Zadání úkolu 5 - Indexace názvů

Proveďte obsahovou analýzu přidělené skupiny názvů dokumentů (jestliže jste nebyli 24. 10. 2024 na výuce, zvolte si libovolnou pětici podle vlastního výběru). Ve všech případech se jedná o články z oborových odborných časopisů nebo příspěvky z konferencí, jež byly publikované v češtině v roce 2017 a 2018.

Cílem je co nejpodrobnější analýza, tj. co největší počet pojmů reprezentujících obsah příslušného dokumentu (přesněji řečeno obsah jeho názvu). Kupříkladu hypotetický název "Proč publikovat vědecké poznatky?" by bylo možné rozložit na pojmy: "zdůvodnění" - "publikování" - "věda" - "znalosti". Rozkládání pojmů by tedy mělo skončit až tehdy, když dospějete k dále nedělitelnému obsahu. To nemusí vždy znamenat, že takový pojem je vyjádřen jedním slovem - například pojem označený jako "Akademie věd ČR" už nejspíš nemá cenu dále dělit.

Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963, alternativní přístup). Pokud budete na pochybách, co je obsahem daného názvu, můžete se podívat do plného textu dokumentu.

Během indexace uplatněte tento postup:

1)  postup

2) Zapište do slovníku všechny termíny, jež vytvoříte během obsahové analýzy přidělené skupiny názvů.

Pro účely tohoto úkolu je optimální vyjádřit jednotlivé dílčí pojmy substantivně (podstatnými jmény v jednotném čísle, první písmeno malé) -  např.
"co jsou to bibliografická data" = "definice" + "bibliografie" + "údaj"
"výměnný formát" = "výměna" + "formát".

Poznámka: Z tohoto pravidla samozřejmě existují výjimky - viz kapitoly Číslo podstatných jmen a Psaní velkých písmen v Internetové jazykové příručce.

Každý termín uvádějte v poli "Pojem" zvlášť (tj. kolik jste vymysleli termínů, tolik zapíšete položek).

V poli "Kategorie" zvolte příslušný název dokumentu, z jehož obsahové analýzy byl daný pojem odvozen.

Do pole "Definice" zapište pořadové číslo názvu (např. 17).

Pole "Klíčová slova" a "Štítky" nechte nevyplněné.


Komentář:

Pro účely tohoto úkolu předpokládáme, že název dokumentu reprezentuje jeho obsah. To ovšem nemusí platit vždy.

Když název nestačí...

a) k reprezentaci obsahu      b) k identifikaci

Děsivá záležitost, nebo dobrý pomocník?
Dlouho připravovaný projekt s dlouhým názvem
Chvíli se zdržím
Knižní novinky
Mladý šedesátník
Mluvit řečí hodnot
Neušlo nám
Příběhy našich sousedů
Psalo se jinde
Splněný sen
Studenti v bráně moudrosti
Tipy na aktivity
Ze světa
Zelená, a co s tím?

 

https://www.moma.org/artists/5392#works

 

matematika

  rokyroky2roky4

A

1. 70 let Bibliographia medica Čechoslovaca

2. Absenční půjčování z volně přístupného oborového fondu KNAV

3. Aktuální možnosti získání rekvalifikace v oboru knihovnictví

4. Akvizice a spolupráce

5. Akvizice v Národní lékařské knihovně

B

6. Analýza věkové, vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven ČR v roce 2017: výsledky průzkumu

7. Bude možné zvládnout proces zpracovávání vědeckých informací při jejich současném enormním nárůstu?

8. Budoucnost výměnných formátů bibliografických dat: má MARC budoucnost?

9. Centrální portál knihoven, nebo Knihovny.cz?

10. Co je to digitalizace

C

11. Česká digitální knihovna

12. Česko-polská Noc s Andersenem

13. Československé knihovnictví v letech 1939–1959: vybrané problémy historického vývoje

14. Destruktivní digitalizace v Moravské zemské knihovně v Brně

15. Digitální knihovna a autorský zákon

D

16. Dvacátý šestý celostátní akviziční seminář. 1. část

17. "E-deposit": elektronické publikace v Národní knihovně ČR. 1. část

18. E-learningový kurz Knihovnické minimum

19. Informační zdroje a vyhledávání na portálu knihovny.cz

20. INFORUM 2017

E

21. Jak vzniká Bibliographia medica Čechoslovaca - pracovní postupy, metody a nástroje

22. Kdo jsou uživatelé Webarchivu?

23. Knihovna pro mladé v Třinci

24. Knihovní software Evergreen v roce 2017

25. Knihovny v Chorvatsku

F

26. Kurzy a zkoušky pro knihovníky nově podle Národní soustavy kvalifikací

27. Noc s Andersenem v Klementinu

28. Online zpřístupnění vybraných digitalizovaných mapových sbírek v České republice

29. Proces jmenného zpracování článků BMČ

30. Sedmdesát let Bibliographia medica Čechoslovaca

G

31. Trendy v oblasti bibliografických formátů, aneb, Má MARC budoucnost?

32. Věcný popis pro BMČ se zaměřením na indexaci podle MeSH

33. Aktivity pro seniory v Městské knihovně Litvínov

34. Sjednocování lékařské terminologie s využitím českého překladu MeSH

35. NSK a NSP jako příležitost. Současnost a perspektivy

H

36. Nová podoba rekvalifikačních kurzů v NK ČR

37. Digitální kompetence v kontextu knihovnické práce

38. Spolupráce alternativních škol a knihoven při rozvoji digitální gramotnosti

39. Návrh redesignu webového sídla Městské knihovny Havířov

40. Rozvoj informační gramotnosti předškolních dětí ve veřejných knihovnách – výsledky výzkumu

I

41. Komunikace osob se zrakovým postižením v knihovnách

42. Neslyšící lidé, český znakový jazyk a knihovna

43. Akademická podpora středoškolských studentů a učitelů v NTK

44. Digitální knihovny v ČR a vývoj systémů pro vytváření, archivaci a zpřístupnění digitálních dokumentů–ProArc, ARCLib a Kramerius

45. Průzkumy spokojenosti uživatelů v českých knihovnách


Zuletzt geändert: Sonntag, 2. Februar 2025, 15:17