Komunikační systémy neslyšících ve vzdělávání A+B (2019/2020)
Osnova sekce
-
-
Tlumočnice: Hana Pešková (hana.peskovaaa@gmail.com), Kristýna Pavlů (pavlu.kristyna0@gmail.com)
Zapisovatelka: Anežka Hornychová (Anezka.Hornychova@seznam.cz), "náhradnice" Tereza Svěráková (terka.sverak@seznam.cz)
-
Exkurze do IC Zahrada a ZŠ Zahrádka: 2. 3. 2020, 8.30-11.00; sraz v 8.20 před vchodem do IC Zahrada (https://www.iczahrada.cz/). Výuka pedagogického modulu pro druháky na fakultě už nebude.
-
EXKURZE ZRUŠENA Exkurze do dětského domova a mateřské školy v Berouně (https://www.ddmsberoun.cz/): 6. 4. 2020; 8.15-10.00; sraz před školou v Berouně v 8.00. Výuka pedagogického modulu pro druháky na fakultě už nebude.
-
EXKURZE ZRUŠENA Exkurze do SPC pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na AAK, s.r.o. (Jivenská 7, Praha 4, www.alternativnikomunikace.cz): 27. 4. 2020. Začátek exkurze v 9.00, sraz před budovou, ve které SPC sídlí, v 8.45. Po exkurzi už nebudou mít druháci výuku Modulu pedagogického na fakultě.
-
NĚKOLIKADENNÍ EXKURZE PRVNÍ TÝDEN ZKOUŠKOVÉHO OBDOBÍ ZRUŠENA!
-
-
Hejný: Moudrost si nevygooglíte. Potřeby dítěte jsou jiné, než si dospělí myslí (DVTV, 26. 2. 2020): https://dl1.cuni.cz/mod/url/view.php?id=395153
Jak si video automaticky otitulkovat: https://sites.google.com/view/vyukanadalku/titulky
-
Feřtek: Rodiče jsou zděšení. Teď vidí, co se ve škole děje. Je to ale pozitivní rána (DVTV, 25. 3. 2020): https://video.aktualne.cz/dvtv/fertek-rodice-jsou-zdeseni-ted-vidi-co-se-ve-skole-deje-je-t/r~a1af00a06e1d11eaa25cac1f6b220ee8/
Jak si video automaticky otitulkovat: https://sites.google.com/view/vyukanadalku/titulky
-
Zprávy v ČZJ (Česká televize)
Zpráva ze dne 2.5.2020
Evropské centrum pro moderní jazyky uspořádalo v prosinci loňského roku odbornou konferenci u příležitosti 25. výročí založení. Na ní byl k připomínkování předložen dokument, který nyní vychází jako deklarace představující komplexní vizi kvalitního jazykového vzdělávání. K naplnění vize slouží 9 základních pilířů mezi nimiž je i důraz na uznání znakových jazyků. Dále také důraz na zajištění toho, aby uživatelé znakových jazyků měli plný přístup ke stejnému rozsahu vzdělávacích příležitostí, která jsou nabízena uživatelům mluvených jazyků. Dalším bodem je například důraz na vývoj materiálů pro učitele znakových jazyků.
-
-
-
Exkurze do IC Zahrada a ZŠ Zahrádka: 2. 3. 2020, 8.30-11.00; sraz v 8.20 před vchodem do IC Zahrada (https://www.iczahrada.cz/)
-
Milé kolegyně,
bohužel jsem vstala a není mi vůbec dobře. Určitě to není na návštěvu (a nakažení) dětí v IC Zahrada a ZŠ Zahrádka.
Proto půjdete na exkurzi samy. Je to domluveno se zástupkyní ředitelky ZŠ Zahrádka Mgr. Pavlou Ročárkovou.
Udělejte si prosím z exkurze poznámky a posléze se je prosím promyslete - aby se Vám mj. začínala tvořit představa o AAK a jejím užívání.
Ohledně výuky v dalších týdnech Vám ještě napíšu.
Děkuji.
