Ukol1 - zadani

Ad (A) Cílem obsahové analýzy je indexace zdrojů umožňující přístup k nim a jejich využití.

Ad (A), (E), (F) Indexace může znamenat:

a) tvorbu indexu (indexového souboru)
b) vyjadřování obsahu (věcný popis / zpracování) informačních zdrojů (= strana pojem - znak sémiotického trojúhelníku)

Ad (B) Během obsahové analýzy se analyzuje obsah (nejprve "oddělíme" obsah od formy, poté členíme obsah na dílčí části, ev. aspekty).

Ad (C) Předmětem obsahové analýzy je znak.

Typy znaků - Joseph Kosuth: Jedna a tři židle (1965)

Typy znaku

Ad (D) Produktem obsahové analýzy jsou obsahová metadata.

Obsahová metadata definovaná ve funkčních požadavcích na bibliografická metadata v modelu IFLA LRM:

Najít (find) informační zdroj
Určit (identify) informační zdroj
Vybrat (select) informační zdroj
Získat (obtain) informační zdroj
Prozkoumat (explore) informační zdroj

Dotaz v elektronické konferenci Knihovna (https://lists.cesnet.cz/wws/arc/knihovna/2021-09/msg00059.html):

Obsahova metadata

Řešení dotazu pomocí kombinace obsahových (Rusko, národy, etnografie) a formálních (jazyk=čeština) metadat v katalogu Národní knihovny ČR: 

obsahova metadata

https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001303893&local_base=NKC

Tip:

Podívejte se, jak je problematika obsahové analýzy řešena v oblasti databázových systémů:
PALOVSKÁ, Helena. Správa obsahu a dokumentů – databázový návrhový vzor. In: Systémová integrace [online]. 2017, 24(4), 54-62 [cit. 2024-11-23]. ISSN 1804-2716. Dostupné z: https://nb.vse.cz/~palovska/publikace/SI_2017_04_Palovska.pdf.

Zuletzt geändert: Samstag, 23. November 2024, 16:58