Section outline
-
Vítejte v Moodlu kurzu vzdělávací politiky.
Měli byste mít zapsán kurz JSB039 nebo JSB524 nebo JSB781 (kurzy se vyskytují pod různými kódy v různých studijních plánech, do budoucna snad budou sloučeny). Ujistěte, že jste zapsaní i zde v Moodle kurzu, jako hosté uvidíte část obsahu, ale nebudete moci plnit aktivity.
Máte-li nějaké nejistoty a nejasnosti týkající se kurzu, snažte se jich zbavit. Doporučujeme přitom tuto posloupnost úkonů:1. Podívejte se do sylabu kurzu a prohlédněte materiály zde v Moodle.2. Pokud to nepomůže, zeptejte se spolužáků nebo zde ve fóru.3. Pokud nepomůže ani to (a nebo to spěchá a nebo to nechcete probírat ve fóru), napište email s dotazem výukovým asistentům Danielu Saifrtovi (75980687@fsv.cuni.cz) nebo Natálii Kopecké (54108555@fsv.cuni.cz) nebo se zeptejte vyučující po hodině.4. Maily vyučující pište prosím jen ve chvíli, kdy předchozí cesty selžou nebo nejsou z nějakého důvodu vhodné - je vás vážně hodně. Moc děkuji za pochopení :-) -
-
Closes: понедельник, 28 апреля 2025, 22:25
Nezisková organizace EDUin vydává každoročně audit českého vzdělávacího systému. Ten poslední za rok 2024 byl zveřejněn na začátku března a sestává z několika analytických studií (na stránce jsou i studie z loňského roku). Podobné studie byly vytvořeny i v předchozích třech letech.
V této práci bude pracovat primárně s texty studií, bude třeba, abyste si přečetli alespoň tři z nich. Můžete vybírat ze všech pěti posledních ročníků (před tím měl audit jinou podobu). U některých analýz je i možnost poslouchat jako podcast, ale pro plnění úkolů bude stejně asi třeba jít alespoň trochu do textu. (U jednotlivých úloh si vyzkoušíte některé techniky kritického čtení - RWCT, které můžete využít i obecněji při jiném čtení textů nejen na VŠ).
-
Zadání ve stejném znění jako u otázek v testu, jen v textové formě.
-
-
- Seznámení se studijními povinnostmi a organizací kurzu.
- Co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání?
- Mapování zkušeností a zájmů studujících.
-
Due: среда, 19 февраля 2025, 09:30
Napište vymezení vzdělávací politiky podle vaší skupinky.
Mohou vám pomoci následující otázky: Kam patří? Co vše je její součástí? Od čeho je dobré ji odlišit? Jak různě lze na pojem nahlížet?
-
Due: среда, 19 февраля 2025, 09:30
Čím byste se chtěli v rámci kurzu zabývat? Co vás pálí? O čem chcete vědět víc?
-
- Jak se učíme?
- Co ovlivňuje výsledky vzdělávání?
- případová studie: Jak na vzdělávání dopadala pandemie covid-19?
-
Closed: среда, 26 февраля 2025, 09:30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Co je typické pro české vzdělávání?
V čem se lišíme od jiných zemí?
Jak se systém vyvíjel?
-
Closed: среда, 5 марта 2025, 09:30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Opened: среда, 5 марта 2025, 08:06Due: среда, 5 марта 2025, 11:15
-
-
- Kam chceme směřovat? (cíle)
- Co nám pomůže se tam dostat? (nástroje)
-
Opened: среда, 12 марта 2025, 09:30Closed: среда, 12 марта 2025, 11:15
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
-
Podívejte se na kus záznamu loňského představení Auditu vzdělávacího systému, kde mluví náměstek ministra školství Jiří Nantl. Jde nám zejména o dvouminutovou pasáž začínající přibližně v čase 1:14:21 (
), ale doporučujeme si pustit trochu delší úsek, abyste chytali kontext. Jiří Nantl mluví asi od času 1:12:35, předtím asi 4 minuty přibližně v čase 1:00:20-1:04:30.Do fóra napište, zda s Jiřím Nantlem souhlasíte či ne a co z jeho postřehu podle Vás plyne pro vzdělávací politiku, případně dotazy, které vás na základě toho napadají.
-
- Role zřizovatelů
- Ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
-
Prohlédněte si studii Topit a svítit dávno nestačí, která mapuje inspirativní praxi spolupráce mezi obcemi a řediteli jimi zřizovaných škol. Přečtěte text k alespoň k jedné z oblastí spolupráce (První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura; Ve škole musí být řídící učitel; Základem dobrých vztahů je otevřenost a důvěra; Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera; Sdílená strategie je polovina úspěchu; Skrze školu pomáhat komunitě) a vztáhněte ji ke své zkušenosti. Jak spolupráce v této oblasti vypadá u vás v obci? Napadají vás další příklady fungující spolupráce nebo naopak víte o nějakém nefunkčním nastavení? Napište do fóra krátkou reakci a otázky, které vás k tématu napadají.