S pozdravem
Andrea Hudáková
-
-
4. hodina: týden od 9. do 15. března 2020 (tématem týdne je prstová abeceda a pomocné artikulační znaky)
-
Milé kolegyně,
situace se nám poněkud zkomplikovala, a to nejen koronaepidemií, ale i rozložením exkurzí. Dvě z nich jsme nakonec museli zrušit, ale jsem ráda, že jsme stihli alespoň tu exkurzi v IS Zahrada a ZŠ Zahrádka. Nicméně se nám touto exkurzí trochu "nabourala logičnost a návaznost probírané látky". Při běžné výuce by to bylo bez problémů, protože bychom si to vše spolu prodiskutovali a zasadili do kontextu. Teď je to pro Vás složitější, protože to musíte z velké části dělat sami. Za velkou výhodu považuju, strategiím že "samostudia" a "samopřemýšlení" jsme v naší společné výuce v minulosti věnovali celkem dost času a úsilí. Takže jsem přesvědčena, že to zvládnete!
Domnívám se, že v tuto chvíli máte hodně věcí, které musíte řešit. A škola podle mě není v této situaci na prvním místě. Proto nyní neuvažuju o tom, že bychom měli nějaké společné hodiny vedené po Skypu nebo v jiné platformě. Budu se snažit dávat Vám "úkoly" do Moodlu. Každý úkol bude mít "interaktivní část" FÓRUM (nebo něco podobného), kde bude možno, abyste spolu diskutovaly, abyste se ptaly, hledaly společně řešení... Já Vám také mohu samozřejmě něco poradit, ale Vaše úvahy, odkazy a nápady jsou myslím důležitější.
Zároveň budu samozřejmě ráda, když se budete i mimo Moodle nějak radit, domlouvat, konzultovat, pomáhat si, doporučovat si zdroje atd. Tuto iniciativu nechávám zcela na Vás.
Nebudu po Vás požadovat průběžné plnění úkolů. Zorganizujte si jejich plnění podle sebe. Pro mě je důležité, že jejich splnění je jednou z podmínek udělení atestace. K udělení atestace je tedy budu potřebovat vidět.
Kdybyste se chtěli na cokoli zeptat, navrhnout... Určitě jsem Vám k dispozici na e-mailu.
S pozdravem
Andrea Hudáková
-
-
5. hodina: týden od 16. do 22. března 2020 (tématem týdne je prstová abeceda v odborných článcích; tímto máme uzavřené téma PA a PAZ)
-
Alawad, H., Musyoka, M. (2018). Examining the Effectiveness of Fingerspelling in Improving the Vocabulary and Literacy Skills of Deaf Students. Creative Education, 9, 456–468. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: 10.4236/ce.2018.93032.
Allen, T. E. (2015). ASL Skills, Fingerspelling Ability, Home Communication Context and Early Alphabetic Knowledge of Preschool-Aged Deaf Children. Sign Language Studies, 15, 233–265. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1353/sls.2015.0006.
Emmorey, K., Petrich, J. F. (2012). Processing Orthographic Structure: Associations between Print and Fingerspelling. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 17, 194–204. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1093/deafed/enr051.
Fingerspelling Our Way to Reading. University of Colorady Boulder. Webová stránka projektu. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://www.colorado.edu/program/fingerspelling/our-research.
Haptonstall-Nykaza, T. S., Schick, B. (2007). The Transition from Fingerspelling to English Print: Facilitating English Decoding. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12, 172–183. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1093/deafed/enm003.
Humphries, T., MacDougall, F. (1999). “Chaining” and Other Links: Making Connections between American Sign Language and English in Two Types of School Settings. Visual Anthropology Review, 15, 84–94. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1525/var.2000.15.2.84.
KAŠPAŘÍKOVÁ, K. (2009). Prstová abeceda a její využití v mateřských školách pro sluchově postižené. Diplomová práce. Brno: MU.
MACUROVÁ, A., NOVÁKOVÁ, R. (2008). Poznáváme český znakový jazyk. Český znakový jazyk v kontaktu. Speciální pedagogika, 18(4), 278–298.
MONTEMURRO, K., BRENTARI, D. (2018). Emphatic fingerspelling as code-mixing in American Sign Language. Proceedings of the Linguistic Society of America, 61(3), 1–13. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: http://dx.doi.org/10.3765/plsa.v3i1.4357.
NAJMANOVÁ, M. (2004). Variabilita komunikačních strategií učitelů v základních školách pro sluchově postižené, které se hlásí k filozofii totální komunikace. Bakalářská práce. Praha, UK.
PADDEN, C. A., GUNSAULS, D. C. (2003). How the Alphabet Came to Be Used in a Sign Language. Sign Language Studies, 4(1), 10–33. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: 10.1353/sls.2003.0026.
