kritických listech č. 39 od s.19, ke stažení v pdf na adrese http://www.kritickemysleni.cz/klisty/39/komplet.pdf

      Možná se podíváte v tom starém čísle i kolem, a možná si všimnete, že ten časopis vycházel spoustu let. Ostatně snad všecka čísla jsou i v knihovně PedF.

      Ukázky příprav hodin LV, jak je vytvářely kolegyně v předchozích letech, a jak je komentuji, abych účastnice kursu vedl k pochopení toho, co znamená hodina LV s textem, najdete také na mém webu Čeština doopravdy - http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/

    • První text - "Různé úrovně otázek" - jsme nakousli na přednášce 26.2.19 Přečtěte si ho a ujasněte si nad jakýmkoliv textem pro děti, jestli umíte takové otázky pokládat vy sami - cílem ovšem je, aby si je pokládali žáci, aby se takové otázky vynořovaly v hlavě při čtení čtenáři samotnému. Nejprve se to musí s dětmi trénovat, ale cílem je, aby jim to vešlo "do krve" a otázky se vynořovaly samy.

      Druhý text - "Třetí replika hovoru" je  tom, jak učitel vede hovor se žáky. Ten si prostudujte. Máte chápat podstatné rozdíly v tom, co kdo v hovoru říká a proč, a máte umět vysvětlit, co se hodí pro výuku LV u Vašich žáků, kdy a proč. (O typech otázek a o jejich používání k textu se dozvíte mnohem více, patrně další četbou. Veďte si zápisky z této odborné četby, snáze se pak připravíte na zkoušku letos i za dva roky u státnic....

  • Četba během semestru: Checklist aj.

    Tento seznam hledisek používejte BĚHEM celého semestru k práci na přípravě hodiny LV - vždy tu pasáž, která se týká toho, co právě zdokonalujete.