1. Cvičení využívající různého typu sémantizace pojmů a jejich upevnění, např.:
  • sémantizace překladová (oboustranná): vyhledávání jinojazyčného ekvivalentu, a to jak z češtiny do mateřského jazyka, tak z mateřského jazyka do češtiny,
  • sémantizace definicí: přiřazování definic k termínu, doplňování termínů do definice, skládání části definice,
  • sémantizace za pomocí analogií: vyvozování či doplňování pojmu na základě znalosti a vytvoření analogie s jiným pojmem,
  • kontrastivní postavení nadřazených a podřazených pojmů, které žákům umožňuje vytvářet představu zařazení pojmu, ale umožňuje i jejich vybavování,
  • přiřazování příkladů k jednotlivým pojmům,
  • neverbální postupy sémantizace: zvl. spojování termínů s ilustračními prvky,
  • užívání termínů v syntaktickém kontextu: umožní žákům procvičovat nejen sám pojem, ale i jeho gramatické užití v náležitém kontextu.

2. Cvičení pro slovní zásobu pasivní (receptivní), např.:

  • úlohy s neverbální reakcí,  např. spojování obrázku s odpovídajícími výrazy,
  • úlohy k rozpoznání lexikálních jednotek v textu, např. vyhledávání nadřazených, souvisejících nebo významově shodných slov v textu,
  • úlohy s možností výběru správné odpovědi,  vybírání termínů k textům,
  • úlohy přiřazovací, např. přiřazování správných definic k pojmům, správných odpovědí k otázkám vztahujícím se k textu atd.,
  • úlohy vylučovací, např. rozpoznávání neadekvátních výrazů ve skupině slov podobného významu,
  • úlohy zaměřené na rozpoznání chyb, např. určení chybného výrazu ve větě.

3. Cvičení produktivní i reproduktivně produktivní, např.:

  • substituční, např. nahrazování vyznačených výrazů jinými vhodnými výrazy tak, aby význam sdělení zůstal zachován, přičemž může/nemusí být uveden výčet slov určených k dosazení,
  • doplňovací, např. doplňování slov do vět, vhodných výrazů do textu,
  • transformační (např. vytváření nadpisů, titulků z daných vět a kratších textů)
  • expanzivní, doplňování, dokončování textů.
Последнее изменение: вторник, 4 мая 2021, 11:21