Puente, A., Alvarado, J., Herrera, V. (2006). Fingerspelling and Sign Language as Alternative Codes for Reading and Writing Words for Chilean Deaf Signers. American Annals of the Deaf, 151, 299–310. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1353/aad.2006.0039.
Quinto-Pozos, D., Reynolds, W. (2012). ASL Discourse Strategies: Chaining and Connecting: Explaining across Audiences. Sign Language Studies, 12, 41–65. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1353/sls.2011.0021.
Roos, C. (2013). Young Deaf Children’s Fingerspelling in Learning to Read and Write: An Ethnographic Study in a Signing Setting. Deafness & Education International, 15, 149–178. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1179/1557069X13Y.0000000020.
Staden, A., & Roux, N. (2010). The Efficacy of Fingerspell Coding and Visual Imaging Techniques in Improving the Spelling Proficiency of Deaf Signing Elementary-Phase Children: A South African Case Study. Journal of Developmental & Physical Disabilities, 22, 581–594. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1007/s10882-010-9196-y.
Stone, A., Kartheiser, G., Hauser, P. C., Petitto, L.-A., Allen, T. E. (2015). Fingerspelling as a Novel Gateway into Reading Fluency in Deaf Bilinguals. PLoS ONE, 10(10). [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0139610.
ŠIMČÍKOVÁ, Z. (2012). Prstová abeceda a její role ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením na 1. stupni základní školy. Bakalářská práce. Olomouc: UP.
Williams, J., Darcy, I., Newman, S. (2015). Fingerspelling and Print Processing Similarities in Deaf and Hearing Readers. Journal of Language and Literature, 6, 56–65. [on-line; cit. 2019-02-06]. DOI: 10.7813/jll.2015/6-1/12.
-
-
Tento týden má dva cíle:
1. Snažit se prakticky vyzkoušet a procvičovat odezírání.
2. Nahlédnou odezírání v odborném kontextu, tj. v odborných/vědeckých pracích.
K oběma cílům můžete použít zdroje, na které jsou odkazy níže, v "sylabu" a /nebo další zdroje, které nejdete (tipy na ně můžete vkládat do diskusního fóra níže).
Úkol: Pokud Vám to půjde, zkuste namluvit "krátký text" o odezírání (text bude vycházet z odborných textů, které si o odezírání přečtete). Vložte text/video do modulu "Úkol" níže - bez zvuku! Úkolem Vašich spolužaček bude odezřít, co tam říkáte. Můžete jim samozřejmě odezírání nějak "ulehčit" (můžete se inspirovat např. zde: https://sites.google.com/view/vyukanadalku/).
-
-
-
V pondělí 30. 3. 2020 (v čase 9.00-cca 10.00) jsme uspořádali první neformální nepovinné setkání v ZOOMu. Byly jsme tam všechny:-) A bylo to - dle mého mínění velmi milé a přínosné.
-
Semestr je v polovině:-)
Tento týden téměř dokončíme "komunikační systémy užívané neslyšícími, nedoslýchavými a ohluchlými osobami". Jediné, co nám k tomuto tématu zůstane, bude "poslech" + "sluchový trénink" a "mluvení" + "logopedický trénink". Tato dvě témata nás budou zajímat v dalším týdnu (tj. 6. - 12. dubna 2020).
Tento týden má dva cíle:
1. Zorientovat se v tom, co jsme dělali v minulých týdnech, a pochopit to, tzn. nastudovat si to, promyslet, klást (si) otázky...
2. Zorientovat se v "komunikačních systémech vizualizujících mluvený projev" a pochopit je, tzn. nastudovat si to, promyslet, klást (si) otázky... Níže a v "sylabu" jsou odkazy na vybrané zdroje, ale když najdete další (i k jiným kom. systémům, jejichž úkolem je vizualizovat mluvený projev!), vložte je prosím do "fóra" + samozřejmě v něm diskutujete.
Můžete samozřejmě připojit i vzdělávací/komunikační metody využívající vizualizační kom. systémy, jako je Sovětská daktylotická metoda, Rochesterská metoda, Mateřská reflexivní metoda aj.
