Section outline

  • Úvod: povaha kvalitativního výzkumu + hist. kontext

    • Doporučená četba: 

      Novotná, H.: Kvalitativní strategie výzkumu. In: Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. (eds.): Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK 2019, s. 257-287. 

  • Proces kvalitativního výzkumu a jeho plánování: Od teorie k empirii? Tvorba výzkumného problému. 

    • Četba k tématu

      Otázky k textům:

      • Jak výzkumník formuluje výzkumný problém?
      • Jaká je role teorie v kvalitativním výzkumu?
      • Do jaké míry kvalitativní výzkum vyžaduje předem strukturovaný plán? 
      • V čem spočívá Chenailova olovnice a proč je významná?
    • Další doporučená četba: 

      Novotná, H., Šťovíčková Jantulová, M: Rozvaha výzkumného projektu. In: Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. (eds.): Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK 2019, s. 35-56. 

  • Strategie a techniky konstrukce vzorku, tvorby a analýzy dat.  

    • Četba

      KONOPÁSEK, Z. (1997): Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu. Biograf, 12,  odst. 7-35.

      Otázky k četbě

      - Vysvětlete: "V kvalitativním výzkumu se pracuje s daty kvalitativním způsobem." 

      - Popište jednotlivé kroky kvalitativní analýzy textu.

      - Co rozumíme pojmem "interpretovat text"?

    • Další doporučená četba: 

      Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. (eds.): Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK 2019 - kap.: 

      - Novotná, H.: Výběr vzorku a prostředí výzkumu, s. 289-314

      - Zandlová, M.: Rozhovor, s. 315-352

      - Heřmanský, M.: Zúčastněné pozorování, s. 353-389

      - Heřmanský, M.: Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu, s. 415-443.

    • Kvalita a etika kvalitativního výzkumu

    • Četba:

      Seale, Clive. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Biograf 2002, 27, s. 3-16.

      Guillemin, Marilys, Gillam, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky" ve výzkumu, Biograf 2004, 35, s. 11-31.

      Dobrovolná četba: 

      Lindloom, Jana: Preklopenie asymetrie po získaní údajov. Pomáha informovaný súhlas alebo škodí? Biograf 2004, 35, s. 85-95.

      Matoušek, Petr: Výzkumník v nebezpečném prostředí. Biograf 2004, 35, s. 53-76.

      (a vůbec celé číslo 35 časopisu Biograf (www.biograf.org): Etika a právo v kvalitativním výzkumu).

    • Otázky k četbě:

      Charakterizujte napětí mezi scientismem a naturalismem ve vztahu k vyjednávání kritérií kvality výzkumu (Seale).

      Proč Guillemin - Gillam odlišují "procedurální etiku" od "etiky v praxi"? Jaký je mezi těmito dvěma "etikami" vztah?

       

    • Pro zajímavost: 
    • Další doporučená četba:

      Zadlová, M. Šťovíčková Janulová, M.: Etika výzkumu. In: Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. (eds.): Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK 2019, s. 57-90. 

  • Reflexe aktérů: polostrukturovaný rozhovor, rámcová analýza, segmentace a kódování

    • Četba:

      KAUFMANN, J.-C. 2010. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství SLON - s. 52-66 + Cvičení.

      ENDRŠTOVÁ, V. 2011. Vyjednávání limitů - limity vyjednávání. Diplomová práce, FHS UK - zejména s. 30-31 a 63-72.

      Otázky k četbě:

      Kaufmann:

      Soustřeďte se na tato témata: Jakou podobu mohou mít otázky pro rozhovor? Jak se tyto otázky liší od výzkumných otázek? Jak sestavujeme otázky pro rozhovor? Jak dělat správně rozhovor? Co dělat, čeho naopak se vyvarovat v průběhu rozhovoru? 

      Na základě četby Kaufmanna komentujte text Cvičení (Móda 60. let 20. stol. v ČSSR - otázky pro modelky

      Endrštová: 

      Identifikujte výzkumný problém a výzkumné otázky.

      Jak se v samotném textu zachází s daty z rozhovorů?

    • Další doporučená četba:

      Zandlová, M.: Rozhovor. In: Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. (eds.): Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK 2019, s. 315-352.

    • Cvičení

      Vyberte si dva z níže uvedených úkolů. Cvičení bude bytostně interaktivní plus se pokusím cílit k tomu, co vás zajímá. Tedy cvičení bude se dít na základě toho, které úkoly budete většinově preferovat. Úkoly odevzdejte, prosím, do úterý 30. 3. do 16:00 hod., abych stihla adekvátně připravit výuku. K nyní méně preferovaným tématům se můžeme vrátit na konci semestru - budeme zde mít prostor ještě jednoho cvičení.

    • 1. Význam odborné literatury (teorií) v empirickém výzkumu

      Na základě textu Hudební subkultury formulujte (vědecky opodstatněný) výzkumný problém a výzkumné otázky. Jakou podobu budou mít data, jež potřebujete k řešení výzkumného problému? Jak bude na místě konstruovat vzorek?