-
Opened: среда, 26 марта 2025, 09:30
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
- Role učitelů ve vzdělávání.
- Co vše o učitelích víme a jak vzdělávací politika může ovlivňovat práci učitele?
-
Opened: среда, 2 апреля 2025, 07:56Closed: среда, 2 апреля 2025, 11:26
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Closed: четверг, 3 апреля 2025, 07:56
Podívejte se alespoň na pět medailonků představující finalisty ceny Global Teacher Prize z posledních let (2023, 2022, 2021) - vždy rozklikněte jméno a poté odkaz na dvouminutový videomedailonek).
Pak odpovězte následující otázky. -
TALIS je velké mezinárodní šetření učitelů a ředitelů, které OECD organizuje každých 5 let. Poslední vlna proběhla v roce 2018 a výsledky z ní jsou zveřejněny velmi čerstvě. Doporučuji k prohlédnutí, abyste si udělali obrázek o
-
- Role studentů, žáků a rodičů
- Účast na vzdělávání
- Vzdělávací aspirace a reprodukce vzdělávacích nerovností
- Výběr školy/vzdělávací dráhy (choice) a jeho determinanty
- Participace na vzdělávání (voice) a její podoby
- Postoje studentů, žáků a rodičů ke vzdělávání
-
Opened: вторник, 8 апреля 2025, 08:00Closed: среда, 9 апреля 2025, 09:30
Podívejte se na dvě krátká videa z dílny české televize.
Na co se zeptat ve škole: https://edu.ceskatelevize.cz/video/16439-na-co-se-zeptat-ve-skole
Lepší škola. Díl. 11. O příkazech (ale lze i jiný z dané série): https://decko.ceskatelevize.cz/lepsi-skola
Reflektujte videa z hlediska zacílení, obsahu a role ve veřejném prostoru (odpovězte na následující otázky).
-
Opened: среда, 9 апреля 2025, 09:30Closed: среда, 9 апреля 2025, 11:18
-
- Cíle vzdělávání a posuzování jejich plnění.
- Kdo, co a proč hodnotí?
- Hodnocení žáků, učitelů, škol, metod a programů, systému.
-
Due: четверг, 10 апреля 2025, 09:30
Přečtěte si následující vymezení několika pojmů souvisejících se školním hodnocením žáků a napište příklady sumativního, formativního a diagnostického hodnocení, s nimiž jste se setkali během své vzdělávací dráhy.
- Hodnocení je výrok o hodnotě hodnoceného jevu. Při hodnocení vždy porovnáváme, přičemž výkon může být vztahován k cílům (standard, kritéria), výkonům ostatních (soutěž) nebo předešlému stavu (zlepšení).
- Popisná zpětná vazba neobsahuje hodnotící složku, ale vyjadřuje, co vidíme nebo slyšíme. Aby byla užitečná, musí být konkrétní a vztahovat se ke složkám výkonu, které jsou specifikovány v cílech.
- Diagnostické hodnocení se využívá na začátku učícího procesu a slouží k rozhodování o podobě výuky (metodách, obsahu, cílech).
- Formativní hodnocení se užívá v průběhu učení a pomáhá žákům ve volbě dalších kroků k dosažení cílů, tedy k jejich dalšímu učení. Je založeno na důkazech o dosaženém výkonu, typicky popisu výkonu vztaženém ke kritériím.
- Sumativní hodnocení shrnuje výsledek učení k určitému okamžiku. Může mít podobu slovního hodnocení, známky či bodů. Využívá se na konci učení a vyjadřuje míru osvojení určitého učiva, znalosti, dovednosti.
- Výkon žáka může hodnotit pedagog (učitelské hodnocení), sám žák (sebehodnocení) nebo třeba jeho spolužáci (vrstevnické hodnocení).
-
Vystoupení psycholožky Jany Nováčkové na TEDx Prague v roce 2011, patnáctiminutové video.
-
Zvukový záznam a zápis z diskuse EDUpointu o formativním hodnocení jako nástroji pro lepší učení
-
-
Due: среда, 23 апреля 2025, 09:30
Podívejte se na stránky Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a osvěžte si / seznamte se s podobou maturitní zkoušky.
- Vzpomeňte si na svoji maturitu / ukončení středoškolského vzdělání. Co pro vás znamenala? Co jste od ní čekali Vy a Vaše okolí? Jak to ve výsledku vypadalo?
- Zamyslete se nad cíli maturitní zkoušky. Jaké cíle dnešní česká maturita plní? Jaké jiné cíle by maturita (zkouška na konci střední školy) mohla plnit (plnila v minulosti, plní v jiných zemích, přišlo by vám dobré, aby plnila)?
Odpovědi spolužáků uvidíte až po zaslání té vlastní.
-