Základní teorie osobnosti
Section outline
-
Cílem tohoto předmětu je získat základní informace o nejvýznamnějších psychologických teoriích osobnosti, které hrají od minulého století až do současnosti v evropské psychologii významnou roli. Tyto teorie zásadně ovlivnily i další vědní obory, zejména oblast pedagogiky, poradenství, sociální práce a psychoterapie. Jejich znalost patří k základnímu společenskovědnímu přehledu. Jde však také o učební látku, která se vyučuje v rámci předmětu „Základy společenských věd“. V tomto předmětu se budeme zabývat těmito teoriemi:
- Psychoanalytická teorie S. Freuda (též obranné mechanismy A. Freudové a pojetí psychotraumatu u S. Ferencziho)
- Hlubinně psychologická teorie C. G, Junga
- Individuální teorie Alfréda Adlera
- Vývojová teorie E. Eriksona
- Psychosociální teorie E. Fromma
- Humanistický přístup C. Rogerse a A. Maslowa
- Logoterapie E. Frankla
- Psychometrický přístup k osobnosti H. Eysencka a R. Cattella
- Sociálně kognitivní přístup A. Bandury.
Na těchto MOODLE stránkách nejdete materiály, které doplní potřebné informace vedle základní požadované literatury. Základní literaturou je monografie V. Drapely: Přehled teorií osobnosti (Praha, Portál), v níž najdete k většině výše uvedených koncepcí osobnosti potřebné informace. Tato stránka v MOODLE je bude postupně doplňovat nebo rozšiřovat.
Materiál, který zde najdete a bude povinný ke studiu na zkoušku, se bude týkat: obecného úvodu k teoriím osobnosti, teorie A. Freudové, S. Ferencziho, H. Eysencka, R. Cattella a A. Bandury. Rozšiřujícím způsobem zde budou uvedeny i další teorie, např. E. Fromma, C.R. Rogerse a E. Frankla. Pravděpodobně se nedostaneme ke všem tématům během přednášek, proto tyto materiály budou sloužit i k následnému samostudiu.
Výše uvedená základní literatura je dostupná v knihkupectvích a v knihovnách. V digitalizované podobě též na počítačích v Národní knihovně a také na internetu. V případě vašeho zájmu najdete další rozšiřující informace v doporučené literatuře v sylabu v SIS.
K průběhu výuky předmětu Základní teorie osobnosti
Tento předmět je koncipovaný v podobě přednášek a společné diskuse nad probíranými tématy. Docházka není povinná.
Ukončení předmětu
Předmět bude ukončený zápočtem a testem. FORMA TESTU a způsob provedení bude vycházet z epidemiologické situace. Předpokládám, že nejpozději před Vánoci vám budu moci napsat podrobnosti. Test se bude zaměřovat pouze na teorie uvedené výše (není na něj nutné studovat celou knihu).
K ZÁPOČTU: Na základě vlastního výběru si zvolíte určitou dílčí část obsahu předmětu (např. jeden či více klíčových konceptů z některé z osobnostních teorií), kterou zpracujete ve formě podkladu pro výuku na střední škole. Tento podklad bude obsahovat i podrobné informace o zvolené výukové metodě s písemně popsanou modelovou ukázkou alespoň části příslušného výukového úseku. Nemá přitom jít pouze o frontální výklad, ale i o zapojení nějakých dalších interaktivních výukových metod. Rozsahem půjde o 2-3 strany textu. Tyto podklady budou následně vzájemně sdíleny zde v Moodle s ostatními zapsanými spolužáky do tohoto kurzu v tomto akademickém roce. Budou k dispozici jako inspirativní materiál (i pro případné využití ve vaší pozdější učitelské praxi).
Složení zápočtu je podmínkou pro zápis na termín zkoušky.
Písemné práce mi prosím zasílejte mailem s předstihem, ideálně ještě před začátkem zkouškového období (na četbu potřebuju aspoň 5 pracovních dní).
Přeji vám hodně úspěchů v tomto semestru a těším se naviděnou s vámi,
Srdečně vás zdraví
Pavlína Janošová
-
V textu v PDF (níže) najdete základní informace týkající se dějin psychologie osobnosti. Jde o vývojové schéma, které vám může pomoci zarámovat jednotlivé teorie osobnosti. Uveden je také jejich popis a základní informace. Jde o opakování z Úvodu do psychologie. Pokud si obsah dobře pamatujete, klidně tuto část přeskočte.
-
Níže najdete základní informace o pojmu osobnosti, o psychologii osobnosti jakožto vědním oboru a o současných základních přístupech k jejímu zkoumání. Na zápočtový test bude zapotřebí znát: (1) prvky, které definují osobnost; (2) čím je specifická psychologie osobnosti a v čem se liší od obecné psychologie a (3) čtyři hlavní současné přístupy k poznávání osobnosti a jejich specifika.
-
V následujícím textu se dozvíte o specifikách psychoanalýzy u dětí. Uvedené informace se povětšinou dodnes uplatňují v různých psychoterapeuticky zaměřených přístupech při práci s dětmi. Zaměřte se především na přínos A. Freudové do psychoanalytické práce s dětmi (specifika této práce) a na význam vztahu mezi dítětem a matkou. Dále byste měli znát tři základní typy obran. Měli byste také vyjmenovat a vysvětlit podstavu alespoň některých z nich. Měli byste také porozumět podstatě přenosu a protipřenosu.