Úkol: Vyberte si několik systémů z "bodu 2" a zkuste ostatním vysvětlit, v čem se shodují, v čem se liší atd. Využijte k tomu prosím systém Vennových diagramů (Venn diagrams). "Výsledný vizuál" pak prosím také vložte do "domácího úkolu" + i o úkolech můžete diskutovat:-)
-
Zkuste si dát do vyhledávače textů/obrázků/videí "signed English" a "visible speech"; to samé zkuste v ReseachGate, Google Scholar nebo Web Science.
-
Zkuste si dát do vyhledávače textů/obrázků/videí "speech to text service" (a různé variace tohoto sousloví) a "capturing in reali time service" (a různé variace tohoto sousloví); to samé zkuste v ReseachGate, Google Scholar nebo Web Science.
-
Zkuste si dát do vyhledávače textů/obrázků/videí "closed captions for the Deaf" (a různé variace tohoto sousloví) a "closed titles for the Deaf" (a různé variace tohoto sousloví); to samé zkuste v ReseachGate, Google Scholar nebo Web Science.
-
-
8. hodina: týden od 6. do 12. 4. 2020 (opakování, prohlubování, chápání a zasazování do kontextu všeho, čím jsme se zabývali v prvních sedmi týdnech semestru)
-
V pondělí 6. 4. 2020 (v čase 9.00-cca 10.00) jsme uspořádali druhé neformální nepovinné setkání v ZOOMu. Byly jsme tam skoro všechny a bylo to fajn:-)
-
-
-
Pečlivě si prosím prostudujte zejm. oddíly "Aktuality" a "Výuka na dálku" v tomto Moodlu + samozřejmě cokoli, co Vás zaujme v médiích...
-
-
10. hodina: týden od 20. do 26. 4. 2020 (téma týdne: "poslech" + "sluchový trénink" a "mluvení" + "logopedický trénink)
-
V pondělí 20. 4. 2020 (v čase 9.00-cca 10.00) se uskutečnilo třetí neformální nepovinné setkání v ZOOMu.
Diskutovali jsme o všem, co jsme probírali v předchozích týdnech, a o tom, co nás čeká dál (v tomto předmětu a i obecně v ÚJKN, FF a UK) v současné situaci. Probrat exkurzi do IC Zahrada a ZŠ Zahrádka jsme bohužel nestihli, ale máme na to ještě několik týdnů semestru, zej. týdny, kdy se budeme zabývat AAK.
Setkání jsme se opět zúčastnily skoro všechny a bylo to - podle mě - příjemné a přínosné. Příště (27. 4. 2020) se sejdeme na delší dobu, cca na 1,75 hodiny.
-
Cíle tohoto týdne: Chtěla bych:
(a) abyste si uvědomili, že existuje mnoho způsobů, jak trénovat sluchovou percepci (a dále porozumění mluvené řeči) a zvukovou produkci (a dále produkci mluvené řeči a interakci v mluvené řeči),
(b) uměli si aspoň trochu představit, jak se "to", co je popsáno v bodě (a), může dělat (u dětí/lidí slyšících i neslyšících/nedoslýchavých/ohluchlých),
(c) uměli si zasadit jednotlivé "postupy" do širšího kontextu, včetně "metod" a "přístupů", kterými jsme se zabývali v předmětu Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících.
Jak to uděláte? Doporučuji tento postup:
1. Postupně si projít všechny odkazy, které jsou v Moodlu na tento týden (odkazy jsou seřazeny s jistou logikou).
2. Napsat/nakreslit/jinak zaznamenat, s jakou logikou byly seřazeny odkazy v Moodlu na tento týden + doplnit vlastní zasazení do kontextu "komunikace a rozvoje neslyšících". Toto vložit do "diskusního fóra".
-
Zadejte si to vyhledávače tyto nebo podobné výrazy:
- "Audio Verbal Therapy"
- "Cochlear Implant Speech Therapy"
- "Deaf Speech Therapy"
Dále podobné informace vyhledávejte na webech výrobců a prodejců sluchadel, implantátů a dalších "sluchových protetických pomůcek".
-
-
11. hodina: týden od 27. 4. do 3. 5. 2020 (téma týdne: systematizace a propojení všeho, co se týká "logopedie")
-
Čtvrté nepovinné neformální setkání: 9.00-cca 10.45
Zabývali jsme se hlavně těmito dvěma aktivitami:
1. Opakovali jsme si a propojovali informace z dosavadní výuky v tomto předmětu se znalostmi z předmětu Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících. Měli jsme na to Kahoot a příště si ho (v rozšířené a doplněné formě, včetně "obsahu 10. hodiny") zopakujeme.
