Section outline

    • Nabídka k návštěvě výuky LV u dobré učitelky!

      V letním semestru se sice učíme ve fakultní budově, ale máte možnost si domluvit návštěvu v hodině literární výchovy s čtením textu u některé poučené paní učitelky. Domluvíte se s ní osobně pomocí e-mailu - adresy níže.

      Učitelka si sama stanoví, kolik osob najednou přijme, i kolikrát (vše respektujeme podle možností její třídy a programu výuky)!

      Pište učitelkám zprávy s předmětem "studenti liter.výchovy", a ve zprávě napište, že se ucházíte o návštěvu v hodině se čtením textu, a to na doporučení O. Hausenblase, plně se identifikujte a dejte na sebe kontakty (e-mail i telefon), abyste případně nejeli nadarmo při změně rozvrhů.

      Datum, místo a čas pro svou domluvenou návštěvu prosím napište taky mně, jen abych měl přehled, když s paními učitelkami mluvím. Děkuji.

      Adresy:

      Andrea Havlíková, ZŠ nám. Svobody 2, Praha-Dejvice andrea.havlikova@zs-ns2.cz

      Petra Šubrtová, ZŠ Petřiny-sever p.subrtova@zspetriny.cz (tato paní učitelka Vám poskytne hodinu svou nebo u dalších dvou dobrých paní učitelek)

      Markéta Hůrková, ZŠ Kunratice marketa.hurkova@zskunratice.cz

      Jakub Svatoš, ZŠ Kunratice jakub.svatos@zskunratice.cz

      Karolína Kopecká, ZŠ Strossmayerovo nám., Praha 7 karolina.kopecka@zsstross.cz

      Eva Fialová, ZŠ Strossmayerovo nám., Praha 7 eva.fialova@zsstross.cz

    • Program seminářů v LS 2019 - Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku

      Zásady pro výběr textu, jejich  uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi

      Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ

      Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením

      Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi při čtení a klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi po čtení

      Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka

    • Požadavky k atestaci: 
      - úplná docházka a aktivní přítomnost v seminářích - společná tvorba přípravy, vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi, (výjimečné absence musejí být nahrazeny extra prací pro blaho ostatních)
      - důsledná průběžná příprava vlastní systémově podložené přípravy na hodinu LV s textem, odevzdávání a dopracování úkolů mezi semináři 
      - podpora a reflexe příprav kolegů a kolegyň v semináři

      - četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby

      Počet pokusů o zápočet: 3

    • Společný text pro práci s dětmi prosím mějte vytištěn, text pro Vaši vlastní přípravu v druhé polovině semestru mějte vždy 2x (abyste mohly spolupracovat). Také noste svou verzi přípravy (s jasným označením data nové i starší verze). Pilně dodržujte pokyny vedoucího semináře!
    • Tento text si důkladně nastudujete poté, co ke svému literárnímu textu vytvoříte cíl, zadání pro důkaz o učení a aktivity pro fázi "při čtení". Neplánujte aktivity dřív, jinak si do plánu hodiny vnesete plevel, který nepovede děti k cíli hodiny.

    • Skupina 1

    • Skupina 2

    • Skupina 3

    • Skupina 4

    • Skupina 2

    • Do tohoto "fóra" budu případně vkládat materiály, které se v přednášce objevují, probírají, využívají, nebo ji rozšiřují či dokonce výjimečně nahradí... Doporučuji se sem občas podívat, i když přednáška není povinná. To, co v ní povídám o přemýšlení nad textem a plánem a o reflexi výuky, to se nikde nedočtete :-) A u zkoušky se na takové přemýšlení ptávám :-(

      Přednáška bude ukazovat a vysvětlovat postup přípravy hodiny LV s textem zvaný "Plánování pozpátku". Můžete si také číst o plánování pozpátku s jinou básní už před 7 lety. Podívejte se na článek "Studenti učitelství plánují pozpátku lekci literární výchovy", v Kritických listech č. 39 od s.19, ke stažení v pdf na adrese http://www.kritickemysleni.cz/klisty/39/komplet.pdf

      Možná se podíváte v tom starém čísle i kolem, a možná si všimnete, že ten časopis vycházel spoustu let. Ostatně snad všecka čísla jsou i v knihovně PedF.

      Ukázky příprav hodin LV, jak je vytvářely kolegyně v předchozích letech, a jak je komentuji, abych účastnice kursu vedl k pochopení toho, co znamená hodina LV s textem, najdete také na mém webu Čeština doopravdy - http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/

    • První text - "Různé úrovně otázek" - jsme nakousli na přednášce 26.2.19 Přečtěte si ho a ujasněte si nad jakýmkoliv textem pro děti, jestli umíte takové otázky pokládat vy sami - cílem ovšem je, aby si je pokládali žáci, aby se takové otázky vynořovaly v hlavě při čtení čtenáři samotnému. Nejprve se to musí s dětmi trénovat, ale cílem je, aby jim to vešlo "do krve" a otázky se vynořovaly samy.

      Druhý text - "Třetí replika hovoru" je  tom, jak učitel vede hovor se žáky. Ten si prostudujte. Máte chápat podstatné rozdíly v tom, co kdo v hovoru říká a proč, a máte umět vysvětlit, co se hodí pro výuku LV u Vašich žáků, kdy a proč. (O typech otázek a o jejich používání k textu se dozvíte mnohem více, patrně další četbou. Veďte si zápisky z této odborné četby, snáze se pak připravíte na zkoušku letos i za dva roky u státnic....

  • Tento seznam hledisek používejte BĚHEM celého semestru k práci na přípravě hodiny LV - vždy tu pasáž, která se týká toho, co právě zdokonalujete.