Cvičení 3 - Jazykové jevy
Требуемые условия завершения
Toto cvičení je zaměřeno na aplikaci jazykových jevů synonymie a homonymie v praxi organizace znalostí.
(1) Zamyslete se nad možnými významy slov "knihovna" a "archiv". Kolik různých významů pro tato slova jste našli?
(2) Práce s Tezaurem jazyka českého
- Všimněte si způsobu řazení seznamu hesel
- Všimněte si následujících jazykových jevů (tzv. sémantických polí) a způsobu jejich reprezentace v tezauru:
antonymie
synonymie
slovní druhy
asociativní vztahy
hierarchické vztahy
- Porovnejte Tezaurus jazyka českého s Akademickým slovníkem současné češtiny (online verze zatím obsahuje pouze písmena A-J). Co mají společné, v čem se liší? Který z nich je sémaziologický a který je onomaziologický?
- Spočítejte synonyma pro slova (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Tezaurus
- Spočítejte významy slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Rejstřík
- Porovnejte počty synonym a významů těchto slov v tezauru s počty, které zjistíte v úkolu 2 a v úkolu 3
Tip:
Prohlédněte si elektronickou verzi Rogetova tezauru dostupnou prostřednictvím Projektu Gutenberg (založeno na vydání z roku 2011: e-kniha z roku 1991, e-kniha z roku 2004).
(3) Synonymie v bázi národních věcných autorit NK ČR a v Tezauru jazyka českého
Zjistěte, jaké typy synonymie obsahují hesla
- v bázi tematických autorit (zkuste např. heslo "informace" nebo "zpracování informací")
- v bázi geografických autorit (zkuste např. heslo "Josefov" nebo "Jaroměř")
- v Tezauru jazyka českého (zkuste např. heslo "605 Škoda" nebo "158 Místo")
(4) Práce s výsledky úkolu 3
- Najděte mezi významy slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace alespoň jeden příklad polysémie a alespoň jeden příklad homonymie.
- Vyberte ze skupiny polysémů slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace ty, které vznikly metaforicky a ty, které vznikly metonymií.
Последнее изменение: четверг, 17 октября 2024, 09:26