Obecná didaktika
Osnova sekce
-
Postavení obecné didaktiky v pedagogických vědách a v praxi. Didaktický výzkum, informační zdroje.
-
Teoretické základy vyučování a učení, paradigmata učení a jejich didaktické implikace. Determinanty výuky.
-
Aktivování vstupních znalostí žáků, práce s cíli, Dialogická výuka, interaktivní frontální výuka. Porovnávání, rozhodování, posuzování hypotéz, Grafické reprezentace, multisenzorické učení, Rozvoj metakognitivních strategií
-
článek na portálu RVP - Učitelský spomocník
-
Přímé vyučování, interaktivní frontální výuka, výklad, demonstrace, řízené procvičování. Kognitivně-konstruktivisticky orientované modely výuky, problémové vyučování, badatelská hodina, heuristický model.
-
Sociálně-konstruktivisticky orientované modely výuky. Kooperativní výuka. Diskusní hodiny. Hraní rolí.
-
Obecné cíle. Výukové priority - esencialismus, progresivismus, rekonstrukcionismus. Obsah a jeho strukturace, Taxonomie cílů (Bloom, Niemierko, Kratwohl, Simpsonová; SOLO), Učební úlohy (Tollingerová).
-
zpětná vazba, hodnocení výsledků učení žáků, formativní a sumativní hodnocení, pedagogická diagnostika; mezinárodní srovnávací výzkumy
-
Kritéria rozhodování učitele a analýza dostupných zdrojů poznatků: vhodnost činnosti pro určité cíle a typ učiva (teoretický rámec), efektivita (výsledky pedagogického výzkumu), obtížnost implementace pro učitele (empirická zkušenost), adaptabilita (diagnostika žáků). Realizace výuky, zajišťování prostředí pro učení. Evaluace výuky.
-
-
Text vznikl v roce 2015, neobsahuje proto aktuální informace o společném vzdělávání a podpůrných opatřeních
-
Vývoj žáka (psych., kognitivní, morální), žákovo pojetí učiva, self- a atribuce, kognitivní styly, SPU, diagnostika. Individualizace a personalizace.