Cvičení 3 - Jazykové jevy
Требуемые условия завершения
Toto cvičení je zaměřeno na aplikaci jazykových jevů synonymie a homonymie v praxi organizace znalostí.
(1) Zamyslete se nad možnými významy slov "knihovna" a "archiv". Kolik různých významů pro tato slova jste našli?
(2) Práce s Tezaurem jazyka českého
- Všimněte si způsobu řazení seznamu hesel
- Všimněte si následujících jazykových jevů a způsobu jejich reprezentace v tezauru:
antonymie
synonymie
slovní druhy
asociativní vztahy
hierarchické vztahy - Porovnejte Tezaurus jazyka českého s Akademickým slovníkem současné češtiny (online verze obsahuje pouze písmena A-G). Co mají společné, v čem se liší?
- Spočítejte synonyma pro slova (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Tezaurus
- Spočítejte významy slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Rejstřík
- Porovnejte počty synonym a významů těchto slov v tezauru s počty, které zjistíte v úkolu 2 a v úkolu 3
Tip: Prohlédněte si elektronickou verzi Rogetova tezauru dostupnou prostřednictvím Projektu Gutenberg (založeno na vydání z roku 2011: e-kniha z roku 1991, e-kniha z roku 2004).
(3) Synonymie v bázi národních věcných autorit
- Zjistěte, jaké typy synonymie obsahují hesla v bázi tematických autorit (zkuste např. heslo "informace")
- Zjistěte, jaké typy synonymie obsahují hesla v bázi geografických autorit (zkuste např. heslo "Josefov")
(4) Práce s výsledky úkolu 3
- Rozdělte skupinu významů slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace na polysémy a homonyma
- Rozdělte skupinu polysémů slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace na ty, které vznikly metaforicky a na ty, které vznikly metonymií
Последнее изменение: суббота, 21 октября 2023, 17:35