Diagnostické materiály pro časnou diagnostiku

Možnosti screeningu a intevence předčtenářských a raných čtenářských dovedností

Zde naleznete odkazy na diagnostické nebo screeningové nástroje, které umožňují hodnotit vývojovou úroveň dítěte v oblasti předčtenářských nebo čtenářských dovedností.

Caravolas, M. Volín, H. (2005) Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žákdy 2. až 5. ročníků ZŠ. IPPP, Praha.- dostupné prostřednictvím NÚV na základě odborného školení.

- umožňuje hodnocení čtenářských, pisatelských a fonologických schopností dítěte.

Seidlová Málková, Caravolas, M. (2013) Baterie testů fonologických schopností- BTFS. Národní pústav pro vzdělávání, Praha. - dostupné prostřednictvím NÚV na základě odborného školení.

- umožňuje pečlivé posouzení úrovně fonolgických schopností a fonologických procesů dítěte potřebných pro rozvoj počátečního čtení ( normy pro předškolní věk a první ročník- 5- 6,5 let) )

Seidlová Málková, G. , Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje. Grada, Praha.

- umožňuje hodncoení vývojové úrovně jazykových schopností dítěte ve věku 3, 5 - 5, 5 let: lexikální znalosti, fonologické schopnosti, porozumění gramatice.

Švancarová, D., Kucharská, A. (2012). Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum. 

- umožňuje screening (vyhledávání) dětí s problémy v rozvoji předpokladů pro čtení a psaní na počátku školní docházky, mohou s ním pracovat i učitelé. 

Mikulajová, M. Dostálová, A. (2005) V krajině hlásek a slov. Trénink jazykových schopností prodle D.B. Elkonina. Dialóg Bratislava.

- program pro cílený rozvoj fonologických schopností v předškolním věku.

Naposledy změněno: středa, 4. prosince 2019, 11.11