Toto cvičení je zaměřeno na aplikaci jazykových jevů synonymie a homonymie v praxi organizace znalostí.

(1) Zamyslete se nad možnými významy slov "knihovna" a "archiv". Kolik různých významů pro tato slova jste našli?

(2) Práce s Tezaurem jazyka českého

  • Všimněte si způsobu řazení seznamu hesel
  • Všimněte si následujících jazykových jevů (tzv. sémantických polí) a způsobu jejich reprezentace v tezauru:

antonymie
synonymie
slovní druhy
asociativní vztahy
hierarchické vztahy

  • Porovnejte Tezaurus jazyka českého s Akademickým slovníkem současné češtiny (online verze zatím obsahuje pouze písmena A-J). Co mají společné, v čem se liší? Který z nich je sémaziologický a který je onomaziologický?
  • Spočítejte synonyma pro slova (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Tezaurus
  • Spočítejte významy slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Rejstřík
  • Porovnejte počty synonym a významů těchto slov v tezauru s počty, které zjistíte v úkolu 2 a v úkolu 3

Tip:
Prohlédněte si elektronickou verzi Rogetova tezauru dostupnou prostřednictvím Projektu Gutenberg (založeno na vydání z roku 2011: e-kniha z roku 1991, e-kniha z roku 2004).

(3) Synonymie v bázi národních věcných autorit NK ČR a v Tezauru jazyka českého

Zjistěte, jaké typy synonymie obsahují hesla

  • v bázi tematických autorit (zkuste např. heslo "informace" nebo "zpracování informací")
  • v bázi geografických autorit (zkuste např. heslo "Josefov" nebo "Jaroměř")
  • v Tezauru jazyka českého (zkuste např. heslo "605 Škoda" nebo "158 Místo")

(4) Práce s výsledky úkolu 3

  • Najděte mezi významy slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace alespoň jeden příklad polysémie a alespoň jeden příklad homonymie.
  • Vyberte ze skupiny polysémů slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace ty, které vznikly metaforicky a ty, které vznikly metonymií.
Последнее изменение: четверг, 17 октября 2024, 09:26