Úkol 5 - zadání
Zadání úkolu 5 - Indexace názvů
Proveďte obsahovou analýzu přidělené skupiny názvů dokumentů (jestliže jste nebyli 24. 10. 2024 na výuce, zvolte si libovolnou pětici podle vlastního výběru). Ve všech případech se jedná o články z oborových odborných časopisů nebo příspěvky z konferencí, jež byly publikované v češtině v roce 2017 a 2018.
Cílem je co nejpodrobnější analýza, tj. co největší počet pojmů reprezentujících obsah příslušného dokumentu (přesněji řečeno obsah jeho názvu). Kupříkladu hypotetický název "Proč publikovat vědecké poznatky?" by bylo možné rozložit na pojmy: "zdůvodnění" - "publikování" - "věda" - "znalosti". Rozkládání pojmů by tedy mělo skončit až tehdy, když dospějete k dále nedělitelnému obsahu. To nemusí vždy znamenat, že takový pojem je vyjádřen jedním slovem - například pojem označený jako "Akademie věd ČR" už nejspíš nemá cenu dále dělit.
Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963, alternativní přístup). Pokud budete na pochybách, co je obsahem daného názvu, můžete se podívat do plného textu dokumentu.
Během indexace uplatněte tento postup:
1)
2) Zapište do slovníku všechny termíny, jež vytvoříte během obsahové analýzy přidělené skupiny názvů.
Pro účely tohoto úkolu je optimální vyjádřit jednotlivé dílčí pojmy substantivně (podstatnými jmény v jednotném čísle, první písmeno malé) - např.
"co jsou to bibliografická data" = "definice" + "bibliografie" + "údaj"
"výměnný formát" = "výměna" + "formát".
Poznámka: Z tohoto pravidla samozřejmě existují výjimky - viz kapitoly Číslo podstatných jmen a Psaní velkých písmen v Internetové jazykové příručce.
Každý termín uvádějte v poli "Pojem" zvlášť (tj. kolik jste vymysleli termínů, tolik zapíšete položek).
V poli "Kategorie" zvolte příslušný název dokumentu, z jehož obsahové analýzy byl daný pojem odvozen.
Do pole "Definice" zapište pořadové číslo názvu (např. 17).
Pole "Klíčová slova" a "Štítky" nechte nevyplněné.
Komentář:
Pro účely tohoto úkolu předpokládáme, že název dokumentu reprezentuje jeho obsah. To ovšem nemusí platit vždy.
Když název nestačí...
A
1. 70 let Bibliographia medica Čechoslovaca
2. Absenční půjčování z volně přístupného oborového fondu KNAV
3. Aktuální možnosti získání rekvalifikace v oboru knihovnictví
4. Akvizice a spolupráce
5. Akvizice v Národní lékařské knihovně
B
6. Analýza věkové, vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven ČR v roce 2017: výsledky průzkumu
7. Bude možné zvládnout proces zpracovávání vědeckých informací při jejich současném enormním nárůstu?
8. Budoucnost výměnných formátů bibliografických dat: má MARC budoucnost?
9. Centrální portál knihoven, nebo Knihovny.cz?
10. Co je to digitalizace
C
11. Česká digitální knihovna
12. Česko-polská Noc s Andersenem
13. Československé knihovnictví v letech 1939–1959: vybrané problémy historického vývoje
14. Destruktivní digitalizace v Moravské zemské knihovně v Brně
15. Digitální knihovna a autorský zákon
D
16. Dvacátý šestý celostátní akviziční seminář. 1. část
17. "E-deposit": elektronické publikace v Národní knihovně ČR. 1. část
18. E-learningový kurz Knihovnické minimum
19. Informační zdroje a vyhledávání na portálu knihovny.cz
20. INFORUM 2017
E
21. Jak vzniká Bibliographia medica Čechoslovaca - pracovní postupy, metody a nástroje
22. Kdo jsou uživatelé Webarchivu?
23. Knihovna pro mladé v Třinci
24. Knihovní software Evergreen v roce 2017
25. Knihovny v Chorvatsku
F
26. Kurzy a zkoušky pro knihovníky nově podle Národní soustavy kvalifikací
27. Noc s Andersenem v Klementinu
28. Online zpřístupnění vybraných digitalizovaných mapových sbírek v České republice
29. Proces jmenného zpracování článků BMČ
30. Sedmdesát let Bibliographia medica Čechoslovaca
G
31. Trendy v oblasti bibliografických formátů, aneb, Má MARC budoucnost?
32. Věcný popis pro BMČ se zaměřením na indexaci podle MeSH
33. Aktivity pro seniory v Městské knihovně Litvínov
34. Sjednocování lékařské terminologie s využitím českého překladu MeSH
35. NSK a NSP jako příležitost. Současnost a perspektivy
H
36. Nová podoba rekvalifikačních kurzů v NK ČR
37. Digitální kompetence v kontextu knihovnické práce
38. Spolupráce alternativních škol a knihoven při rozvoji digitální gramotnosti
39. Návrh redesignu webového sídla Městské knihovny Havířov
40. Rozvoj informační gramotnosti předškolních dětí ve veřejných knihovnách – výsledky výzkumu
I
41. Komunikace osob se zrakovým postižením v knihovnách
42. Neslyšící lidé, český znakový jazyk a knihovna
43. Akademická podpora středoškolských studentů a učitelů v NTK
45. Průzkumy spokojenosti uživatelů v českých knihovnách