Section outline

    • Kurz  Poruchy učení a chování je povinně volitelný kurz pro navazující magisterské obory učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů

      . Obsah kurzu je komplexní - zahrnuje sice složku znalostí o specifických poruchách učení a chování (vymezení, příčiny, typologie), v centru pozornosti je však ukotvení tématu do školské praxe. Zde v současné době dochází k výraznému posunu v zajišťování péče žákům s SPUCH - je opouštěn diagnosticko-terapeutický model, spočívající v diferenciální diagnostice specifických poruch učení, aby byl dán prostor preventivně-intervenčnímu modelu péče. Jeho hlavní myšlenkou jsou včasné intervenční zásahy dle třístupňového modelu péče, tedy práce se žáky od počátku vzdělávání. Řada z nich vykazuje obtíže již v počáteční etapě výuky čtení. Učitel je prvním odborníkem, který si může ve spolupráci s rodiči a pracovníky školního poradenského pracoviště všímat časných obtíží, diagnostikovat je, dávat náměty na další rozvoj žáka, a podílet se na realizaci podpůrných opatření v rámci individualizovaného a diferencovaného přístupu. Může se také zapojit do přípravy tzv. plánu pedagogické podpory i zajištění intervenčních přístupů. Vše ještě před vlastní diagnostikou ve školském poradenském zařízení.

      Aby toho byl učitel schopen, musí se umět orientovat v jednotlivých typech i specifických projevech obtíží v rozvoji gramotnostních dovedností. Musí být schopen svými prostředky mapovat individuální předpoklady pro čtení a psaní u žáků, musí také vědět a umět realizovat specifická podpůrná opatření, která mohou obtíže minimalizovat.

      Proto je kromě poznatkové části kladen důraz na osvojení si pedagogické diagnostiky, ve které mohou být využívány nástroje, vytvořené pro žáky 1. stupně (např. Švancarová, Kucharská, Test rizika poruch čtení a psané školáky, 2001 a 2012). Větší důraz však bude kladen na osvojení si kvalitativních způsobů diagnostiky - pozorování žáků, rozhovor s rodiči. Třístupňový model, v době jeho ověřování, propracoval využívání diagnostických portfolií a tato metoda bude studentům zprostředkována. Velmi důležité je, že učitel by měl umět spolupracovat na řešení obtíží žáka v systému školy (rodič - kolegové učitelé - pracovníci školního poradenského pracoviště), proto budou také realizovány kazuistické a bálintovské semináře, které pomáhají tyto dovednosti budovat. Praktickým způsobem hodláme také rozvíjet intervenční přístupy dle podle typu jednotlivých obtíží ve čtení a psaní (příp. matematice). 

       

    • Zadání úkolu najdete v prezentaci k prvnímu setkání (29. 2. 2024).


      •Výběr jedné formy ze 3 možností - písemné zpracování + odevzdání zde do Moodle
      •Kazuistika žáka s SPUCH s důrazem na aktuální problémy žáka a rozbor vhodných přístupů učitele k němu (rozhovor s učitelem), podpora žáků s SPUCH v dané škole (rozhovor s pracovníkem školního poradenského pracoviště), typické problémy žáků s SPUCH v daném předmětu a možnosti jejich překonání (rozhovor se žákem) 

      •Rozhovor s žákem (fiktivní) reflektující zkušenosti z praxí – úkol pro dvojici studentů – simulovaný rozhovor mezi žákem s SPU a učitelem / poradenským pracovníkem, zaznamenán písemně a následně reflektována forma podpory, kterou žák očekává / potřebuje od učitele

      •Analýza podcastů – vybrat 3 podcasty (díly), které se zaměřují na oblast specifických poruch učení či chování, jejich stručný popis a reflexe přínosu pro učitele či rodiče při řešení této tématiky či hledání informací k problematice obecně


      • medicínský přístup, rozdílové pojetí, kognitivní přístup
      • vývoj u nás (50. léta až po současnost – diagnosticko-terapeutický model péče)
      • východiska a záměry přístupu 
      • podpůrná a vyrovnávací opatření, katalog podpůrných opatření 
      • kompetence školního poradenského pracoviště a školského poradenského zařízení
      • první stupeň ZŠ - úloha učitele, individualizace a diferenciace výuky, pedagogická diagnostika, spolupráce s rodiči, 
      • druhý stupeň péče - školní poradenské pracoviště, konzultační model pomoci školského poradenského zařízení, metodické vedení učitele 
      • osobní a profesní rozvoj učitele-elemetratisty, metodické vedení, supervize, bálintovské skupiny
      • Školský zákon, Vyhláška 72/2005 Sb. , Vyhláška 73/2005 Sb.- novelizované znění
      • Speciální vzdělávání, individuální vzdělávací plán
      • dekódování, porozumění čtenému, alfabetický princip
      • modely vývoje čtení a psaní (vývojový model čtení – rozvoj úrovně chápání alfabetického principu;  jednoduchý model čtení – dekódování, jazykové porozumění)
      •  testy gramotnostních dovedností
      • zásady a doporučované přístupy u žáků s dyslexií a dysortografií
      • okruhy obtíží a jejich důsledky
      • přístupy k žákům s dyslexií a dysortografií
      • vývoj grafomotoriky
      • metody rozvoje předpokladů pro rozvoj psaní
      • konkrétní postupy u dysgrafiků ve výuce
      • vývoj matematických dovedností
      • poruchy a narušení matematických schopností
      • přístupy k žákům s dyskalkulií
      • dítě s SPU 
      • rodiče dítěte s SPU 
      • učitelé dítěte s SPU
      • spolužáci dítěte s SPU
    • Seznamte se s počítačovým programem Včelka dr. Renaty Wolfové. Mohou ho využívat rodiče pro přímou podporu rozvoje čtení, ale také učitelé či speciální pedagogové ve školách - v rámci tzv. reedukačních skupin, ve školním poradenském pracovišti.