2. Povídali jsme si o AAK, a to v rámci reflexe exkurze do IC Zahrada a ZŠ Zahrádka. Otevřeli jsme tak závěrečný tematický blok tohoto předmětu: AAK a komunikace lidí s hluchoslepotou či s jinými komunikačními specifiky.
-
V naší výuce - obecně také ve výuce našeho oboru a obecně v oblasti Deaf Studies - se opakovaně setkáváme s termínem "logopedie" či "speech therapy".
Každý autor/mluvčí i každý zdroj si pod tímto termínem představuje něco jiného. Tento týden je zaměřen na "ujasnění si to, co logopedie je, není, může a nemůže být".
Cíl: nahlédnout tento termín z různých úhlů pohledu, přemýšlet o něm v různých kontextech.
Postup:
1. Napište si na "papír": (a) co vím o "logopedii", (b) co mi o "logopedii" není jasné".
2. Projděte si odkazy v Moodlu v tomto týdnu (+ další, které si sami najdete).
3. Vraťte se k původnímu "papíru" a na základě studia zdrojů v bodu 2 si doplňte, opravte informace v bodu 1.
4. Napište stručný přehled: Co jsem si o logopedii myslel před "touto hodinou" a co si o ní myslím teď. Úkol opět vložte do fóra.
-
-
12. hodina: týden od 4. 5. do 10. 5. 2020 (téma týdne: augmentativní a alternativní komunikace a komunikace osob s poruchami komunikace, lidí s kombinovanými postiženími)
-
Páté nepovinné setkání: 9.00-cca 10.45
Tentokrát jsme se sešli jen v úzkém kroužku: Tereza, Míša a Týna.
Nevadí:-) Pomocí Kahootu (doplněného a rozšířeného z minulého týdne a hlavně komentovaného) jsme zopakovali a propojili mnohé z toho, co jsme se spolu učili v tomto a v minulém semestru.
Kdo by chtěl poslat záznam ze ZOOMu, může napsat A. Hudákové, pošlu mu ho.
-
Už jsme mnohokrát mluvili o AAK. Také jste toho už mnoho viděli naživo a mnohé jste o AAK četli.
Cíle tohoto týdne jsou:
1. Budete mít jasno v tom, s kým a proč se AAK používá.
2. Budete mít jasno v tom, jak se "metody AAK" dají kategorizovat (možností kategorizace je jistě více).
3. Budete mít jasno v tom, jak vypadají jednotlivé vybrané "metody AAK" + jaké jsou jejich výhody a limity.
Jak to udělat?
V programu https://cs.contextminds.com/, https://miro.com/, https://sketchboard.io/ nebo v jiném podobném programu/aplikaci vytvoříte "infografiku", ve které naznačíte vztah mezi body (1) a (2) a pokud to půjde, tak i (3). Úkol vložíte do diskusního fóra.
Budete samozřejmě čerpat z odkazů uvedených v Moodlu pro tento týden, ale i pro týdny předcházející, ze zdrojů uvedených v sylabu a dále ze zdrojů, které najdete sami.
-
Zadejte si do vyhledávače "Alternative and Augmentative communication", "AAC speech threrapy" apod. (hledejte též obrázky a videa). Hledat můžete samozřejmě i na českých webových stránkách, ale je velká pravděpodobnost, že budete nacházet vzájemně opisované informace.
-
Zadejte si do vyhledávače "asistivní technologie"
-
Pokud Vás něco zajímá více, naleznete na webu množství obvyklých "odborných zdrojů", ale také "dokumentárních filmů" k těmto oblastem, např. o životě dětí s poruchami autistického spektra.
-
-
-
Šesté nepovinné setkání, pondělí 11. 5. 2020, od 9.00 do max. 10.45
Tentokrát jsme se setkali ve skoro plné sestavě.
Nejvíce jsme se zabývali různými úzce zaměřenými otázkami týkajícími se AAK, ke konci jsme otevřeli téma "hluchoslepoty" a komunikace a částečně i vzdělávání "lidí s hluchoslepotou".
Příště - a už v tomto semestru naposledy - se sejdeme příští pondělí, tj. 18. 5. 2020 od 9.00 do max. 10.45. Kromě jiného si budeme povídat o vašich domácích úkolech (proto je taky prosím přesuňte z "modulů DÚ" do "diskusních fór").
