Kapitoly z gramatiky češtiny
Section outline
-
Tip na aplikaci od Aleny Davidové Příprava na přijímací a maturitní zkoušky:
Zároveň bych Vás ráda informovala o mobilní aplikaci České školní inspekce, která je nově využitelná pro individuální přípravu k jednotným přijímacím zkouškám do maturitních oborů středních škol a také k maturitním zkouškám. Česká školní inspekce převedla testy, které byly k těmto zkouškám použity v minulých letech, do elektronické podoby a dala je k dispozici na mobilní testovací aplikaci InsplS SETmobile (pozor - pouze v mobilní aplikaci InsplS SETmobile, nikoli přes PC v pevné verzi InsplS). -
četba na 24. 2.:
STROSSA, Petr (2019): Používáme k popisu české gramatiky dobře zvolený systém vzorových podstatných jmen? Naše řeč, r. 102, č. 4, s. 252–264. (Nechávám zde k dispozici do 23. 2.)orientační otázky- Která dvě kritéria by podle autora měla splňovat slova fungující jako morfologický vzor? Souhlasíte? Přidali byste nějaké další kritérium?
- Jaký by byl podle strategie experimentu rozdíl například mezi slovy/typy matka – žena – kráva – dcera?
- S jakým objemem dat autoři pracovali?
- Které výsledky experimentu vás zaujaly?
- Které z autorových závěrečných návrhů byste ne/akceptovali?
-
Prosím, projděte si na 3. 3. materiály: 3 didaktické testy (k nim podle svého uvážení i přiložené katalogy požadavků) a podněty k debatě, kterou o nich a o všem přidruženém povedeme. Zaměřujme se prosím na oblast gramatiky. Těším se na vaše názory.
-
Na setkání 10. 3. se prosím všichni přečtěte a promyslete ukázku výuku základní skladební dvojice, dobrovolně pak kapitolu věnovanou pravopisu.
---
Přikládám ke kritickému čtení svůj článek ve spoluautorství věnovaný postavení pravopisu v české společnosti (odkaz na odemčený článek): https://denikn.cz/474460/neumite-pravopis-presto-jste-clovek-o-jazykovych-chybach-a-lidskosti/?cst=352a66f05d236f69b58f02c01db5edafdbc9a508.
-
Milé kolegyně, milí kolegové,
nerada bych Vás v tomto čase zahltila četbou, několik textů ale doporučím a o přečtení jednoho Vás vyloženě prosím. Přeju dobrý týden.
Všechny prosím o přečtení: CVRČEK, Václav (2010): Korpusový pohled na postavení číslovek v systému slovních druhů. Bohemica Olomucensia 2 – Philologica Iuvenilia, s. 104–109.
- otázky k četbě Cvrčka:
-
Která místa v členění slovních druhů jsou podle Cvrčka problematická?Jakou roli hraje při slovnědruhové klasifikaci kontext, v němž se slova objevují?Jaké hypotézy výzkum ověřuje?Jak je zde chápán „kontext“?Jak dopadlo ověření hypotéz? Jaká se ukázala korelace mezi ADJ a řadovými NUM?Jaké jsou ne/výhody navrhovaného třídění?
-
Všechny také prosím o přečtení diskuse o zvratných slovesech, respektive SE/SI: https://www.ascestinaru.cz/poradna-asc-jak-nalozit-se-zvratnymi-slovesy-na-1-stupni/
Všechny také prosím o nahlédnutí na slovnědruhovou kategorizaci ve slovnících SSČ a SSJČ skrz Internetovou jazykovou příručku na výrazy AŽ a TAKÉ. Na pojetí AŽ se ještě prosím podívejte do Akademického slovníku současné češtiny.
K tomu všechny prosím o vytvoření chytrého cvičení na slovní druhy o maximálně 10 položkách. Pojetí je libovolné, stejně tak úroveň (abyste dané cvičení mohli i reálně využít), bude ovšem skvělé, využijete-li poznatky z četby a vyvarujete-li se evergreenů typu kolem, okolo, vedle... Pošlete mi ho prosím mailem do neděle 21. března.
---
Doporučená četba: Texty Miloslava Vondráčka věnované hranicím částic a citoslovcí (1998), částicím a příslovcím (1999) a nový text věnovaný domnělým předložkám pojícím se s nominativem typu kontra (2020). První dva jsou dostupné na stránkách Naší řeči zde a zde, ten nejnovější přes CEEOL zde.
VONDRÁČEK, Miloslav (1998): Citoslovce a částice – hranice slovního druhu. Naše řeč, 81, č. 1, s. 29–37.VONDRÁČEK, Miloslav (1999): Příslovce a částice – hranice slovního druhu. Naše řeč, 82, č. 2, s. 72–78.- ÚPLNĚ, VŮBEC (k tomu též viz http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7850), PĚKNĚ
VONDRÁČEK, Miloslav (2020): K existenci nominativních prepozic v češtině. Naše řeč, 103, č. 1–2, s. 144–161.
- text je dostupný přes CEEOL: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=47, konkrétně zde: https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=626
- otázky k četbě Cvrčka:
-
Na 31. března si prosím připomeňte článek Václava Cvrčka věnovaný číslovkám.
Prosím taky všechny o revidovaná cvičení věnovaná slovním druhům. Pokud jste mi ještě neposlali první verzi, tak hup na to (oživuju citoslovce ve funkci přísudku).
-
-
Ve středu 7. 4. si budeme povídat o vidu. K tomuhle tématu se nám bude hodit četba. Nechci Vás přetížit, proto se prosím rozdělte na polovinu, každá bude číst jeden text od Luboše Veselého (dělím to podle abecedního pořadí příjmení):
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=8097: Kateřina Bartasová, Tereza Binderová, Klára Bočková, Ondřej Boštička, Alena Davidová, Kateřina Jakubová, Adéla Kadeřábková
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=8192: Michaela Kvasnicová, Barbora Lacinová, Ondřej Pavlík, Abert Pospíšil, Klára Suldovská, Tereza Šátavová
Poznamenejte si prosím, jaké nové poznatky studie přinášejí a co z toho se dá uplatnit ve školské výuce.
Já Vám představím ještě studii třetí, a to výbornou korpusovou studii vývoje vidových sloves od Ondřeje Bláhy (http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=8588). Budeme se bavit i o obouvidových slovesech.
-
Pro doplnění tématu syntaktické shody nabízím komentovanou prezentaci věnovanou komplikovanému případu jedné konstrukce s/se ne/shodou se jménem ve středním rodě množného čísla (prasata) a vývojovým tendencím tohoto jevu.
-
K tématu větné členy přikládám přehledovou komentovanou prezentaci. Chystala jsem ji pro seminář loňský rok, proto je na konci uvedeno i zadání úkolu - to pro náš seminář aktuálně není relevantní.
K tématu doporučuju tuto otázku a odpověď: https://www.ascestinaru.cz/poradna-asc-jak-rozlisit-privlastek-a-prislovecne-urceni-mista-s-ohledem-na-slovosled/