-
V textu se prosím zaměřte na rozdíly mezi Ferencziho a Freudovým pojetím teorie svedení. Dále se věnujte rozdílům v přístupu Freuda a Feerencziho k psychoanalytické práci a v přístupu analytika k analyzandovi.
-
V prezentaci je vysvětlena koncepce kolektivního nevědomí u C. G. Junga. Naznačen je zde proces individuace a základní archetypy, s nimiž se během něj lidé konfrontují. Informace pouze doplňují poznatky z kapitoly o Jungovi v Drapelově knížce. Tu je zapotřebí si přečíst. V prezentaci se prosím zaměřte na vznik a podstatu kolektivního nevědomí, na porozumění, co jsou to archetypy, a na archetypy „persona a stín“ a „Bytostné Já“. (Měli byste také umět stručně vysvětlit, co je podle Junga podstatou osobnostního obratu, který je spouštěčem individuačního procesu.)
-
V PDF prezentaci níže najdete podklady k přednášce o individuální teorii Alfreda Adlera. Vycházejí z monografie: Hall, C., Lindzey, G.: Psychológia osobnosti. SPN, Mladé letá, 2002, které jsou doplněny ze zdroje: Adler, A.: Porozumění životu. Úvod do individuální psychologie. Praha: Aurora, 1999 spolu s dalšími zdroji dostupnými na internetu. Text bude pro některé z vás možná koherentnější (alespoň pro doplnění) než kapitola o Adlerovi v knize od V. Drapely.
-
Podklady v PDF k přednášce o psychosociální teorii E. Fromma vycházejí z publikací V. Drapely (Přehled teorií osobnosti) a z knih E. Fromma (Strach ze svobody, Mít, nebo být?, Budete jako bohové). Na konci prezentace najdete odkaz na audio-nahrávku "Láska jako odpověď" z Youtube z Frommovy knihy Umění milovat.
-
Podklady k přednášce o psychosociální teorii E. Eriksona vycházejí především z jeho knihy "Životní cyklus rozšířený a dokončený", dále z knih V. Drapely a Halla a Lindzaye.
-
První příloha obsahuje podklady k přednášce teorie osobnosti (humanistická teorie či self-teorie) C. R. Rogerse. Zaměřuje se také na jím vytvořený psychoterapeutický směr (nedirektivní psychoterapie) a na koncepty práce s myslí, které z jeho teorie vycházejí (focusing, mindfulness).
Ve druhé příloze najdete podrobnější text k uvedené teorii a její implikace pro práci se školní třídou. Kromě příslušné kapitoly V. Drapely vychází text i přednáška z Rogersovy knihy Způsob bytí a z knihy od J. Vymětala a V. Rezkové: Rogersovský přístup k dětem a dospělým, okrajově též z dalších zdrojů zaměřených na techniky focusing a mindfulness.
-
V této kapitole se zaměřte na to, z jakých základních dimenzí se podle Eysencka skládá osobnost (měli byste je umět základně charakterizovat) a jak je podle Eysencka osobnost hierarchicky strukturovaná. Měli byste porozumět tomu, co je podstatou "psychometrického přístupu k poznávání osobnosti".
-
V této kapitole byste měli porozumět tomu, na základě jakých typů dat dospěl autor ke svému pojetí osobnostních rysů. Dále byste měli umět vysvětlit, jakými metodami dospěl k povrchovým a pramenným rysům a k sekundárním faktorům. Měli byste pochopit, proč bývá jeho teorie vztahována k psychologickému hyperprostoru. Měli byste umět vyjmenovat alespoň některé kategorie rysů. Také byste měli umět charakterizovat alespoň některé výhody a nevýhody uvedeného přístupu.
-
V této teorii byste měli umět vysvětlit principy recipročního determinismu, dále vyjmenovat a vysvětlit mechanismy sociálně kognitivního učení. Měli byste porozumět podstatě Rotterovy teorie "místa kontroly" a podstatě Bandurova pojmu "osobní zdatnost". Měli byste umět vyjmenovat alespoň základní přínosy a nedostatky sociálně kognitivního přístupu.
V prvním PDF souboru najdete základní text, tedy základní studijní materiál pro zkoušku.
Ve druhém PDF máte k dispozici podklady k přednášce, která výše uvedené základní informace rozšiřuje.
-
Níže najdete v PDF text přednášky k tématu, který jsme nestihli probrat. Jde o Logoterapii V. E. Frankla. Text vychází z větší míry z jeho knih: Teorie a terapie neuróz a Léčba smyslem (obě jsou dostupné a opakovaně vyšly v Portálu). Zároveň vychází i ze stejnojmenné kapitoly V. Drapely (Přehled teorií osobnosti). Text je určený k případnému doplnění Drapelovy kapitoly v rámci samostudia.
-
Níže pro Vaše potřeby zveřejňuji Vámi zaslané seminární práce k tomuto předmětu za akademický rok 2023/2024. Jsou pouze pro Vaši potřebu. Předmět se bude otevírat až za rok a pro nové studenty Vaše seminárky nebudou přístupné. Máte tedy několik měsíců na pročtení nebo stažení těchto zdrojů. Prosím, se seminárními pracemi nakládejte jako se soukromými informačními zdroji, tj. nešiřte je mezi další osoby. Slouží jen pro potřebu vás, kteří jste navštěvovali kurz Základní teorie osobnosti v akad. roce 2023/2024.
Děkuji Vám za pochopení a respektování těchto pravidel.
Srdečně Vás zdraví a vše dobré Vám přeje
Pavlína Janošová