-
Blížíme se ke konci semestru. Proto pomalu vše uzavíráme, propojujeme a zasazujeme do kontextu, aby vše do sebe zapadalo a obsah předmětu byl pro Vás srozumitelný, jasný a kompaktní.
Úkol na tento týden: Vyberte si nějakou "testovací platformu" (https://kahoot.com/, https://quizlet.com/ nebo cokoli jiného), můžete ale použít i jiný "testovací způsob" (např. "poloslepou pojmovou/myšlenkovou mapu) a připravte pro nás opakování na cca 5 minut na závěrečnou hodinu (tj. 18. 5. 2020). Pokud byste aktivitu do 18. 5. nestihli, vložte ji prosím do fóra k tomuto týdnu.
Předmětem "testování" (jehož cílem je vše zopakovat, ujasnit, prohloubit) je hlavně komunikace lidí s hluchoslepotou, ale okrajově můžete zařadit cokoli z celého semestru.
-
Zkuste si do vyhledávače zadat "deafblindness", "deafblind", "deafblind education" apod.
-
-
-
Sedmé nepovinné setkání, pondělí 18. 5. 2020, od 9.00 do max. 10.45
Sešla se nás více než polovina. Snažili jsme se doplňovat a upřesňovat informace (o Baby Signs, asistivních technologiích, Moonově abecedě ah.). kromě "povídání" jsme k tomu využili tři Kahooty a jedno Flippity.
A na úplný závěr:
Nezapomeňte, že UK získala přístup do digitální knihovny JSTOR. Až do 30. 6. je tak možné procházet plné texty všech kolekcí e-knih, e-časopisů a další kolekce, plné texty je možné stahovat. Ke zdroji prosím přistupujte přes Portál e-zdrojů: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=921
Dále UK získala do 1. 6. přístup ke kolekcím e-knih producenta T&F. E-knihy je možné pouze prohlížet online. Zdroj je opět dostupný přes Portál e-zdrojů: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=917
... takže: nyní máte jedinečnou příležitost načerpat si zdroje, ke kterým za pár týdnů už nebudete mít přístup: Hurá do toho:-)
... a tady je jeden z mnoha tipů, jak na psaní odborné eseje/"reflexe": http://www.cemach.cz/jak-napsat-dobry-esej
-
Cílem této hodiny je vše propojit, ujasnit, prohloubit, uzavřít.
Poslední úkol: Vyberte si jednu nebo více z těchto tří možností:
1. Co jsme se v tomto předmětu dozvěděli/naučili & jeho sylabus & zákon o znakové řeči (v aktuálním znění).
2. Členění kom. systémů, kterými jsme se zabývali, do skupin a prolínání těchto skupin.
3. Jak může být tento předmět obohacující pro "bádání o ČZJ a pro jeho používání" a obecně pro obor CNES (resp. pro Deaf Studies).
"Možnost", kterou si pro domácí práci vyberete, zpracujte pomocí nástroje https://www.canva.com/ nebo jiného pro Vás nového a pro tyto účely podle Vás vhodného nástroje. Úkol vložeto do "fóra".
-
-
-
PORTFOLIO: Prosím všechny, aby si z každé hodiny (resp. bloku výuky, včetně exkurzí) a z každého zdroje, který četly/zhlédly mezi "Novinkami" na Moodlu, napsali stručnou vlastní "reflexi". Velmi doporučuji psát to opravdu hned po výuce (exkurzi, četbě, zhlédnutí). Protože s čím větším časovým odstupem to člověk dělá, tím je to těžší (což si ověříte hned při doplňování reflexí z dosavadních tří výukových pondělků, kdy jste o tomto úkolu nevěděli).
Reflexe si prosím shromažďujte, postupně tak budete tvořit svoje vlastní portfolio spjaté s tímto předmětem. Portfolio mi pak ukážete při atestaci.
Každá reflexe by měla mít tuto strukturu:
(1) Zákl. údaje: kdy, kde, co , kdo...
(2) Nová fakta, data, informace..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(3) Nové vztahy mezi fakty, daty, informacemi..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(4) K čemu (mi) to je? K čemu (mi) jsou nová fakta, data, informace... a vztahy mezi nimi?
(5) Co dál? Co bych si měla zjistit, prostudovat... dál? Kam mě to nasměrovalo?