Toto cvičení je zaměřeno na aplikaci jazykových jevů synonymie a homonymie v praxi organizace znalostí.

(1) Zamyslete se nad možnými významy slov "knihovna" a "archiv". Kolik různých významů pro tato slova jste našli?

(2) Práce s Tezaurem jazyka českého

  • Všimněte si způsobu řazení seznamu hesel
  • Všimněte si následujících jazykových jevů a způsobu jejich reprezentace v tezauru:
    antonymie
    synonymie
    slovní druhy
    asociativní vztahy
    hierarchické vztahy
  • Porovnejte Tezaurus jazyka českého s Akademickým slovníkem současné češtiny (online verze obsahuje pouze písmena A-G). Co mají společné, v čem se liší?
  • Spočítejte synonyma pro slova (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Tezaurus
  • Spočítejte významy slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace v části Rejstřík
  • Porovnejte počty synonym a významů těchto slov v tezauru s počty, které zjistíte v úkolu 2 a v úkolu 3

Tip: Prohlédněte si elektronickou verzi Rogetova tezauru dostupnou prostřednictvím Projektu Gutenberg (založeno na vydání z roku 2011: e-kniha z roku 1991, e-kniha z roku 2004).

(3) Synonymie v bázi národních věcných autorit

  • Zjistěte, jaké typy synonymie obsahují hesla v bázi tematických autorit (zkuste např. heslo "informace")
  • Zjistěte, jaké typy synonymie obsahují hesla v bázi geografických autorit (zkuste např. heslo "Josefov")

(4) Práce s výsledky úkolu 3

  • Rozdělte skupinu významů slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace na polysémy a homonyma
  • Rozdělte skupinu polysémů slov (1) cesta, (2) myš a (3) informace na ty, které vznikly metaforicky a na ty, které vznikly metonymií
Naposledy změněno: sobota, 21. října 2023, 17.35