    • 2. Jak postavit projekt kvalitativního výzkumu "do latě"?  

      Zopakujte si Chenaila (1998) a napište (stačí heslovitě) posudek níže přiloženého projektu výzkumu. Okomentujte všechny pasáže projektu, přičemž explicitně využijte vše, co jsme dosud probrali (tj. okomentujte kap. 1-4, 6 a 9).  

    • 3. Etika výzkumu

      Zopakujte si přednášku k etice výzkumu včetně doporučených textů. Prostudujte str. 16-23 z bc. práce R. Bolechové. Jaká etická dilemata a jak autorka řešila? Co vám na nich přijde nejednoznačné, zajímavé, diskuze hodné?

    • 4. (Polostrukturovaný rozhovor): analýza a interpretace dat

      Přečtěte si ukázky z rozhovorů z výzkumu V. Endrštové (pozn.: moc prosím, jde o data z výzkumu, nikde nijak je nešiřte, byť jsou anonymizovaná). Sledujete jak jejich obsah, ale i způsob provedení (tj. kladení otázek, reakce informátorů atp.) a transkriptu. 

      Zopakujte si text Zdeňka Konopáska k analýze v kvali výzkumu a poslední přednášku. Pokuste se analyzovat libovolnou jednu stránku / pasáž, tj. okódujte kousek některého z rozhovorů (jako teoretické zázemí můžete použít pasáže z dipl. práce V. Endrštové). Kódy definujte. Odevzdejte seznam kódů s definicemi (coodbook) a segmenty.  

    • Úkoly, které preferujete procvičit a diskutovat, odevzdejte, prosím, zde:

  • Narativní přístupy, biografický výzkum

  • Etnografický výzkum

    • Četba

      Povinná:

      Žeková, L.: Mluvit o Alici aneb ukázkový příklad bomorfizace. In: Stöckelová, T. - Abu Ghosh, Y.: Etnografie. Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: SLON 2013, s. 36-51.

      Doporučená:

      Stöckelová, T., Abu Ghosh, Y.: Etnografie: od dogmatu k heterodoxii. Ibidem, s. 7-35.

      Otázky k četbě:

      1. Argumentujte, z čeho je zřetelné, že text Žekové je výstupem etnografického výzkumu.

      2. Nalezněte v textu Žekové alespoň dva příklady popisu nějakého jevu / situace a její interpretace.

      3. Jaké aspekty Alice jako osoby Žeková tématizuje?

      4. Se kterými aspekty teoreticko-metodologického přístupu k etnografii, jak jej popisují Stöckelová a Abu Ghosh, Žeková ve svém článku pracuje? 

  • Konverzační a diskurzivní analýza

  • Práce s daty jiné než písemné povahy 

  • Případová studie

    • Četba

      Jakub Grygar, Tereza Stöckelová: Příčiny a souvislosti stěhování vsetínských Romů z pavlačového domu č.p. 1336 v říjnu 2006. Zpráva z šetření. MASARYKOVA UNIVERZITA, FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ, KATEDRA SOCIOLOGIE, Sociální antropologie, str. 4-9, 26-28.

      Dobrovolné: Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4).

      Otázky k četbě:

      Jaké výzkumné otázky si autoři Grygar a Stöckelová zvolili pro daný výzkum? / Na jaké výzkumné otázky přináší studie odpovědi?

      Proč si autoři zvolili případovou studii jako výzkumný design? Zdůvodněte s využitím metodologické literatury zadané k tématu.

      Co je případ, který výzkumníci zkoumali? Jak byl případ zvolen? Metodologicky zdůvodněte s využitím metodologické literatury k tématu.

      Jaké techniky sběru/tvorby dat využili a data z jakých zdrojů používali?


  • Highlighted

    Atestace

    (předpokladem atestace je 70% účast na hodinách)

    1. Zvolte si jednu oblast zájmu, tj. jedno téma (ideálně takové, které zvažujete pro diplomovou práci, tj. takové, o němž již něco víte, něco jste k němu načetli načetli atp.). Rámcově je teoreticky ukotvěte. 

    2. Formulujte relevantní výzkumný problém na dané téma ke každému metodologickému přístupu, který je předmětem výuky: (1) polostrukturovaný rozhovor, (2) etnografie, (3) narativy, (4) analýzy konverzace a diskurzu, (5) práce s nepsanými prameny, (6) případová studie. 

    3. Ke každému výzkumnému problému načrtněte projekt výzkumu, tj.  navrhněte výzkumné otázky, techniky tvorby dat, výběr vzorku a způsob analýzy dat.

    Tzn. odevzdáte 6 výzkumných projektů k jednomu tématu. Každý projekt výzkumu stačí zpracovat heslovitě, tj. v rozsahu min. 1/2 a max. 2 normostrany. Svá metodologická rozhodnutí zdůvodněte. Za samozřejmost považuji formální stránku práce včetně bibliografie.